Letnja sezona je u toku, na mnogim aerodromima već su zagušenja, a iz evropskih avio-kompanija tek najavljuju haos, gužve i odlaganja letova.
Mnogima je to problem i pre nego što polete, a mnogi već imaju iskustva kako i da se obeštete. Bitno je znati da pravo na naknadu štete u slučaju kašnjenja leta imate, i da ono može da ide i do 600 evra u zavisnosti od udaljenosti.
Eurocontrol upozorava da u narednih 8 nedelja treba očekivati oko 33.000 letova dnevno, što je rast od 8 odsto u odnosu na godinu dana ranije. Velika preopterećenja, kašnjenja i odlaganja su neminovna, a samim tim i otkazivanje letova kao i korišćenje dužih ruta da bi se izbegla zagušena područja.
"Low cost" avioprevoznik WizzAir planira da ukine ili privremeno obustavi nekoliko ruta sa tri tržišta bivše Jugoslavije. Kako navode iz kompanije u Srbiji će ukinuti let od Niša do Malmoa, u BiH će ukinuti letove iz Banjaluke za Stokholm i Hamburg, dok će u Crnoj Gori ukinuti letove iz Podgorice za Rim i Beč.
U slučaju otkazanog leta, ljudi uglavnom ne znaju da li imaju pravo na olakšice, da li je to povraćaj novca za kartu ili samo vaučer za ručak na aerodromu. U najkraćem naknada štete može da ide i do 600 evra, a postoje i drugi brojni benefiti.
Ono što je važno znati jeste da se pri refundiranju ili reklamiranju avionskih karata, često za isti problem avio kompanije pogotovo "low-cost", kod različitih klijenata, potpuno drugačije ponašaju. Tako neki dobiju obeštećenje, ali neki ništa.
Ukoliko je kašnjenje manje od 2 sata, svi putnici imaj upravo na hranu i piće, tj. aviokompanija može da vam ili refundira te troškove, ili po zahtevu da vaučer za iste. Pravila postoje i ona izgledaju ovako.
Dužina leta / iznos naknade
Otkazivanje leta i naknade
Čak i u situaciji kada vam je let otkazan i vi ste preusmereni na drugi let koji poleće kasnije imate pravo na naknadu štete. Ukoliko zbog tog premeštanja kasnite manje od 2 sata možete dobiti od 125 do 300 evra u zavisnosti od dužine leta, dok za kašnjenja od 3 sata i više možete da dobijete naknadu od 250 do 600 evra.
Naknada i ako vas smeste u nižu klasu
I u ovoj situaciji aviokompanije bi trebalo da vam isplate neku vrstu odštete. Naime, kao i u prethodnim slučajevima sve zavisi od dužine leta, a naknade se kreću od 30 odsto vrednosti originalne karte, pa do 75 odsto.
Ono što je specifično za "low-cost" kompanije je to da su njihove avio-karte daleko jeftinije od regularnih, i da su naknade koje one vama duguju često mnogo veće nego cena same karte. Vrlo često te kompanije gledaju da "preveslaju" svoje putnike i da im ponudi samo reklamaciju karte ili preusmeravanje, ali vi i dalje možete izvući od njih naknadu tako što ćete se obratiti nekoj od međunarodnih kompanija koje se bave upravo tim.
Prava putnika usled kašnjenja/otkazivanja leta
Srbija kao kandidat za članstvo u EU, na ovom polju primenjuje jedinstvenu evropsku regulativu (Uredbu (EZ)br 261/2004) kojom su utvrđena opšta pravila odštete i pomoći putnicima u slučaju uskraćivanja ukrcavanja u avion, kašnjenja ili u najgorem slučaju otkazivanja leta, i na taj način svi putnici u vazdušnom saobraćaju ostvaruju ista prava kao i putnici unutar EU.
Kako kažu domaći stručnjaci, kada je reč o putnicima oni imaju apsolutno pravo.
"Na redovnim linijama, kod avio-kompanija, za razliku od lou-kost kompanija, za koje moramo da kažemo da nemaju tu vrstu obaveza, zbog toga su karte jeftinije. Low-cost kompanija može samo da vam izvrši povraćaj novca za kartu koju ste platili i odbije odgovornost za bilo kakve druge troškove. Od njih ne možete očekivati da vam plate hotel ukoliko je let propao", istakao je za RTS nedavno Aleksandar Seničić, predsednik YUTA.
Tako da naši putnici mogu da zatraže zaštitu svojih prava u slučaju da je let otkazano zbog nekog od sledećih razloga:
Sa druge strane putnici ne mogu da zatraže zaštitu svojih prava ukoliko razlog otkazivanja leta nije direktna posledica rada aviokompanije, tj. ukoliko je do kašnjenja ili otkazivanja leta došlo zbog "eksternog faktora": vremenskih neprilika, vanrednog stanja, prirodne katastrofe, štrajka, derogacije...
Koje su obaveze avioprevoznika ako dođe do otkazivanja leta?
Kao i svaki drugi biznis, i aviokompanije gledaju da smanje svoje troškove na minimum, pa samim tim kada dođe do otkazivanja leta većina njih će se taktički fokusirati da vam ponude preusmeravanje puta ka krajnjoj destinaciji. Ipak, aviokompanije su u obavezi da putniku da izbor između preusmeravanja i povrata novca, ali i sledeće:
Direktorat za civilno vazduhoplovstvo
Kako piše u Zakonu o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju, pravo na reklamaciju ostvarujete tako što istu podnesete avioprevozniku u roku od 90 dana od dana kad je let obavljen ili kada je trebalo da se obavi.
- Ukoliko avio-prevozilac u roku od 60 dana od dana dostave kompletne dokumentacije neophodne za reklamaciju, ne udovolji reklamaciji ili na istu ne odgovori, putnik ima pravo da prijavi povredu ovog zakona nadležnom Direktoratu, piše na sajtu Direktorata za civilno vazduhoplovstvo.
Direktorat prema propisima Evropske unije, se stara o primeni odredbi zakona koje se odnose na poštovanje prava garantovanih putnicima u sledećim slučajevima: