Od 1. kolovoza počela je primjena "Novog provoznog kompjuteriziranog sustava" (NCTS) na razini BiH.
U prijevodu, postupak provoza robe carinske deklaracije podnosi se isključivo elektronički. A kako stvari stoje, u cijelom slučaju ima zadovoljnih, ali i nezadovoljnih, piše Večernji list BiH.
Plaćanje deklaracije
- Prvi dan carinski program na koji bi se trebalo popunjavati T1 ne može je poslati na server. Sve se uredno popuni, no na server se ne može poslati. Kamioni stoje u nadi da će se nešto riješiti. Drugi dan ista priča. Deklaracija se ne može poslati na carinski program NCTS. Zatim je, toga drugog dana, pušten privatni program jedne privatne tvrtke iz Banje Luke koji se uredno može popuniti i bez problema poslati na carinu. A taj carinski program na nacionalnoj razini je besplatan i svi na njega trebaju imati pravo - priča nam sugovornik koji je nezadovoljan NTCS-om.
Kaže i da ta privatna tvrtka svoj program koji funkcionira naplaćuje 4,5 KM po deklaraciji. Također, kontaktirali smo i Upravu za neizravno oporezivanje, gdje ističu da je sustav NCTS-a normalno zaživio kako je i najavljeno.
- U prvom mjesecu primjene NCTS-a u BiH elektronički je podneseno više od 12.000 elektroničkih deklaracija, a UNO je izdao 650 elektroničkih potvrda kojima se obavlja digitalno kvalificirano potpisivanje e-dokumenata. UNO je na vrijeme sve sudionike u carinskom postupku obavijestio o novinama koje nastupaju u ovoj godini i održao obuke više puta, gdje god je bio poziv da se obuke izvrše. Sve špediterske kuće koje su se na vrijeme spremile potpuno normalno obavljaju elektronički postupak provoza, bez bilo kakvoga zastoja, čemu u prilog govore i gore spomenute brojke provedenih e-postupaka provoza u kolovozu 2022. godine. Isto tako, UNO je na vrijeme dao informaciju svim špediterskim kućama, što je nužno uraditi kako bi bili potpuno spremni te kako bi izvršili kvalitetnu pripremu. Svi špediteri na vrijeme su dobili upute na koji se način mogu spojiti na NCTS sustav u UNO - kaže.
Svi bili informirani Ističe da je svaka tvrtka imala sasvim dovoljno vremena da na temelju informacija iz UNO-a svoj vlastiti softver doradi tako da bude kompatibilan sa softverom u UNO-u i da izvrši testiranje te provjeri funkcionira li sve normalno.
- One tvrtke koje nisu željele nadograditi svoj vlastiti softver da bude kompatibilan i da se može spojiti na NCTS softver u UNO-u, imale su mogućnost da na tržištu kupe softversko rješenje. To je stvar poslovne politike svake tvrtke i u to se UNO nije miješao - ističe glasnogovornik Kovačević.