U utorak, 23. srpnja 2024. potpisan je ugovor o kupoprodaji 6 elektrodizelskih motornih vlakova za povezivanje Splita i Zagreba. Vrijednost projekta, koji se financira iz zajma Europske investicijske banke (EIB), iznosi 57,3 milijuna eura.
Zajam s EIB-om za
projekt Revitalizacija željezničkog sustava RH sklopljen je u veljači
2024., a u sklopu njega financirat će se nabava vlakova, izgradnja
Tehničko-logističkog centra Zagreb te obnova i izgradnja lokalnih i
regionalnih pruga te kolodvora i stajališta. Ugovor su potpisali predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko
Ukić i predsjednik Uprave KONČAR – Električnih vozila Josip Ninić.
Potpisivanju ugovora bili su nazočni predsjednik Vlade RH Andrej
Plenković, potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i
infrastrukture Oleg Butković, potpredsjednik Vlade i ministar
prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine Branko Bačić,
ministar turizma i sporta Tonči Glavina, splitsko-dalmatinski župan
Blaženko Boban i predsjednik Uprave KONČAR – Elektroindustrije Gordan
Kolak. Vlakovi će omogućiti bolju povezanost Splita i Zagreba te više
dnevnih polazaka, čime će biti osigurana kvalitetnija lokalna i
regionalna povezanost te mobilnost građana. Novi vlakovi zamijenit će nagibne vlakove koji voze između Splita i
Zagreba od 2004. godine. Za dvije godine na pruzi će biti prvi vlak,
potom će u promet biti pušten po jedan vlak mjesečno te ćemo do kraja
2026. imati potpuno obnovljen vozni park između ova dva grada. Nabava
ovih 6 vlakova omogućit će više dnevnih polazaka između Splita i
Zagreba. Upravo kvalitetno željezničko povezivanje predstavlja veliki
potencijal u cilju povećanja broja putnika. I to baš ekološki
najprihvatljivijim, energetski najučinkovitijim i cjenovno prihvatljivim
načinom prijevoza. Novi će vlakovi omogućiti bolju povezanost i
izuzetno nas veseli da ćemo kvalitetu usluge podići na jednu novu
razinu. – istaknuo je predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko
Ukić. Zagreb i Split povezuje pruga duljine 429 km koja je elektrificirana
od Zagreba do Oštarija, a od Oštarija do Splita neelektrificirana,
tijekom vožnje koristit će se električni i dizelski pogon, uz veliku
snagu vučnih motora kako bi se udovoljilo uvjetima zahtjevne brdske
pruge. Vlakovi će postizati maksimalnu brzinu od 160 km/h, a bit će
omogućeno i funkcionalno spajanje više vlakova, čime će biti osiguran
veći kapacitet. Isporukom novih vozila KONČAR nastavlja trend razvoja proizvoda i
rješenja kojima se smanjuje štetan utjecaj na klimu, nudi dugogodišnja
održivost proizvoda te digitalizacija okrenuta budućnosti. Neprekidnim
unaprjeđenjem tehnologija u području mobilnosti doprinosimo jednom od
najvažnijih ciljeva Europske unije - uspostavi zelenog i održivog
prometa. Naši vlakovi pripadaju u sam vrh visokotehnoloških proizvoda
hrvatske industrije, a ono što posebno treba istaknuti jest da u
njihovoj realizaciji sudjeluje i cijeli niz hrvatskih poduzeća pa tako i
onih s područja Dalmacije. U nadolazećem razdoblju kao zemlja moramo
nastaviti osiguravati uvjete u kojima će biti lakše i poželjnije ulagati
u razvoj i u kojima će nacionalno gospodarstvo moći osigurati potrebne
reference kao preduvjet za snažniji izlazak izvan granica Hrvatske. –
istaknuo je predsjednik Uprave KONČAR – Elektroindustrije Gordan Kolak. Potpredsjednik Vlade i ministar Oleg Butković istaknuo je kako su uz
nabavu novih vlakova u tijeku i velika ulaganja u modernizaciju
željezničke infrastrukture. Iz EU fondova financiraju se projekti obnove
i izgradnje pruga na glavnim koridorskim prugama, a zajmom Europske
investicijske banke obnavljaju se lokalne i regionalne pruge. Danas u prometu imamo 61 novi vlak, a samo u proteklih nekoliko
godina nabavljena su i u promet puštena 33 nova vlaka. Do kraja sljedeće
godine imat ćemo ukupno 70 novih vlakova, odnosno više od polovice
cijele flote. Također, budući da je došlo do važne izmjene na prometnoj
karti, što osobito vrijedi za područje Dalmacije, koje je po prvi puta
uvršteno na mrežu europskih prometnih koridora, otvaraju nam se
mogućnosti sufinanciranja modernizacije i ličke pruge iz EU fondova. Već
sada se radi na postavljanju signalno-sigurnosnih uređaja i daljinskog
upravljanja na dionici od Oštarija do Knina, a iz NPOO-a će se osigurati
i sredstva za nastavak ugradnje od Knina prema Splitu, što će omogućiti
i brža putovanja na ovoj pruzi. – rekao je potpredsjednik vlade i
ministar mora prometa i infrastrukture Oleg Butković. S obzirom da je Split drugi najveći grad u RH i važno turističko
čvorište preko kojega su povezana mnoga mjesta na obali i otocima,
kvalitetno željezničko povezivanje Splita i Zagreba predstavlja veliki
potencijal u cilju povećanja broja prevezenih putnika. Nabavom ovih
vlakova podiže se razina energetske učinkovitosti prometnog sustava te
doprinosi smanjenju buke i emisije stakleničkih plinova iz prometa. Ovaj današnji ugovor između HŽPP-a i Končara me zaista veseli jer to
je okretanje nove stranice što se tiče željeznice i željezničkog
prijevoza na relaciji Zagreb – Split sa 6 novih vlakova. S tim da sada
uistinu treba prionuti, kako je rekao i sam ministar, obnovi
infrastrukture kako bi ti vlakovi vozili po adekvatnim tračnicama od
Zagreba do Splita. Nadamo se da ćemo sve to do 2027. staviti u funkciju.
- istaknuo je splitsko-dalmatinski župan Blaženko Boban. Ovim projektom nastavlja se modernizacija voznog parka HŽ Putničkog
prijevoza, čime će se osigurati učinkovitiji i konkurentniji željeznički
putnički prijevoz koji će ujedno doprinijeti održivosti prometnog
sustava u Republici Hrvatskoj. Elektrodizelski motorni vlakovi bit će niskopodne kompozicije, imat
će troja vrata sa svake strane vlaka, bit će opremljeni rampama za
ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i
toaletima, od kojih će jedan biti prilagođen ulasku osoba u invalidskim
kolicima. Kompletan putnički prostor bit će pod videonadzorom. U
prostoru za putnike bit će postavljeni monitori za prikaz videosadržaja.
Uz vizualne i audionajave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku bit
će omogućen besplatan pristup internetu (WiFi). Vlakovi će biti
opremljeni suvremenim informacijskim sustavom za obavještavanje putnika,
utičnicama i samoposlužnim aparatima za hranu i piće. Kapacitet vlaka: 150 sjedećih mjesta (12 u 1. razredu, 138 u 2. razredu).