Prvi put posle devet godina broj dozvola za srpske prevoznike u međunarodnom teretnom drumskom saobraćaju sa Holandijom biće povećan – i to za čak 15 odsto –pohvalilo se nedavno Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
To je rezultat sastanka srpsko-holandske mešovite komisije za drumski prevoz putnika i tereta, koji je, na zahtev srpske strane, održan u Beogradu. Kako je najavio Goran Vesić, ministar saobraćaja, od 2025. godine razmenjivaće se 4.600 pojedinačnih i 400 vremenskih univerzalnih dozvola.
– To je povećanje za 600 dozvola u odnosu na postojeći broj koji nije menjan prethodnih devet godina. Dogovoreno je i da se srpskim prevoznicima dostavi dodatnih 600 pojedinačnih dozvola za ovu godinu – kazao je Vesić.
Prema podacima ministarstva, bilateralna robna razmena između Srbije i Holandije na godišnjem nivou je, od poslednje mešovite komisije za drumski transport, koja je održana 2015. godine, povećana za 50 odsto.
– Imajući u vidu da srpski prevoznici obavljaju više od 90 odsto prevoza drumovima, jasno je koliki je doprinos povećanja broja dozvola. Ovo povećanje će olakšati pristup tržištu Holandije i obezbediti našim prevoznicima povećanje obima prevoza roba, tj. upošljavanje voznog parka – navode za „Politiku” u ovom ministarstvu.
Goran Aleksić, direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatransport”, podseća da Srbija ima uspostavljen liberalizovan prevoz sa mnogim zemljama EU, kao i sa svim zemljama u okruženju.– Ipak, da bi štitile svoje tržište i prevoznike neke države EU ograničavaju pravo pristupa prevoznicima iz Srbije. Tržište transportnih usluga regulisano je čak i između zemalja EU, pa tako recimo prevoznik iz Bugarske ne može da radi kabotažu u Holandiji, što znači da mu je ograničen broj prevoza koje može da obavi između dva mesta u okviru Holandije – napominje Aleksić, dodajući da je Srbija i zato tražila liberalizaciju u transportnom saobraćaju sa Holandijom.
– Oni su malo popustili i to je veoma važna vest za nas, jer smo uspeli da koliko-toliko obezbedimo povoljnije uslove za naše prevoznike. Posebno zato što je tržište transporta u EU veoma kontrolisano i zaključano, tako da je ovo zaista veliki uspeh za Srbiju – smatra Aleksić, podsećaju da naša zemlja ima problem sa izdavanjem dozvola sa, recimo, Italijom i Austrijom, državama koje ne dozvoljavaju izdavanje novih dozvola zbog toga što bi time, kako kažu, ugrozili interese sopstvenih prevoznika.
– Reč je o regulativi EU kojom pojedine evropske zemlje vrše pritisak na Srbiju, držeći mali broj dozvola – dodaje on.
U ministarstvu ipak skreću pažnju na to da problem deficitarnog broja vozača u drumskom saobraćaju neće biti rešen povećanjem broja dozvola sa Holandijom, ali će svakako doneti olakšanje u načinu obavljanja prevoza u drumskom saobraćaju.
– Ovo će pomoći da se vozači zadrže u srpskim transportnim firmama koje na ovaj način lakše dolaze do posla u međunarodnom drumskom saobraćaju – ističu u Ministarstvu saobraćaja.