U ožujku pad maloprodaje dva posto

Bez autora
May 03 2011

Iako je promet od trgovine na malo u ožujku zabilježio nominalan rast na godišnjoj razini, zbog većeg rasta potrošačkih cijena realno je zabilježen pad. Promet od trgovine na malo u spomenutom je mjesecu zabilježio realni pad na godišnjoj razini od 2 posto, dok je nominalno ostvaren rast od 1,3 posto godišnje. Realni pad prometa u maloprodaji u ožujku povratak je negativnim trendovima prvi put nakon lipnja prošle godine i pokazuje da oporavak maloprodaje još nije blizu. Zbog visoke nezaposlenosti, slabog stvaranja novih radnih mjesta i pada realnog raspoloživog dohotka očekivanja potrošača i dalje su neizvjesna, a potrošački pesimizam na visokoj je razini. Tome zasigurno pridonose i skuplje sirovine nego prošle godine, koje se odražavaju na cijene proizvoda za krajnje potrošače. Iako nisu jos poznati, podaci o kretanju trgovine na malo po trgovačkim strukturama zasigurno će pokazati da je nominalnom rastu maloprodaje najviše pridonio rast u onim kategorijama u kojima je zabilježen rast cijena, poput motornih goriva i maziva te prehrambenih proizvoda.

U ožujku pad maloprodaje dva postoIako je promet od trgovine na malo u ožujku zabilježio nominalan rast na godišnjoj razini, zbog većeg rasta potrošačkih cijena realno je zabilježen pad.

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, promet od trgovine na malo u spomenutom je mjesecu zabilježio realni pad na godišnjoj razini od 2 posto, dok je nominalno ostvaren rast od 1,3 posto godišnje. Realni pad prometa u maloprodaji u ožujku povratak je negativnim trendovima prvi put nakon lipnja prošle godine i pokazuje da oporavak maloprodaje još nije blizu. Zbog visoke nezaposlenosti, slabog stvaranja novih radnih mjesta i pada realnog raspoloživog dohotka očekivanja potrošača i dalje su neizvjesna, a potrošački pesimizam na visokoj je razini.

Tome zasigurno pridonose i skuplje sirovine nego prošle godine, koje se odražavaju na cijene proizvoda za krajnje potrošače. Iako nisu jos poznati, podaci o kretanju trgovine na malo po trgovačkim strukturama zasigurno će pokazati da je nominalnom rastu maloprodaje najviše pridonio rast u onim kategorijama u kojima je zabilježen rast cijena, poput motornih goriva i maziva te prehrambenih proizvoda.

Ipak, promet od trgovine na malo u veljači je porastao na godišnjoj razini 0,8 posto realno, odnosno 3,8 posto nominalno. Iako pozitivna, stopa rasta je preniska da bi upućivala na oporavak i time na značajniji rast osobne potrošnje. Naime, od srpnja prošle godine trgovina na malo konstantno bilježi rast na godišnjoj razini, ali su stope rasta vrlo blage, posebno uzme li se u obzir dugotrajnost negativnih kretanja prije toga i činjenica da su tijekom cijele 2009. stope pada bile dvoznamenkaste.

Rast je tako posljedica uglavnom baznog učinka, dok je domaća potražnja i dalje slaba zbog nepovoljnih kretanja na tržištu rada i potrošačkog pesimizma. Nadalje, konačni podaci DZS-a vjerojatno će pokazati da se potrošači i dalje ponašaju racionalno i zadovoljavaju svoje osnovne životne potrebe, dok kupnju luksuznih dobara, kao što je stan, vikendica ili novi automobil, odgađaju za bolja vremena.

U idućim mjesecima, s obzirom na početak turističke predsezone, ipak se očekuju pozitivne stope rasta trgovine na malo.

Nadalje, pozitivni trendovi mogli bi se dodatno intenzivirati tijekom središnje turističke sezone pod utjecajem očekivane veće potrošnje turista.

Medutim, domaća potražnja tijekom cijele godine vjerojatno će biti slaba zbog visoke stope nezaposlenosti (12 posto), neizvjesnosti stanovništva u ostvarivanje budućih dohodaka i potrošačkog pesimizma.

S obzirom na to da je u razdoblju od 2008. do 2010. trgovina na malo bila negativna, realna stopa rasta od 2 posto koju očekujemo u ovoj godini tek je naznaka oporavka. Preduvjet za zamjetniji oporavak trgovine na malo ipak je oporavak tržišta rada.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik