Ove sedmice se otvara nova dionica Koridora 5C Počitelj – Zvirovići, čime će BiH biti bolje povezana sa međunarodnom mrežom autoputeva.
Ova dionica naslanja se na najjužniju dionicu koja je ranije izgrađena, a koja vodi ka graničnom prelazu Bijača.
Tim povodom javile su se ponovo stare dileme i diskusije zbog čega Koridor 5C vodi ka luci Ploče u Hrvatskoj kao najjužnijoj tački, a ne ka Neumu, i da li je bh. grad time zakinut.
Ovo nije nova dilema, već pitanje koje se postavlja već dvadesetak godina, piše BiznisInfo.ba.
Primjera radi, daleke 2005. godine u Parlamentarnu skupštinu BiH upućen je prijedlog da ruta Koridora 5C ide u smjeru Neuma umjesto prema Pločama, te ideja za gradnji luke Neum. Tada je razgovor oko takozvane “istočne varijante Koridora 5C” pokrenuo poslanik Mladen Potočnik, i podržalo ga je potpisima 20 parlamentaraca.
Od te i sličnih inicijativa nije bilo ništa. Naime, Koridor 5C dio je evropske mreže koridora čije su početne i završne tačke utvrđene na širem, evropskom nivou, a ne na nivou država.
Treba imati na umu da su dvije evropske banke, EBRD i EIB, glavni finansijeri ovog autoputa kroz BiH.
Naravno, to ne sprečava bilo koju državu da gradi druge autoputeve ka bilo kojem gradu unutar svoje teritorije, pa ni BiH da gradi poseban autoput ka Neumu. No, trase međunarodnih koridora utvrđene su sa širim ciljem povezivanje različitih dijelova evropskog kontinenta.
Saobraćajni Koridor 5C, odnosno koridor Budimpešta – Osijek – Sarajevo – Ploče uvršten je u Panevropsku transportnu mrežu na Trećoj Panevropskoj konferenciji o transportu u Helsinkiju 1997. godine.
Kroz Bosnu i Hercegovinu Koridor 5C se proteže njenim centralnim područjem u pravcu sjever-jug, dolinama rijeka Bosne i Neretve, tj. područjem sa najvećom koncentracijom stanovništva i resursa.
U pojasu Koridora širine oko 40km (na manje od 20 posto teritorije) živi preko 50 posto stanovništva, koje ostvaruje preko 60 posto ukupnog GDP-a Bosne i Hercegovine. Unutar ovog područja nalaze se Sarajevo, Mostar, Zenica, Doboj itd.
Osim toga, Luka Ploče važna je i za privredu BiH, jer mnoge naše velike kompanije preko nje ostvaruju robnu razmjenu sa inostranstvom, poput ArcelorMittala, Adriatic Metalsa itd.
Da li je Neum zakinut?
Kada je riječ o Neumu, treba podsjetiti da je nedavno otvorena moderna cesta od Stoca do ovog grada na moru, čime je putovanje drastično olakšano i ubrzano, i to bez prelaska hrvatske granice – što je nekada bio glavni problem.
Vožnja od Sarajeva do Neuma sada traje oko tri sata, a od Mostara oko sat.
Osim toga, Neum će biti još bolje povezan jer je u planu gradnja Jadransko-jonskg autoputa, koji će praktično biti južni krak Koridora 5C. Ova cesta će se odvajati od Koridora 5C upravo kod Počitelja, te će ići južno ka Trebinju i dalje ka Crnoj Gori. Prolaziće neposrednom blizinom Neuma gdje će se ukrštati sa spomenutom saobraćajnicom ka Neumu.
Projekt ove ceste već je napravljen i krajem prošle godine održana je javna rasprava.
Sa ovim projektima ne može se reći da je Neum u saobraćajnoj izolaciji. Ukoliko se grad bude razvijao, i ako se ukaže potreba, BiH može graditi i nove ceste do ovog grada.