Domaća tvrtka za željeznički prijevoz tereta HŽ Cargo, 2023. godinu je završila s dobiti od 2,02 milijuna eura, što je nakon više godina financijskih teškoća i poslovanja na rubu stečaja prvi puta da posluje pozitivno od liberalizacije tržišta 2013., izvijestili su iz te tvrtke.
Nazivajući takav poslovni rezultat "prekretnicom u poslovanju nakon
desetljeća izazova", iz HŽ Carga, koji je vodeći domaći željeznički
teretni operator, kažu da su "uspjeli postići ono što se činilo
nemogućim" tj. ostvariti dobit i poslovati pozitivno.
Prema
njihovim podacima, u 2023. su ostvarili EBITDA od 8,13 milijuna eura ili
58 posto više nego u 2022., uz ukupne poslovne prihode od 60,67
milijuna eura.
To su pratili i ukupni poslovni rashodi od 52,54
milijuna, koji su bili 12 posto ili za sedam milijuna eura manji nego u
2022. godini, pri čemu iz HŽ Carga napominju da su im troškovi po
radniku ipak porasli za 16 posto.
Podsjećaju da su na početku
transformacije bili u kritičnom stanju, suočeni s nasljeđem tereta iz
prošlosti, duboko ukorijenjenim strukturnim slabostima i brojnim
izazovima koji su se činili gotovo nepremostivima.
Tvrtka je, dodaju, bila i opterećena kompleksnim imovinsko-pravnim odnosima, velikim dugovima i zastarjelim voznim parkom, što je stvorilo atmosferu u kojoj je malo tko vjerovao u mogućnost njezinog oporavka, a kamoli uspjeha.
Osim unutarnjih izazova, kažu da su se morali nositi i s promjenjivim
vanjskim uvjetima, poput povećanih, neprekidnih zatvora pruga na
frekventnim pravcima i smanjenja prijevoza na ličkoj pruzi, što je sve
uzrokovalo pad ukupnog tržišta željezničkog teretnog prijevoza u 2023.
za sedam posto u tonama.
- Unatoč svemu tomu, tržišni udio HŽ
Carga u 2023. ostao je stabilan. Prolazak kroz razdoblje brojnih izazova
i transformacija dokazuje snagu i otpornost HŽ Carga te smo uspjeli ne
samo očuvati tržišnu poziciju, već i zabilježiti značajan financijski
napredak, komentirao je predsjednik uprave HŽ Carga Dragan Marčinko.
Ponosni
su, dodaje, što su nakon deset godina tržišne utakmice financijsku
2023. godinu završili pozitivno, a posebno veseli i što je dobar
poslovni rezultat ostvaren u složenim tržišnim uvjetima.
Važnim
ističe i HŽ Cargo-vih više od 900 zaposlenih te što su jedina tvrtka u
industriji sa sindikalnom organizacijom, "naspram konkurencije od 18
društava koja ukupno zapošljavaju oko 500 radnika".
- Takva
situacija stavlja HŽ Cargo u jedinstveni položaj, gdje se balansira
između održavanja produktivnih odnosa sa zaposlenicima i navigiranja
kroz tržišne izazove. Veliki nedostatak mlađe i kvalificirane radne
snage jedan od opterećujućih faktora za poslovanje društva, jer je
prosječna dob zaposlenika 51 godina. Iako je poslovanje pozitivno, pred
nama su brojni izazovi koji utječu na perspektivu kompanije i daljnju
borbu na tržištu, što podrazumijeva i usklađivanje s tržišnim
trendovima, od privlačenje mladih i kvalificiranih zaposlenika do
interoperabilnosti i digitalizacije te održavanja i modernizacije voznog
parka. Važno je i donošenje konačne odluke oko statusa prijevoza na
ličkoj pruzi, no uz sve odlučno nastavljamo s procesom sveobuhvatne
transformacije, čvrsto vjerujući u svoju misiju i budući razvoj, izjavio
je Marčinko.
Iz HŽ Carga još dodaju da je u skladu s odlukama hrvatske Vlade i ciljevima Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) pokrenut i proces pronalaska strateškog partnera.