U sklopu projekta modernizacije Hrvatskih željeznica, i to građanima najzanimljivijeg putničkog prijevoza, od jutros je u prometu još jedan, šesnaesti od dvadesetjednog naručenog elektromotornog vlaka tvrtke Končar.
Preostalih pet isporučit će se do travnja iduće godine. Projekt je vrijedan 172 milijuna eura, a čak 85 posto novca dolazi iz europskih fondova
Predsjednici uprava HŽPP-a Željko Ukić i HŽI-ja Ivan Kršić ističu da bi se novi kredit EIB-a od 900 milijuna eura za projekte željeznice trebao potpisati u prosincu, kako bi realizacija projekata mogla početi u 2024.
Dio obnove voznog parka HŽPP-a uključuje i puštanje u promet petog elektromotornog regionalnog vlaka na relaciji Zagreb - Karlovac - Zagreb, a financira se s 85 postotnim iznosom iz fondova EU-a, odnosno EU-ova potpora iznosi malo više od 116,8 milijuna eura. Od 21 vlaka, svih 11 za gradsko-prigradski i četiri vlaka za regionalni prijevoz pušteni su u promet i njima se osigurava učinkovitiji i konkurentniji željeznički putnički prijevoz.
Uz to će se graditi i tehnički centar na Ranžirnom kolodvoru za servis tih vlakova, a u skladu s odlukom Vlade o restrukturiranju željezničkog parka i putničkog prijevoza, Ukić je istaknuo da bi HŽPP od 2025. do 2030. trebao nabaviti 60 novih vlakova na alternativne pogone i time potpuno obnovili vozni park. U sklopu tog procesa graditi će se i nove punionice za vlakove čija je nabava dogovorena s Končarom.
Predsjednik uprave HŽI-ja Kršić kaže da tvrtka trenutačno radi na 27 projekata ukupno vrijednih oko milijardu eura, a u idućih deset godina planiraju uložiti još 5 milijardi eura. Dodao je da iduće godine počinju radovi na dionicama od Karlovca prema Mahičnu, od Zaboka prema Krapini, te radovi na remontu pruge od Čakovca do Virovitice i Pitomače, od Osijeka do Koške, na pruzi Knin - Zadar i druge.
Na žalbe prijevoznika za kašnjenja i zastoje, Kršić je rekao da je teško naći sredinu da svi budu zadovoljni, uz obveze koje imaju i prema prijevoznicima i prema izvođačima radova kroz javne nabave.
Novi vlak
Novi elektromotorni vlak na relaciji Zagreb Karlovac prima prve putnike. Mnogi od njih voze se prvi puta ali ljubav prema vlaku već je tu.
- Majka me vodila na božićne vlakove i meni se to oduvijek sviđalo, ja sam uvijek govrila kako ću ja to voziti kada odrastem i evo, stvarno se ostvarila ta želja, rekla je Matea Šimić, strojovotkinja iz HŽ Putničkog prijevoza.
Radi godinu ipol dana.
Najbolji dio posla što si svaki dan na drugom mjestu, svaki dan je nešto novo i niti jedan dan nije isto, a najteže je kada je ovako u jesen magla, kiša, najteže je u stvari ljudi koji su sa strane koji pretrčavaju prugu, dodala je.
Nedostatak kadrova
Kadrova kao Matea, koji prolaze posebnu obuku, željeznicama itekako nedostaje.
- 660 sati sa strojovođom mentorom i 200 sati sa instruktorima, znači tri mjeseca škole u Palmotićevoj i nadam se da nam dolazi nova mlađarija, rekao je Goran Galić, strojovođa i instruktor u HŽ Putničkom prijevozu.
Čini se da nade ipak ima. U vlaku su bili i učenici završnih razreda Tehničke škole Zagreb.
- Mislim želim dokazati da i žene mogu voziti vlak, dodala je učenica Valerija.
- Biti strojovođa je jedna velika odgovornost i uvijek me je zanimalo to, zaključio je Denis.
Obnova voznog parka
Interes putnika rasti će samo ako se obnova pruga i voznog parka ubrza.
- To je i preduvjet da bi se kvalitenije i brže vozilo. Obnovit će se pruge, uz obnovu voznog parka kao što vidite danas ovaj vlak stvaramo naviku putovanja kod najmlađih, rekao je Željko Ukić, predsjednik Uprave HŽ Putnički promet.
Posljedni elektromotroni vlak od njih 21, koliko ih je naručeno, bit će isporučen u ožujku 2024. godine.