Hrvatske zračne luke građevinskim radovima i drugim prilagodbama putničkih terminala i drugih prostora za kretanje putnika pripremaju se za ulazak u Schengen, od kojega ne očekuju probleme, nego lakši prolaz putnika i porast prometa na razine prije pandemije, kažu za Hinu iz zračnih luka.
Hrvatske zračne luke u schengenski prostor ulaze 26. ožujka s ljetnim
redom letenja, čime završava proces ulaska Hrvatske u taj prostor, te se
posebice u prometnome i turističkom sektoru očekuje porast poslovanja i
određene financijske i vremenske uštede.
Osim porasta prometa,
zajedničko svim zračnim lukama u odgovorima za Hinu jest da ne očekuju
probleme u primjeni schengenskih pravila u zračnom prometu, te da zbog
ulaska u Schengen ne planiraju dodatno zapošljavanje jer ono ovisi o
planiranom prometu i broju operacija zrakoplova.
Zagrebačka
zračna luka dr. Franjo Tuđman, kao najveća u Hrvatskoj, za ulazak u
Schengen izvodi radove na putničkom terminalu kojima će povećati
čekaonice putnika u domaćem odlasku, što su budući schengenski odlasci.
Šaltere
za kontrolu putovnica u odlasku s trećeg kata terminala premjestit će
na drugi kat. U međunarodnom dolasku plan je postaviti više kioska za
predregistraciju putnika iz zemalja izvan Schengena, a zbog
preraspodjele izlaza za zrakoplove prilagodit će i sustav za upućivanje
putnika i oznaka unutar terminala.
- Radovi teku prema planu, a
dovršetak je predviđen u ožujku, prije službenog prijelaza na
schengenski režim. Ne očekujemo nikakve probleme primjenom tog režima,
nego brži i jednostavniji prolaz putnika u odlascima i u dolascima, kažu
iz tvrtke koncesionara Međunarodne zračne luke Zagreb (MZLZ).
Zračna
luka Split - S obzirom na to da je projekt rekonstrukcije i dogradnje
putničkog terminala, dovršen 2019., sadržavao i sve kriterije i uvjete
potrebne za ulazak u schengenski prostor, iz te zračne luke kažu da nisu
potrebne nikakve bitne izmjene u prostoru, a jedina aktivnost je
premještanje pultova/kućica za graničnu kontrolu na drugu lokaciju u
prostoru odlazaka u putničkom terminalu.
- Od tih promjena
očekujemo samo korist jer će schengenski, odnosno do sada domaći putnici
u strukturi prometa znatno porasti sa sadašnjih pet na 80 posto, što će
u konačnici zbog izostanka graničnih kontrola bitno olakšati i ubrzati
tokove putnika, ističu iz te zračne luke.
Zračna luka Dubrovnik
provodi infrastrukturne radove u zoni dolazaka putničkog terminala za
putnike iz destinacija izvan Schengena i trećih zemalja, te pripreme za
uvođenje tzv. EES (entry/exit system) sustava, koji bi se trebao
primjenjivati od ove godine.
Zračna luka Rijeka očekuje da će
ulazak u Schengen znatnije smanjiti gužve i čekanja na ulaz/izlaz iz
zemlje, posebice zato što letovi iz Europske unije, koji su do sada bili
međunarodni, ulaskom u Schengen postaju domaći i neće zahtijevati
graničnu kontrolu ulaska/izlaska iz zemlje.
Za nužna
infrastrukturna ulaganja za provedbu mjera ulaska u Schengen izdvajaju,
kako jedino oni od svih zračnih luka iznose, neznatnih 15 do 20 tisuća
eura, napominjući da punktovi graničnih kontrola za putnike u dolasku
ostaju na svojim pozicijama, a koristit će se samo za putnike koji
dolaze iz zemalja izvan schengenskog prostora. Tokovi putnika iz
Europske unije i onih izvan nje koji su odlasku razdvojit će se
ugradnjom pregrada.
Zračna luka Osijek sa Schengenom ne očekuje
bitne proceduralne i operativne izmjene jer su svi njezini redoviti
letovi unutar Schengena, a naglašavaju i da su započetom rekonstrukcijom
putničke zgrade obuhvaćena i pravila Schengena te sada, kao i ostale
zračne luke, prilagođavaju uvjete s već napravljenim određenim
predradnjama.