Uoči smanjenja carinskih stopa: Izostaje talas pojeftinjenja

Bez autora
Nov 16 2010

Najavljeno smanjenje carinskih stopa od 1. januara na pojedine robe koje se uvoze iz zemalja EU premalo je da bi imalo bilo kakve značajne efekte na njihove cijene na tržištu BiH, čak i kada bi se u potpunosti ukalkulisalo. Za većinu proizvoda je najvjerovatnije da uopšte neće biti pojeftinjenja. Npr. gorivo - značajno je učešće domaćih derivata, posebno dizela, na koje se ovo ne odnosi, a i inače, uvoznici goriva nikada nisu snižavanje ulazne cijene prenosili na maloprodajne, kao što su to radili s povećanjem. Kada je riječ o uvozu polovnih automobila u BiH, ukidanje njihovog starosnog ograničenja više će djelovati na kretanje cijena, dok bi prehrambeni i tekstilni proizvodi, na koje se odnosi smanjenje carina, mogli neznatno pojeftiniti, što bi možda i mogao biti pozitivan efekat na potrošače, ali premali da bi se zaista i osjetio, pogotovo što nije riječ o osnovnim prehrambenim proizvodima koji se najmasovnije i koriste.

Uoči smanjenja carinskih stopa: Izostaje talas pojeftinjenjaNajavljeno smanjenje carinskih stopa od 1. januara na pojedine robe koje se uvoze iz zemalja EU premalo je da bi imalo bilo kakve značajne efekte na njihove cijene na tržištu BiH, čak i kada bi se u potpunosti ukalkulisalo, smatra projekt-menadžer Sektora za makroekonomski sistem Spoljnotrgovinske komore BiH Igor Gavran, prenosi Srna.

"Za većinu proizvoda je najvjerovatnije da uopšte neće biti pojeftinjenja. Npr. gorivo - značajno je učešće domaćih derivata, posebno dizela, na koje se ovo ne odnosi, a i inače, uvoznici goriva nikada nisu snižavanje ulazne cijene prenosili na maloprodajne, kao što su to radili s povećanjem", rekao je Gavran.

Kada je riječ o uvozu polovnih automobila u BiH, Gavran je rekao da će ukidanje njihovog starosnog ograničenja više djelovati na kretanje cijena, dok bi prehrambeni i tekstilni proizvodi, na koje se odnosi smanjenje carina, mogli neznatno pojeftiniti, što bi možda i mogao biti pozitivan efekat na potrošače, ali premali da bi se zaista i osjetio, pogotovo što nije riječ o osnovnim prehrambenim proizvodima koji se najmasovnije i koriste.

"Pozitivno bi trebalo djelovati i smanjenje carinskog opterećenja na proizvode koji se koriste u proizvodnji i preradi, čime bi došlo do smanjenja troškova domaće privrede i povećanje njene konkurentnosti, ali opet su svi ti procenti jednostavno premali da bi se ostvario uočljiv efekat", ističe Gavran.

Prema njegovim riječima, značajne promjene carinskih stopa desile su se ranije, a ova i sva naredna smanjenja carina više su simbolična i neće se suštinski odraziti na cijene i poslovanje u BiH, ali je pozitivno što povećavaju stepen integracije s tržištem EU i time nas "privikavaju" na stanje kojim težimo, a to je da postanemo integralni dio tog tržišta.

Kako je ranije najavljeno, od 1. januara biće ukinute carinske stope na uvoz određenih roba porijeklom iz EU, koje su obuhvaćene aneksima Privremenog sporazuma o trgovini i trgovinskim pitanjima između EU i BiH.

Carina će biti potpuno ukinuta za dizel-gorivo, bezolovni motorni benzin sa oktanskim brojem 95 ili većim, lož-ulja, na gume za bicikle, putničke automobile, autobuse i kamione, te za određene proizvode tekstilne industrije i predmete građevinske i metalne industrije, kao i određene sportske rekvizite.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik