Hrvatskim prugama na godinu se preveze 16 milijuna tona roba, najviše žitarica, naftnih derivata, rudača... Polovinu prijevoza drži HŽ Cargo, poznati gubitaš koji nakon punih deset godina napokon posluje s dobiti.
- Troškovno radna snaga i zaposleni su predstavljali najveći trošak. S druge strane smo sve troškove usluga, informatike, odvjetnika skresali na nulu ili minimum i svu neaktivnu imovinu smo pročistili, kaže predsjednik Uprave HŽ Cargo Dragan Marčinko.
Loše pruge te smanjen prijevoz na ličkoj trasi otežavaju poslovanje tvrtke koja je lani zbog toga izgubila mjesečni prihod. Ipak naš prijevoznik tereta s 900 zaposlenih ide naprijed.
- Nalazimo se u lokomotivi Siemens, jednoj od najmodernijih u Europi. Nedavno smo uveli aplikaciju Rail pro, koja nam omogućava da znamo gdje su nam vlakovi i sav taj proces digitalizacije olakšava nam tehnološki proces rada i to je modernizacija i napredak i sigurniji smo, kaže Ivan Čebraja, zamjenik šefa regionalne podružnice Centar HŽ Cargo.
U floti HŽ Carga 70 je lokomotiva i 3000 zastarjelih vagona pa se teško nosi sa snažnom konkurencijom.
- Modernizacija lokomotiva je nešto što smo započeli s Končarom, vjerojatno ćemo ove godine potpisati nove ugovore, ostaje nam iskorak u regiju. M želimo postati ne samo nacionalni prijevoznik, nego se povezati prema Srbiji, Mađarskoj i Sloveniji, kaže Marčinko.
Preporuka je Europske komisije da željeznica preuzme primat u prijevozu tereta. Zato Vlada nejakoj tvrtki traži kvalitetnog partnera.
- Ne očekujemo da će društvo ići u smjeru prodaje i dokapitalizacije, mi tražimo strateškog partnera koji će povećati kapital i tržišni udio Carga i dopeljati nove terete na pruge, kaže Alen Gospočić, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
Procedure se ubrzavaju.
- Mi ćemo ubrzo do ljeta vjerujem izaći s traženjem pisma namjere i do kraja godine vjerojatno ćemo odabrati strateškog partnera, kaže Gospočić.
Cargo vapi za investicijama, potrebno mu je sto milijuna eura, i presudan je financijski jak inozemni partner kako bi se ojačala konkurentnost naše tvrtke na profitabilnom tržištu prijevoza tereta.