Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture već godinama najavljuje uvođenje novog načina naplate cestarine na hrvatskim autocestama, a prošle su se godine stvari konačno pomakle s mrtve točke raspisivanjem natječaja za taj posao.
Na natječaju za za
izradu novog sustava naplate cestarine su izabrani češki Tollnet i
slovački SkyToll koji iza sebe imaju nekoliko sličnih poslova,
uključujući sustav e-vinjeta koji se koristi u Sloveniji. Njihova ponuda
teška 79,91 milijuna eura plus PDV bila je ekonomski najpovoljnija, no
na odluku su stigle dvije žalbe. Ministar Oleg Butković je kao krajnji rok najavljivao 2025. godinu,
no kako trenutno stvari stoje, novog sustava naplate neće biti do drugog
kvartala 2026. godine. I to u najboljem slučaju, piše Novi list. Ako pak Državna komisija za zaštitu tržišnog natjecanja (DKOM) uvaži
žalbu austrijskog Kapsch TrafficCom-a na odluku o odabiru izvođača, to
će implementaciju novog sustava naplate odgoditi za neodređeno vrijeme. U samom natječaju procijenjena vrijednost radova se popela s 500
milijuna kuna na 100 milijuna eura, što je otprilike pedeset posto više
od prvotnih procjena Ministarstva, a rok za uvođenje novog sustava
produžen je na dvije godine. I to dvije godine od datuma potpisivanja
ugovora s izvođačem, što, čak i ako DKOM ne uvaži žalbu Austrijanaca,
realno znači da bi ugovor sa SkyTollom mogao biti potpisan negdje u
travnju ove godine, a novi sustav naplate bi u primjeni bio najranije
pred turističku sezonu 2026. godine. Ponude su Hrvatskim autocestama (HAC) stigle još u srpnju prošle
godine, pa je nejasno zašto je državnoj tvrtki koja upravlja autocestama
trebalo gotovo sedam mjeseci da od deset pristiglih izabere onu
najbolju. “Obveza Izvođača radova je izraditi izvedbeni projekt sustava
(»Design and Build« ili »Projektiraj i gradi«), provesti upravni
postupak i ishoditi sve potrebne dozvole te sve radove postavljanja
portala i opreme na autocestama izvesti pod prometom. U rok od dvije
godine uključen je i period testiranja od dva mjeseca”, objasnili su iz
HAC-a koji je investitor projekta. Novi sustav naplate cestarine trebao bi koristiti dvije postojeće
tehnologije kakve se već primjenjuju u svijetu, DSRC tehnologiju
(radijska komunikacija na 5,8 GHz) za naplatu cestarine korisnicima ENC
uređaja, te ALPR tehnologija (prepoznavanje registarskih pločica vozila)
za naplatu cestarine povremenim korisnicima za laka vozila i nadzor
plaćanja cestarine svih vozila. Novi sustav naplate pri tom se temelji na slobodnom protoku vozila,
bez zaustavljanja na naplati, čime bi se značajno trebala povećati
protočnost prometa, a u povijest poslati naplatne kućice. Sustav bi
trebao funkcionirati na principu naplate na temelju stvarno prijeđenih
kilometara u mreži autocesta u Hrvatskoj, pri čemu bi svaki prijeđeni
kilometar na bilo kojoj od autocesta u mreži HAC-a trebao stajati
jednako, što sada nije slučaj. Sustav bi trebao funkcionirati na svim autocestama, kako na onima
kojima upravljaju Hrvatske autoceste, tako i na autocestama pod
koncesijom – Istarskom ipsilonu i Autocesti Zagreb-Macelj. Na odluku o izboru SkyToll-a i TollNet-a žalili su se Austrijanci,
ali i Kinezi (CTFO Jeton Technology), pri čemu je žalba kineske tvrtke
odbačena kao neuredna jer iz nje DKOM-u nije poslan dokaz o uplati 66
tisuća eura naknade za žalbeni postupak. No žalba Kapsch-a i Spinne Traffica i dalje je u postupku. Konzorcij
se žalio po tri osnove, od kojih bi najproblematičnija mogla biti to
što, smatra žalitelj, stručnjaci odabranog ponuđača nemaju reference u
implementaciji sustava kakav se namjerava uvesti u Hrvatskoj, a što je
bio jedan od uvjeta iz natječaja. Ukoliko DKOM ovu žalbu prihvati,
pitanje je do kad će se dodatno prolongirati uvođenje novog sustava
naplate.