Električni trotineti sve su popularniji u Srpskoj, ali ubuduće neće moći da ih voze osobe mlađe od 14 godina, a uslov je i da oni koji nemaju vozačku dozvolu prođu neophodnu obuku, koja će ih koštati i do 200 maraka.
Primjena Pravilnika o načinu i postupku izdavanja identifikacione potvrde za lako lično električno vozilo počinje sutra, a nova pravila, između ostalog, podrazumijevaju tehnički pregled i registraciju, odnosno posjedovanje identifikacione potvrde i naljepnice, što će koštati 20 KM.
Ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Ćorić rekao je juče tokom preventivne aktivnosti pod nazivom “Vozimo bezbjedno električne trotinete”, da je Srpska prva u okruženju uvela električne trotinete u sistem u okviru izmjena Zakona o bezbjednosti saobraćaja.
On je objasnio da su ova vozila razvrstana u četiri klase te da je prvom i trećom kategorijom definisano kretanje do šest kilometara na čas i tu važe ista pravila kao i za pješake, dok druga i četvrta kategorija podrazumijevaju kretanje do 25 kilometara na čas i važe ista pravila kao i za bicikliste.
Vršilac dužnosti zamjenika direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja Srpske Milija Radović rekao je da oni koji nemaju vozačku dozvolu moraju imati potvrdu o poznavanju saobraćajnih propisa, kao što je ona za vozača mopeda, te da je donja starosna granica za upravljanje 14 godina.
Direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja Srpske Mladen Petrović smatra da će zakonske izmjene uticati na veću bezbjednost u saobraćaju.
Samostalni viši stručni saradnik za odnose s javnošću i međunarodnu saradnju AMSRS Perica Pećanac kazao je za “Glas Srpske” da je cilj uputiti vozače kako se pravilno koriste električni trotineti radi veće bezbjednosti.
Član Savjeta za bezbjednost saobraćaja grada Banjaluka i vlasnik banjalučke auto-škole “Mir” Milenko Jaćimović kaže da kandidati koji žele potvrdu o poznavanju saobraćajnih propisa moraju imati minimalno 14 godina starosti i ljekarsko uvjerenje.
- Oni u auto-školi pohađaju edukaciju od 12 nastavnih časova. Nakon položenog probnog testa polažu test u Ispitnom centru pri Zavodu za obrazovanje odraslih. Ako kandidat položi, dobija potvrdu u vidu mini-dozvole sa slikom na kojoj piše da ima pravo upravljanja mopedom, skuterom, biciklom sa motorom, a sada će pisati i električnim trotinetom - rekao je Jaćimović. Kompletan taj proces, kako kaže, košta od 150 do 200 maraka.
Vlasnik auto-škole “Dumonjić” iz Dervente Mladen Dumonjić je objasnio da je za polaganje kandidatu potrebna i saglasnost roditelja.
- Obuke su samo teorijske, a kandidati nemaju praktično upravljanje, a ja u svojoj školi odradim i besplatnu obuku u praksi ako oni to žele. To dobro dođe djeci od 14 godina, koja nisu u potpunosti zrela - rekao je Dumonjić dodajući da je teorijski dio isti kao za polaganje B kategorije, samo je na ispitu manje ispitnih pitanja.
Uvoz
Da se građani u BiH rado odlučuju za kupovinu električnih trotineta i bicikala, potvrđuju i podaci Uprave za indirektno oporezivanje BiH, prema kojima je za sedam mjeseci ove godine vrijednost uvezenih ovih vozila premašila 5,5 miliona maraka, dok je taj broj lani iznosio 4,9 miliona. Kako su naveli za “Glas Srpske”, najviše ih je stiglo iz Kine.