Gazduju srpskom hranom

Bez autora
Jul 22 2010

Iza omiljenih srpskih robnih marki odavno ne stoji srpski kapital. Toga smo se, međutim, setili kada su njihov dobar deo već kupile, ili nameravaju da ih kupe - hrvatske kompanije. Kupovinom slovenačke „Droge Kolinska“, hrvatska „Atlantik grupa“ stoji iza čitave lepeze dokazanih proizvoda na tržištima bivše Jugoslavije. „Agrokor“, regionalni lider u prehrambenoj industriji, godinama je vlasnik „Frikoma“ i „Dijamanta“, a nedavno se čulo da merka i „Karneks“, „Servo Mihalj“ i „29. novembar“, pa i „Imlek“. Najave su demantovali, ali pošto se domaći privrednici bore sa likvidnošću, ukoliko dođe do prodaje, Hrvati su viđeni kao kupci. Kriza nije najbolje vreme za prodaju kapitala. Međutim, „Istrabenc“, nekada većinski vlasnik „Droge Kolinska“, nije imao izbora. Dugovi su ih priterali u ćošak, pa su „Atlantik grupi“ prodali ono što joj je bilo potrebno - kompatibilnu kompaniju koja joj otvara tržišta Srbije, Bosne i Hercegovine i Makedonije.

Gazduju srpskom hranomIza omiljenih srpskih robnih marki odavno ne stoji srpski kapital.

Toga smo se, međutim, setili kada su njihov dobar deo već kupile, ili nameravaju da ih kupe - hrvatske kompanije.

Kupovinom slovenačke „Droge Kolinska“, hrvatska „Atlantik grupa“ stoji iza čitave lepeze dokazanih proizvoda na tržištima bivše Jugoslavije. „Agrokor“, regionalni lider u prehrambenoj industriji, godinama je vlasnik „Frikoma“ i „Dijamanta“, a nedavno se čulo da merka i „Karneks“, „Servo Mihalj“ i „29. novembar“, pa i „Imlek“. Najave su demantovali, ali pošto se domaći privrednici bore sa likvidnošću, ukoliko dođe do prodaje, Hrvati su viđeni kao kupci.

Kriza nije najbolje vreme za prodaju kapitala. Međutim, „Istrabenc“, nekada većinski vlasnik „Droge Kolinska“, nije imao izbora. Dugovi su ih priterali u ćošak, pa su „Atlantik grupi“ prodali ono što joj je bilo potrebno - kompatibilnu kompaniju koja joj otvara tržišta Srbije, Bosne i Hercegovine i Makedonije.

- Generalno, ovo nije dobro vreme za prodaju. S druge strane, onaj ko kupuje kapital, vodi računa i o drugim stvarima - smatra Milan Kovačević, konsultant za strana ulaganja.

- Povećavaju se izgledi da će rasti potrošnja za neke industrijske grane, a neki drugi proizvođači u toj branši možda su u lošoj situaciji. Onima koji ulažu otvara se mogućnost da povećaju učešće na tržištu.

Iz „Salforda“, vlasnika „Imleka“, ali i iz „Bambi Požarevca“, „Knjaza Miloša“ i mlekare „Subotica“, poručuju da su se stekli uslovi za prodaju ovih preduzeća. Ne zna se ko su potencijalni kupci, ali dok većina u Srbiji kuburi s kapitalom, igrači iz Hrvatske sve više napreduju.

- Imaju i neke naše kompanije kapital - dodaje Kovačević.

- Međutim, kapital može i da se pozajmi. Činjenica je da je hrvatska ekonomija u boljoj situaciji od naše. Imaju veći bruto društveni proizvod, plata u Zagrebu duplo je veća nego u Beogradu...

Brendovi ostaju

Ekonomisti podsećaju da stranci ne kupuju srpske brendove - već kapital vlasnika tih brendova.

- Brendovi ostaju „vezani“ za određeno područje i tržište - objašnjava Kovačević.

- Imate „smoki“ i „najlepše želje“ koji su popularani u Beogradu, i to će tako i ostati. Iako se menja vlasnik kapitala, brend ostaje „Štarkov“, i važnost tog brenda ostaje na tom području.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik