U toku je priprema finansijskih izvještaja-bilansa “ToMontenegra” za 2022. godinu i precizne podatke ćemo imati i objaviti u zakonom propisanom roku, nakon što ih potvrdi i nezavisni revizor.
Preleminarni podaci govore da će poslovni rezultat biti značajno bolji u odnosu na planirani, ali i u odnosu na rezultat iz 2021. godine”, saopšteno je iz ove kompanije na pitanja “Vijesti” o poslovanju.
U prvoj godini rada 2021. kompanija je imala gubitak od 4,9 miliona eura. Prema nezvaničnim informacijama “Vijesti”, nova nacionalna avio-kompanija za prošlu godinu imaće računovodstveni poslovni gubitak od oko 2,8 miliona eura, što je najbolji rezultat ove kompanije, ali i bivšeg “Montenegro erlajnsa” u posljednjih deset godina njegovog rada. Takođe, rezultat kompanije prije EBITDA (rashoda za poreze, kamate i amortizaciju) biće na nuli. Poređenja radi, “Montenegro erlajns” je u 2019. godini, rekordnoj po broju putnika, imao gubitak od osam miliona eura, iako je dobio direktnu državnu pomoć od 5,5 miliona eura, a u toj godini nije plaćao poreze, doprinose ni aerodromske takse, ni mnoge druge obaveze. ”ToMontenegro” je prošle godine platio četiri miliona eura za poreze, doprinose i aerodromske takse. Prema informacijama “Vijesti”, da su cijene avionskog goriva u 2022. godini ostale na nivou iz 2021, kompanije bi imala pozitivno poslovanje od preko milion eura. Direktor “ToMontenegra” do marta prošle godine bio je Predrag Todorović, a zatim je vršiteljka dužnosti direktora do 15. decembra bila Dragana Frantov Nikolić, kada je imenovan Saša Radović. ”Kompanija nema neizmirenih dugovanja i sve svoje obaveze izmiruje na vrijeme. Ovo je rezultat odgovornog poslovanja kompanije i domaćinskog odnosa prema resursima koji su nam povjereni na upravljanje. I pored brojnih izazova u poslovanju i nestabilnog poslovnog ambijenta u post kovid periodu, kompanija je uspjela da ostvari značajne rezultate, istovremeno vodeći računa o ugovornim obavezama ka svim partnerima i dobavljačima, kao i prema zaposlenima. Konkretno, samo Aerodromima Crne Gore u 2022. je uplaćeno blizu tri miliona eura, dok je za poreze i doprinose uplaćeno oko milion eura”, saopšteno je iz kompanije. Investicioni planovi kompanije, kako su naveli, zavisiće prije svega od planova koje vlasnik odnosno država ima kada je u pitanju strategija razvoja nacionalnog avio-prevoznika, kao i od rješavanja pitanja dugoročnog investiranja u kompaniju. ”Svakako, jedan od prioriteta kompanije za ovu godinu biće investicija u remont jednog od motora na našem avionu 40-AOB, ali i nabavka dodatnih vazduhoplova, kako bi kompanija mogla da se dalje razvija, obezbijedi bolju povezanost naše zemlje sa važnim trižištima, doprinese boljem pozicioniranju Crne Gore na turističkoj mapi i omogući dolazak turista iz različitih zemalja”, saopštili su iz kompanije. Oni su naveli da su u 2022. godini, pored dva svoja aviona, saobraćaj obavljali i sa iznajmljenim avionom većeg kapaciteta. ”Tako smo uspjeli da uz dobro planiranje saobraćaja, povežemo Crnu Goru sa 16 destinacija i prevezemo preko 360.000 putnika. Jasno je da su dodatni kapaciteti, tj. proširenje flote, neophodni kako bi obezbijedili što bolju povezanost Crne Gore kao turističke destinacije zbog čega je i ove godine planiran zakup dva aviona tokom perioda ljetnje sezone, kada je i najfrekventniji saobraćaj. U toku je proces nabavake, a u narednom periodu ćemo na osnovu pristiglih ponuda procijeniti i odlučiti koji tip vazduhoplova i zakupa, odnosno kapaciteta flote najbolje može da odgovori potrebama tržišta i planiranom saobraćaju”, najavili su iz “ToMontenegra”. Najavili su da će Vladi kao osnivaču vrlo brzo predstaviti plan i cilj da u narednih pet godina kompanija ima potpuno operativnu flotu sa četiri sopstvena aviona, cjelogodišnju povezanost sa 10 destinacija i dodatnih 10 tokom ljetnje sezone. Na pitanje koliko im je novca uplaćeno od predviđenog osnivačkog kapitala od 30 miliona i da li su dobijali bilo kakave druge uplate iz budžeta, iz avio-kompanije su kazali da je iznos osnivačkog kapitala u potpunosti uplaćen i da nije bilo drugih uplata od države. Oni su naveli da Agenciji za zaštitu konkurencije, koja vodi ispitni postupak u vezi sa tim da li se uplata osnivačkog kapitala može smatrati državnom pomoći, redovno preko resornog Ministarstva kapitalnih investicija dostavljaju sve tražene podatke i informacije. ”Postupak je u toku i očekujemo da će se okončati uskoro, a naše je očekivanje da se uplata osnivačkog kapitala kompaniji ‘ToMontenegro’ neće smatrati državnom pomoći. Kompanija planira da u 2023. godini aplicira za sredstava odobrena od strane EU, a u vezi sa saniranjem posljedica koje trpe prevoznici zbog dramatičnih poremećaja na tržištu energenata koje je nastalo tokom 2022. godine zbog rata u Ukrajini. Podsjećamo da je usljed tog poremećaja, trošak avio-goriva u ukupnim troškovima kompanije porastao na 36 odsto”, naveli su iz kompanije. U kompaniji je u toku izrada novog pravilnika o organizaciji i sistematizaciji, za koji kažu da je u finalnoj fazi pisanja. Na pitanje “Vijesti” da li će tim aktom biti povećan broj zaposlenih, iz kompanije su kazali da će dinamika zapošljavanja zavisiti od planiranih poslovnih rezultata. ”Imajući u vidu dalji razvoj kompanije, flote i potrebe za unapređenjem poslovanja, izmjenom sistematizacije će se omogućiti efikasniji način organizacije sektora, organizacionih jedinica i službi, poštujući istovremeno sve nacionalne i međunarodne propise iz vazdušnog saobraćaja. Dinamika zapošljavanja u Društvu zavisiće direktno i jedino od poslovanja i ostvarivanja planiranih poslovnih rezultata”, kazali su iz kompanije. Izmjene sistematizacije, kako su naveli, donose se u cilju što odgovornijeg i racionalnijeg obavljanja djelatnosti, kao i izjednačavanja zaposlenih u pogledu obrazovnih, stručnih i drugih kvalifikacija, uz pažljivu analizu realnih potreba kompanije za angažmanom lica tokom ljetnje sezone, kada je i intenzivniji obim saobraćaja. ”To znači da tokom ljetnje sezone mogu biti angažovani radnici u službama saobraćajnih operacija, dok se u poslovima administracije taj broj neće mijenjati. Pored navedenog, važno je napomenuti i da je obavljanje vazdušnog prevoza putnika i prtljaga specifična djelatnost u kome zaposleni nerijetko imaju obavezu da rade 24 sata dnevno. U tom smislu, a kako bi se ispoštovale odredbe Zakona o radu u pogledu prekovremenog rada, bilo je neophodno povećati broj izvršilaca. Povećanje je uslovljeno i uključivanjem dodatnih aviona u flotu predviđenih poslovnim planom za 2023. Tačan broj planiranih izvršilaca biće poznat nakon usvajanja dokumenta od odbora direktora i biće prezentovan Vladi”, kazali su iz kompanije. Naveli su i da se prilikom izrade novog pravilnika ne podrazumijevaju dodatni troškovi za kompaniju u odnosu na prethodni period, već da je cilj dodatno usklađivanje sa propisima iz oblasti rada kojim se na adekvatan način štite prava zaposlenih i preciznije uređuju odnosi sa poslodavcem. |