Pomorska baza u istočnoj Evropi iz bivšeg komunističkog perioda, Tivat, mogla bi uskoro da postane najvažnije novo evropsko središte superjahti. Porto Montenegro marina gradi se u kotorskom zalivu na jugu Crne Gore, male bivše jugoslovenske nacije, i regionu sa najmanjim bruto domaćim proizvodom u Evropi. Marina je zamisao multimilionera Pitera Manka, koji se nada da će njegovi planovi to područje pretvoriti u glamurozno i ekonomsko žarište koje će biti konkurentno rivalima kao što su Monako, Kan i Portofino. U tom cilju, zaliv će se transformisati od slikovitih planina do luksuznih kuća, šoping bulevara i kapaciteta da primi 600 jahti u luci. Uprkos veličini i razvoju projekta, Mank podsjeća da je, ne tako davno, mislio da je takav plan nemogući san. On je 2003. godine obišao kotorski zaliv, koji je decenijama bio sakriven od pogleda, na 30 milja oko njega važila je zabrana avio letenja, a lokacija je bila mnogo godina i bukvalno izvan radara.
Pomorska baza u istočnoj Evropi iz bivšeg komunističkog perioda, Tivat, mogla bi uskoro da postane najvažnije novo evropsko središte superjahti, ocjenjuje CNN.
Porto Montenegro marina gradi se u kotorskom zalivu na jugu Crne Gore, male bivše jugoslovenske nacije, i, kako navodi CNN, regionu sa najmanjim bruto domaćim proizvodom u Evropi.
Marina je zamisao multimilionera Pitera Manka, koji se nada da će njegovi planovi to područje pretvoriti u glamurozno i ekonomsko žarište koje će biti konkurentno rivalima kao što su Monako, Kan i Portofino.
U tom cilju, zaliv će se transformisati od slikovitih planina do luksuznih kuća, šoping bulevara i kapaciteta da primi 600 jahti u luci.
Uprkos veličini i razvoju projekta, Mank podsjeća da je, ne tako davno, mislio da je takav plan nemogući san. "Gdje bih mogao da dobijem šansu da napravim savršenu luku u Evropi, negdje gdje je velika i zaštićena oblast, voda duboka a Vlada sarađuje? To je bila mogućnost jedan prema milion", rekao je Mank.
On je naveo da je 2003. godine obišao kotorski zaliv, koji je decenijama bio sakriven od pogleda, na 30 milja oko njega važila je zabrana avio letenja, a lokacija je bila mnogo godina i bukvalno izvan radara. "Kada sam vidio zaliv apsolutno sam odlijepio. Nikada ništa tako lijepo nijesam vidio", kazao je Mank, dodajući da je nakon toga saznao da Vlada namjerava da privatizuje neke dijelove vojne imovine, uključujući bazu u Tivtu.
Naredno pitanje bilo je finansiranje, a za izvršnog direktora rudnika zlata Barik Gold, to je bio lakši dio, jer je samo uključio neke prijatelje koji se bave jahtingom.
CNN navodi da danas Porto Montenegro pravi korake naprijed, sa završenon prvom fazom i oko 85 brodova svih veličina koji su privezani na jednom mjestu. "Naša investicija transformisaće ne samo bazu, već cijelu zemlju", ocijenio je Mank.
On je saopštio da se prvi plodovi mogu vidjeti u širokom razvoju regiona - hoteli se grade u skladu s građevinskim dozvolama i ograničenjima, što uliva nadu da to mjesto još neće postati džungla, u planu je izgradnja golf terena, a uvedeni su i međunarodni letovi ka aerodromu u Tivtu.
"Ljudi su vidjeli da će privlačenje stotine jahti otvoriti cijelu zemlju. Oni vide dobrobit koja dolazi od velikih jahti, odnosno zapošljavanje, stranu valutu i kupovnu moć", rekao je Mank.
On je dodao da se dolar ne pokušava izbaciti iz igre, već se ulaže u infrastrukturu. "Investiramo hiljade miliona dolara, a u međuvremenu 60 do 70 Crnogoraca može da radi direktno za nas za prihode čiji je nivo bio nemoguć za vrijeme komunizma", zaključio je Mank.