Ako je suditi prema broju otkazanih letova nacionalnog avio-prevoznika „Er Srbije”, a i činjenici da se i dalje sa sigurnošću ne može tvrditi kada će saobraćaj biti normalizovan, pred putnicima u Srbiji je još jedno izazovno leto.
„Er Srbija” je juče do podneva otkazala let za Keln, Berlin i Valensiju. Neizvesno je kako će biti narednih dana, ali uz sva objašnjenja i opravdanja saznali smo da su kašnjenja i otkazivanja letova ne samo zbog globalnog poremećaja lanca snabdevanja delovima problem većine svetskih avio-kompanija. U „Er Srbiji” za „Politiku” kažu da čine sve neophodno kako bi se situacija što pre stabilizovala i kako bi letnja sezona mogla da se odvija po planu.
Profesor Petar Mirosavljević, prodekan Saobraćajnog fakulteta, kaže za naš list da nije uobičajeno da se avio-kompaniji dešava nešto ovako usred letnje sezone, kao i da statistika kompanije pokazuje da ovoliko otkaza letova nije bilo poslednjih nekoliko godina.
–To je vrlo loše, pre svega za imidž kompanije, jer se on teško stiče, a lako gubi. Letnja sezona je uveliko počela, putnici imaju svoje planove i veliki je problem kada se ti planovi pokvare. Pitanje je da li ima problema sa čarterima, da li se otkazuju, ali ne bi bilo dobro, jer se to onda preliva i na druge sektore. Prve vakcine u Srbiju iz Kine stigle su upravo avionom „Er Srbije” i da kompanija koja napravi takav podvig u krizi kakvu smo imali ne bi trebalo da se dovodi u situaciju da sama otkaže 12 letova u jednom danu – kaže naš sagovornik.
– To nije privatna, nego državna kompanija broj jedan. Država bi zato trebalo da ima u vidu da na raspolaganju ima stručnjake sa Saobraćajnog fakulteta, na primer, koji su plaćeni iz budžeta i na raspolaganju su. Trebalo bi koristiti maksimum resursa u planiranju saobraćaja kako bi besprekorno funkcionisalo – objašnjava naš sagovornik.
Petar Vojinović, urednik vazduhoplovnog portala „Tango siks”, objašnjava da ukupan broj otkazanih letova „Er Srbije” ne bi trebalo da pređe 15 odsto u jednom danu, što znači da se oko 75 odsto planiranog saobraćaja ipak uspešno obavi.– Avio-saobraćaj je kompleksan sistem i uslužna delatnost i posledice se osećaju sigurno s obzirom na to da je nekoliko hiljada putnika ostalo bez planiranog leta. Ali ne bi trebalo da zanemarimo ni to da do sada nikada nisu zabeleženi ovakvi uslovi poslovanja avio-kompanija globalno. Tu mislim na poremećene lance snabdevanja i druge probleme izazvane situacijom koja je uslovljena globalnim kolapsom industrije zbog pandemije – objašnjava Vojinović.
On smatra da je „savršena oluja” tih efekata pogoršana i time što većina avio-kompanija nije mogla da predvidi neočekivani rast potražnje. To, dodaje, pokazuje podatak da je u maju zabeleženo 86 odsto više putnika nego u istom periodu prošle godine.
– Sve kompanije, pa i „Er Srbija” su poželele da povećaju broj ruta i iskoriste situaciju. To se dogodilo i u našem slučaju. Ali zbog svih faktora koje je kompanija već saopštila, sprečeni su da to i učine. U naredne tri nedelje „Er Srbiji” bi trebalo da dođe još šest aviona koje će iznajmljivati za letnju sezonu, što će verovatno ispraviti ovu situaciju. Trenutno kompanija ima 20 aviona i tokom leta bi trebalo da iznajmi ukupno 10 – objašnjava naš sagovornik. On dodaje da ne očekuje da će ova situacija uticati na imidž kompanije i da će ljudi nastaviti da lete čim se situacija normalizuje.