Uporedno testiranje roba i usluga pospešilo bi konkurentnost tržišta Srbije a na taj način podigao bi se i kvalitet proizvoda u zemlji do evropskog proseka. Uporednim testiranjem roba APOS želi da doprinese da potrošači budu zaštićeni kao i svi ostali učesnici na tržištu. Vreme je za novi pristup, jer niko nije protivnik već ravnopravni učesnik na tržištu, od kojeg svi trebaju da imaju korist. Država u tome mora da pomogne svima, a ne da se štite interesi monopolista. U Nemačkoj, na primer, litar jestivog ulja u proseku košta manje od evra, a pola kilograma margarina oko 55 evrocenti. Cilj je da se doprinese da se i u Srbiji ulje prodaje po toj ceni i sa sličnim kvalitetom i da se počne da se priča o izvozu, a ne o nestašici ulja jer je to u današnje vreme nedopustivo. Uporedni testovi roba i usluga u Srbiji na samom su početku i takva istraživanja bitan su element za razvoj tržišta i svest potrošača.
Uporedno testiranje roba i usluga pospešilo bi konkurentnost tržišta Srbije a na taj način podigao bi se i kvalitet proizvoda u zemlji do evropskog proseka, izjavila je danas predsednica Upravnog odbora Asocijacije potrošača Srbije (APOS) Edina Popov.
Edina Popov je na seminaru "Evropski standardi nezavisnog uporednog testiranja kvaliteta jestivog ulja" rekla da uporednim testiranjem roba APOS želi da doprinese da potrošači budu zaštićeni kao i svi ostali učesnici na tržištu.
"Vreme je za novi pristup, jer niko nije protivnik već ravnopravni učesnik na tržištu, od kojeg svi trebaju da imaju korist. Država u tome mora da pomogne svima, a ne da se štite interesi monopolista", kazala je Popov.
Govoreći o cenama i kvalitetu robe, Edina Popov je navela primer Nemačke, gde litar jestivog ulja u proseku košta manje od evra, a pola kilograma margarina oko 55 evrocenti.
Doprinos
"Želimo da doprinesemo da se i u Srbiji ulje prodaje po toj ceni i sa sličnim kvalitetom i da počnemo da pričamo o izvozu, a ne o nestašici ulja jer je to u današnje vreme nedopustivo", kazala je predsednica uprave APOS-a.
Pomoćnica ministra trgovine Ljiljana Stanković rekla je da su uporedni testovi roba i usluga u Srbiji na samom početku i ocenila da su takva istraživanja bitan element za razvoj tržišta i svest potrošača.
"Neophodno je ukloniti asimetriju koja postoji između trgovaca i potrošača u Srbiji, jer nije samo cena robe merodavna za određivanje njenog kvaliteta", rekla je Ljiljana Stanković.
Ona je ocenila da u Srbiji nedostaju finanasijska sredstva i neophodno znanje u toj oblasti, "zbog čega je svaka pomoć Evrope dragocena".
Birgit Relender iiz organizacije Štiftung varentest iz Berlina, rekla je da se u Nemačkoj uporedni testovi sastoje od anonimne kupovine grupe proizvoda u prodavnicama, nezavisnog testiranja u ovlašćenim laboratorijama i ocenjivanja robe.
Ocene proizvodima
"Isključivo mi dajemo ocene proizvodima koje stavljamo u uporedne tabele i objavljujemo ih. Laboratorije su po pravilu nezavisne i anonimne i samo mi branimo podatke iz testova u javnosti i pred sudovima", rekla je Birgit Relender.
Prema njenim rečima, asocijacija potrošača koja radi uporedne testove obavezna je da proizvode održi u onom stanju u kom su bili prilikom kupovine i da za to koristi specijalna vozila i specijalan prostor za skladištenje.
Seminar je deo projekta TESTS, koji zajednički sprovode APOS i Štiftung varentest, a predviđeno je da učesnici u toku dana, po prvi put u Srbiji, usvoje Program nezavisnog uporednog testiranja kvaliteta jestivog ulja po evropskim standardima.