Kraj ere jeftinih avio-karata

Bez autora
May 04 2023

Avio-saobraćaj i broj putovanja posle krize izazvane virusom korona oporavili su se i brže nego što se očekivalo, a sva istraživanja pokazuju da se želja za putovanjima ne smanjuje i da se širom sveta putuje više nego pre 2019. godine.

Međutim, izgleda da je kraj ere jeftinih avio-karata i putovanja avionom, koja su bila povoljnija nego ikada. Avio-prevoznici širom Evrope podigli su cene karata označavajući kraj niskotarifnim prevoznicima, a razlozi su, osim posledica pandemije, i svi problemi nastali posle početka ukrajinske krize. Kako prenosi sajt „Šengen viza info” prema statistici francuskog Ministarstva za ekološku tranziciju, cene karata su u ovoj zemlji porasle za 23,6 odsto prošle godine, dok veb-stranica za rezervacije putovanja „Kajak” otkriva da su cene međunarodnih letova iz Velike Britanije porasle za 18 procenata u odnosu na 2022. godinu.

– Još uvek postoji velika potražnja za putovanjima, ali inflacija i rast cene goriva podigli su cene karata – navode iz „Kajaka”. Izvršni direktor „Izi džeta” Johan Lundgren nedavno je izjavio da je povećanje cene nafte od 71 odsto neminovno uzrokovalo rast cena letova, pa su karte ove godine skuplje za trećinu. Gorivo inače čini oko 30 procenata ukupnih troškova prevoznika. A u prilog poskupljenju navodi se i naglo povećanje troškova održavanja koje je povezano sa nedostatkom nekih metala i poremećenim lancem snabdevanja. Uporedo sa svim problemima došlo je i do naglog smanjenja broja zaposlenih, a to se nikako ne uklapa sa rastom tražnje. Pojedini aerodromi poput „Šiphola” u Amsterdamu ili londonskog aerodroma „Hitrou” uveli su čak i ograničenja za putnike, a situacija je prisilila i avio-prevoznike da smanje broj letova. Pandemija je, kako pišu evropski mediji, promenila dosta toga i u radnim navikama, pa je sada sve više kompanija koje odobravaju rad na daljinu. Zbog toga je manje i poslovnih putovanja. Nedavno je objavljeno da se „Erbas” i „Boing” muče sa isporukom novih aviona, a to opet utiče na avio-kompanije koje nisu obnovile flotu kako je očekivano. Sva istraživanja idu u tom smeru da će se avio-sektor oporaviti, ali da putnici mogu samo da očekuju poskupljena prevoza. Cene goriva, kako najavljuju stručnjaci iz ove industrije, ostaju visoke i mogu samo da rastu. Ove godine, kako je izjavio Jens Bišof, izvršni direktor „Evrovingsa”, skuplja radna snaga i održavanje aerodroma, kao i cene goriva dovešće do toga da će cene letova samo rasti. Prema njegovim rečima, vene će za 20 odsto biti skuplje tokom sezone u odnosu na leto 2022. I na kraju, avio-industriju u Evropi očekuje strože zakonodavstvo kako bi se smanjila emisija štetnih gasova, a to znači takođe manje letova i skuplje karte.

Da podsetimo da su iz uprave kompanije „Rajaner” još krajem prošle godine izjavili da će karte u narednih pet godina biti više, računajući pre svega na cene goriva. Kako su tada izjavili, era jeftinih avionskih karata od 10 evra je završena. Ranijih godina su karte bile jeftine i u skladu sa tim su ljudi sve češće putovali na kratke pauze u inostranstvo, a avio-kompanije, uglavnom niskobudžetne, takmičile su se ko će ponuditi jeftinije letove.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik