Slovenija ima jednu od najlošijih zračnih povezanosti u Europi, pokazalo je najnovije istraživanje međunarodne udruge zračnih luka ACI Europe.
Najgore se pokazao u
izravnim vezama. U prosjeku, povezanost europskih zračnih luka još se
nije vratila na razinu prije pandemije covida-19, ali većina zemalja
ipak bilježi bolji oporavak od Slovenije. Zračna povezanost zračnih luka u proširenom području EU, koje uz
članice udruge čine još Island, Velika Britanija, Norveška, Švicarska i
Monako, u lipnju ove godine bila je 14 posto niža nego u lipnju 2019. To
uključuje i oba izravne i neizravne veze, objavila je udruga ovog
tjedna na svojim stranicama. U Sloveniji je bila niža za 29 posto. Lošiji rezultat ostvarile su
samo Švedska (-31 posto), Finska (-37 posto) i Monako (-44 posto). Samo
su Grčka (za 22 posto), Island (za sedam posto) i Portugal (za četiri
posto) premašili razinu prije koronavirusa. Slovenija je u lipnju bila na 30. mjestu zemalja proširenog područja
EU po sveobuhvatnoj zračnoj povezanosti. Lošije su prošli Slovačka i
Monako. Po izravnim vezama zauzeo je posljednje mjesto, a uspoređujući
ga u tom području s 2019. – Slovenija je pretrpjela pad od 42 posto –
samo Monako je lošiji. Kao što navodi ACI Europe, rezultat se također može pripisati
geopolitičkim napetostima i strukturnim promjenama u sektoru
zrakoplovstva. Među potonjima je i rast tržišnog udjela niskotarifnih
prijevoznika koji se fokusiraju na srednje i velike zračne luke, ali ne i
na manje i veće. To utječe i na ljubljanski aerodrom koji je jedan od
manjih. Glavni direktor udruge Olivier Jankovec istaknuo je kako zračnu
povezanost ne treba uzimati zdravo za gotovo. “Prošle su četiri godine
od izbijanja pandemije, ali razine zračne povezanosti još se nisu u
potpunosti oporavile”, rekao je. Ukazao je na sve veći jaz između
"pobjednika i gubitnika" u području zračne povezanosti. Problem loše zračne povezanosti slovenska je vlada doskočila i
natječajima za dodjelu subvencija zračnim prijevoznicima koji bi
povezivali slovenske zračne luke s inozemnima. Nakon tri natječaja,
Ministarstvo infrastrukture dodijelilo je sredstva za nove veze prema
Luksemburgu, Rigi, Madridu i Kopenhagenu. Posljednje dvije destinacije
bile su na Vladinoj listi prioriteta. Luksemburški Luxair počeo je letjeti za Luksemburg prošlog rujna.
Latvijski airBaltic leti za Rigu od uvođenja ljetnog reda u ožujku ove
godine, španjolska Iberia će letjeti za Madrid od kraja srpnja, a
skandinavski Norwegian uspostavio je vezu s Kopenhagenom krajem travnja. U siječnju je Ministarstvo objavilo četvrti natječaj. Prema pisanju
portala Forbes Slovenia, za njega se prijavio ciparski zračni
prijevoznik Cyprus Airways, no ministarstvo je od njega zatražilo dopunu
zahtjeva.