Ministar trgovine Tomislav Momirović izjavio je komentarišući najavljeno poskupljenje kafe za 50 odsto od 1. jula, da je u ovom trenutku teško proceniti šta će se desiti na globalnom planu, ali je naglasio da država neće dozvoliti da maloprodajni lanci iskoriste izazove na globalnom tržištu kako bi dogovorili podizanje cene.
– Nema nikakve sumnje da postoji kriza kada pričamo o logistici, kada pričamo o Vijetnamu, Indoneziji, gde se proizvodi kafa. S druge strane, u Brazilu i Južnoj Americi imaju drugačije izazove. Deluje da će tako biti – rekao je Momirović za RTS, a prenosi Beta. Dodao je da cena nafte ponovo raste, dok je cena struje za sada stabilna, iako je i to, kako je naveo, izazov dugoročno gledano, jer su postrojenja za proizvodnju u Ukrajini praktično devastirana.
– Mi ne smemo da isključimo nijedan scenario. Cena kafe je danas između 150 dinara i 190 dinara za 100 grama. Pratićemo situaciju– istakao je ministar trgovine. Na pitanje da li bi cena mogla da dostigne 300 dinara za 100 grama, Momirović je naveo da u ovom trenutku ne zna šta bi moglo biti. Prema njegovim rečima, nema sumnje da postoje kolebanja na globalnom tržištu.
– Država će pomno pratiti da li će te izazove koji su na globalnom tržištu
iskoristiti maloprodajni lanci da zajednički podignu cene. To, naravno, nećemo dozvoliti. To ćemo u startu sprečiti. Objektivne okolnosti ne možemo da ignorišemo. Ovo je tržišna ekonomija – napomenuo je on.Na pitanje da li i kako država može da spreči veliko poskupljenje kafe, jedan manji distributer rekao je za naš list da država može sve, ali je pitanje da li je onda spremna da nadomesti troškove proizvođačima koji kafu nabavljaju na svetskom tržištu po određenoj ceni. On smatra da je u ovom slučaju realno povećanje od 30 do 40 odsto, budući da su otišli troškovi sirove kafe, ali i drugi inputi.
– U poslednja dva meseca stiglo je drugo poskupljenje kartona od 15 odsto, poskupeo je i najlon, a to sve ulazi u finalnu cenu. Na svetskom tržištu pojedinih vrsta kafe uopšte nema, cene rastu, imamo probleme sa logistikom i zaista je nepotrebno da država dodatno otežava situaciju – kaže naš sagovornik.
„Politika” je, podsetimo, prva objavila da će od 1. jula cena kafe sasvim izvesno biti viša u maloprodaji. Kako smo obavešteni, nove cenovnike od kompanije „Atlantik grupa”– za brendove poput „grand” i „ donkafe” dobili su veleprodavci, a kako će se i u kojoj meri ovo odraziti na potrošačke cene još nije poznato, a odgovor na to pitanje nismo dobili ni u ovoj kompaniji. Nezvanično, rast cena neće biti beznačajan, a neki od trgovaca pominjali su čak iznos i od 50 odsto. Ipak, kako smo saznali, iako su sirovine za proizvođače poskupele 40 do 60 odsto, rast cena ka potrošačima – brendovima koji se najviše prodaju na tržištu neće biti ni približno u onoj meri o kojoj se spekuliše.
Kako su za naš list rekli u „Atlantiku”, i dalje posluju u okruženju visokih cena sirovina i usluga. U slučaju kafe, uglavnom, usled slabije berbe, logističkih problema s pristizanjem brodova, male raspoloživosti kafe na spot tržištu, involviranosti fondova na berzama.
Kod arabike je zbog logističkih problema dostava kafe iz Brazila kasnila od kraja 2023. Fondovi su kratkoročno iskoristili manjak kafe i podigli nivo berze, a time i cenu arabike na visok nivo. Kako su objasnili, kod robuste postoji i izazov nedovoljne raspoloživosti i u ovoj godini zbog nepovoljnih vremenskih uslova u zemljama porekla dva najveća dobavljača, Vijetnamu i Indoneziji, koji su zbog nepovoljnih vremenskih uslova podbacili s berbama.– Na visoke cene utiču i izazovi u transportu, poput napada na tranzitne brodove, produženog vremena transporta za dvostruko i više – istakli su u toj kompaniji. U Ministarstvu trgovine potvrdili su juče za „Politiku” da će pratiti stanje na tržištu i da je još rano da se izlazi sa bilo kakvim predviđanjima o merama koje bi država mogla da preuzme u slučaju da poskupljenje bude preveliko.
„Atlantik” obavestio Antimonopolsku komisiju o planiranom poskupljenju
„Atlantik grupa” preuzela je u martu ove godine „Štraus adrijatik”, do tada jednog od najvećih konkurenata. Tako da je uz „grandkafu” postala vlasnik i brendova kao što su „donkafa i „c kafa”. Kako je tada objašnjeno, ovu transakciju odobrila je Komisija za zaštitu konkurencije uz određene uslove koje podrazumevaju strukturnu meru dezinvestiranja poslovanja prerade kafe u proizvodnom pogonu na Novom Beogradu, kao i mere ponašanja koje se, između ostalog, odnose na izveštavanje o svim aspektima proizvodnje domaće pržene kafe u Srbiji, o veleprodajnim cenama i izvozu kafe, kao i na neobnavljanje i zabranu zaključivanja novih ugovora o proizvodnji privatnih robnih marki, koje su obe kompanije proizvodile za neke od najvećih trgovinskih lanaca.
Kako su „Politici” potvrdili u Komisiji za zaštitu konkurencije, „u skladu s ovim rešenjem ’Atlantik’ je obavestio komisiju o planiranom poskupljenju na osnovu povećanja cena sirove kafe na svetskoj berzi” kao i da će komisija nastaviti da prati izvršavanje naloženih mera toj kompaniji.