Usvajanjem novog zakona o zaštiti potrošača naši građani će konačno dobiti visok stepen zaštite. Pre svega, kada su u pitanju rokovi i procedura reklamacije. Zakon je u velikoj meri evropski, ali ima i slabe strane - poglavlje oko potrošačkih kredita isključeno je iz ovog akta uz obrazloženje da će biti uređeno novim zakonom. Time se mnoga važna pitanja, ne samo kredita, već i osiguranja i lizinga, prenose u nadležnost drugog zakona. Kupac, ako uoči nedostatke, u roku od šest meseci može da vrati robu, a teret dokazivanja sada se prenosi na trgovca. To se bitno razlikuje od dosadašnjeg stanja oko reklamacije u garantnom roku i otklanjanja nedostataka. Sada procedura favorizuje trgovce i proizvođače, jer je teret dokazivanja na slabijoj strani - kupcu. Nove odredbe su veoma značajne, posebno što se poslednjih godina u Srbiji prodaje roba znatno nižeg kvaliteta.
Usvajanjem novog zakona o zaštiti potrošača naši građani će konačno dobiti visok stepen zaštite.
Pre svega, kada su u pitanju rokovi i procedura reklamacije, kaže za "Novosti" Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača.
Zakon je u velikoj meri evropski, kaže Bogosavljević, ali ima i slabe strane - poglavlje oko potrošačkih kredita isključeno je iz ovog akta uz obrazloženje da će biti uređeno novim zakonom.
- Time se mnoga važna pitanja, ne samo kredita, već i osiguranja i lizinga, prenose u nadležnost drugog zakona - ističe Bogosavljević.
* Koje su ključne novine Zakona o zaštiti potrošača?
- Kupac, ako uoči nedostatke, u roku od šest meseci može da vrati robu, a teret dokazivanja sada se prenosi na trgovca. To se bitno razlikuje od dosadašnjeg stanja oko reklamacije u garantnom roku i otklanjanja nedostataka. Sada procedura favorizuje trgovce i proizvođače, jer je teret dokazivanja na slabijoj strani - kupcu. Nove odredbe su veoma značajne, posebno što se poslednjih godina u Srbiji prodaje roba znatno nižeg kvaliteta.
* Uvedena je i garancija od dve godine na svu robu široke potrošnje...
- Ta pogodnost mnogo znači, posebno što su kod nas proizvođači i uvoznici određivali znatno kraće rokove u odnosu na minimalne rokove za tehničku robu, koji važe u Evropi. Dakle, svesno se išlo na mehanizam kojim je omogućavan uvoz robe lošijeg kvaliteta. Šta to znači za oživljavanje naše proizvodnje, suvišno je i obrazlagati.
* Trgovac je, po novom, odgovaran i za robu i za usluge koje plasira...
- Suštinska prednost novog zakona je i obaveza trgovca da kupca obavesti o svim svojstvima proizvoda koji nudi. Proizvođač je neosporno odgovoran za kvalitet. Ali, odgovornost deli i trgovac. Jer nije, recimo, sproveo kontrolu kvaliteta osnovnih parametara tog proizvoda.
* To znači da mora da pazi od koga nabavlja robu i šta prodaje?
- Svakako. Ako bude utvrđeno da je roba nekvalitetna, onda će o svom trošku morati da je povuče i nadoknadi štetu potrošaču. Do sada se svesno išlo na mehanizam koji je dovodio potrošače u nepovoljan položaj. Od sada to neće biti moguće.
* Zakon predviđa i redovno informisanje javnosti o ponašanju proizvođača i prometnika?
- Odgovornost za to moraće da se deli između proizvođača i trgovaca, potrošača i državnih organa, svakoga u okviru svojih nadležnosti.