Rast maloprodaje 0,4%, no oporavak potrošnje tek 2011.

Bez autora
Nov 03 2010

Završetak središnjeg dijela turističke sezone odrazio se i na rezultate u maloprodaji. Prema preliminarnim podacima DZS-a promet u maloprodaji u rujnu je porastao na godišnjoj razini 0,4% realno, odnosno 1,6% nominalno. Povoljna kretanja u rujnu posljedica su, kao i u prethodna dva mjeseca, najvećim dijelom učinka baznog razdoblja s obzirom na to da je u rujnu prošle godine promet u maloprodaji pao 12,8% (realno i nominalno). Rastu maloprodaje zasigurno je pridonio i rast broja dolazaka i noćenja turista u rujnu od 4,8%, odnosno 2,8%. S druge strane, stopa rasta očekivano je niža nego u kolovozu ponajprije zbog manjeg utjecaja turizma na cjelokupno gospodarstvo i s tim vezano pada sezonskog zapošljavanja. Usporavanje stope rasta trgovine na malo u rujnu pokazuje da je o oporavku maloprodaje još rano govoriti.

Rast maloprodaje 0,4%, no oporavak potrošnje tek 2011.Završetak središnjeg dijela turističke sezone odrazio se i na rezultate u maloprodaji.

Prema preliminarnim podacima DZS-a promet u maloprodaji u rujnu je porastao na godišnjoj razini 0,4% realno, odnosno 1,6% nominalno.

Povoljna kretanja u rujnu posljedica su, kao i u prethodna dva mjeseca, najvećim dijelom učinka baznog razdoblja s obzirom na to da je u rujnu prošle godine promet u maloprodaji pao 12,8% (realno i nominalno) - kažu analitičari Raiffeisen Consultinga. Rastu maloprodaje zasigurno je pridonio i rast broja dolazaka i noćenja turista u rujnu od 4,8%, odnosno 2,8%. S druge strane, stopa rasta očekivano je niža nego u kolovozu ponajprije zbog manjeg utjecaja turizma na cjelokupno gospodarstvo i s tim vezano pada sezonskog zapošljavanja.

Usporavanje stope rasta trgovine na malo u rujnu pokazuje da je o oporavku maloprodaje još rano govoriti. Naime, do kraja godine najizraženiji povoljan utjecaj na maloprodaju imat ce niska prošlogodišnja baza s obzirom na to da su stope pada u zadnjem tromjesečju prošle godine bile dvoznamenkaste. Budući da rast nije generiran rastom standarda, nego je najvećim dijelom posljedica baznog učinka, ne može se govoriti o stvarnom oporavku. Osim baznog učinka, povoljan utjecaj imat će i ukidanje više stope tzv. kriznog poreza, čime će se rasteretiti skupine viših dohodaka s većim kapacitetom za potrošnju - kažu u Raiffeisen Consultingu.

Međutim, nastavljaju, s obzirom na to da će navedeno olakšanje dohodaka stanovništvo osjetiti tek u prosincu, pozitivan utjecaj bit će ograničen na sam kraj godine te će više pridonositi pozitivnim kretanjima u prvoj polovici 2011. godine. S druge strane, jesen donosi ponovni rast nezaposlenosti, a oporavak potrošnje stanovništva u konačnici ovisi o stvaranju novih radnih mjesta i povećanju raspoloživog dohotka. Bez obzira na kratkotrajne pozitivne učinke koje čimbenici poput ukidanja “kriznog poreza” ili potrošnje turista mogu imati na maloprodaju, potrošnja će se oporaviti tek nakon oporavka tržišta rada.

- Na razini cijele godine očekujemo da će se u maloprodaji zabilježiti pad od oko 3%, dok oporavak uz blage stope rasta očekujemo sljedeće godine - poručuju iz Raiffeisen Consultinga.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik