Kakva je budućnost avio-saobraćaja kod nas i u svetu?

Bez autora
Aug 29 2022

Haos na aerodromima širom sveta u probuđenoj turističkoj sezoni posle dve godine pauze, prethodnih meseci pogodio je sve veće centre, a nije mimoišao ni beogradski "Nikola Tesla".

Kašnjenja, otkazivanja letova, gubljenje prtljaga, uobičajene su kritike putnika iz celog sveta. Uzrok problema je smanjen broj zaposlenih u avio-saobraćaju u celom svetu tokom pandemije virusa korona. Kako u "Er Srbiji" kažu, saobraćaj i dalje funkcioniše otežano na globalnom nivou, a izazovi su najuočljiviji u Evropi i u Severnoj Americi.

Tako je "Britiš ervejz" najavio da će od kraja oktobra do marta sledeće godine otkazati oko 10.000 letova sa londonskog aerodroma "Hitrou", pre oko mesec dana "Lufthanza" je samo u jednom danu ukinula više od 1.000 letova iz svojih glavnih aerodroma u Frankfurtu i Minhenu zbog štrajka zaposlenih.

Prema rečima Gorana Grozdanića, izvršnog direktora za saobraćaj "Er Srbije", postoji nesklad između kapaciteta pojedinih službi na aerodromima i broja putnika koji je sada na pretpandemijskom nivou, a ponegde i viši od toga.

Kritike za probleme u letnjoj sezoni, međutim, neopravdano su "udarile" na avio-kompanije, iako su za njih krive druge karike u lancu. Ipak, tokom jula "Er Srbija" je zabeležila oko 0,3 odsto otkazanih letova.

- Pored očigledne nespremnosti pojedinih činilaca sistema da se izbore sa povećanom tražnjom za putovanjima, postoji i problem sa vremenskim neprilikama - kaže Grozdanić.

- Ukoliko propustite svoj slot iz bilo kog razloga, čekate "Evrokontrolu" da dodeli novi, a to može da bude i satima kasnije. To je i najčešći razlog kašnjenja aviona. Takođe, dolazi i do problema sa prtljagom, koji ne stiže da se ukrca na sledeći let, a neki aerodromi poput onog u Tivtu, imaju ograničeno radno vreme. "Er Srbija" nije izuzetak, s obzirom na to da u najvećoj meri leti po Evropi gde je i najviše problema.

Kako naš sagovornik kaže, angažovali su dodatne radnike i pojačali flotu, u letnjoj sezoni uveli desetak novih redovnih i sezonskih destinacija.

- Tokom prethodne dve godine drastično smanjenog interesovanja i mogućnosti za putovanja, aerodromi i pojedine avio-kompanije, smanjili su broj zaposlenih, kao jednu od mera štednje - kaže Grozdanić.

- Od kada se tražnja vratila, trebalo je vratiti ljude, ali mnogi od njih su našli poslove u drugim oblastima. Kada je reč o novim ljudima, imajući u vidu da je reč o veoma senzitivnoj grani saobraćaja, oni moraju prvo da završe određene obuke, da bi im zatim bili izdati sertifikati i dozvole. Nakon toga, veoma je važno da budu kombinovani sa iskusnim kolegama i koleginicama. Sve to zahteva određeno vreme kojeg nema. Reč je o različitim službama koje su najpogođenije - npr. obezbeđenje na aerodromu, agenti za zemaljsko opsluživanje, zaposleni za manipulaciju prtljagom...

Naš sagovornik smatra da kada je reč o našem matičnom aerodromu, "Nikola Tesla Beograd", treba imati razumevanja za sve što se dešava u ovoj sezoni:

- Ne treba da se izgubi iz vida da su tamo u toku najopsežniji građevinski radovi na rekonstrukciji i proširenju kapaciteta i da ćemo za oko godinu dana imati na raspolaganju jedan savremeni i visoko funkcionalni aerodrom.

Grozdanić dodaje i da se normalizacija avio-saobraćaja očekuje krajem letnje sezone, odnosno u oktobru.

Nema više jeftinih karata

- Da više nema jeftinih letova nedavno je izjavio generalni direktor jedne od najvećih niskobudžetnih kompanija - kaže Grozdanić.

Ranije smo imali dva potpuno različita koncepta: tradicionalne avio-kompanije sa punom uslugom i niskobudžetne firme koje lete sa manje frekvencija, nemaju biznis klasu, kontakt-centar, poslovne salone... Međutim, poslednjih godina razlike između dva koncepta se gube, a kompanije istražuju načine da posluju što efikasnije. Imajući to u vidu, kao i činjenicu da je gorivo, koje je glavni trošak u ceni karte, za godinu dana poskupelo čak 126 odsto, ipak nije realno očekivati da će se u ponudi naći jeftine karte.

Dodatni avioni

- Ove sezone uveli smo desetak novih destinacija, redovnih i nekoliko sezonskih, a zbog toga kao i većeg broja čarter-letova za 37 odsto u odnosu na rekordnu 2019. godinu, u saradnji sa partnerskim kompanijama angažovali smo četiri dodatna aviona sa posadama - objašnjavaju u "Er Srbiji". - Iz saobraćaja isključujemo starije modele turboprop aviona, a uvodimo novije. Jedan od naših glavnih zadataka u narednom periodu biće da smanjimo sezonalnost saobraćaja i da na taj način što više iskoristimo našu flotu, a da što manje iznajmljujemo avione sa posadom.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik