Ekonomska kriza oterala turiste

Bez autora
Sep 16 2010

U prvih sedam meseci ove godine, u Srbiji je ostvareno 3,5 miliona noćenja turista, što je za 15 odsto manje nego u istom vremenskom periodu prošle godine. Ovako drastičan pad turističkog prometa u Srbiji posledica je izuzetno niske kupovne moći stanovništva i rastuće nezaposlenosti. Ovi faktori posebno dolaze do izražaja, jer je srpski turizam najviše oslonjen na domaćeg gosta. Domaći turisti su tako u periodu januar-jul ove godine, imali 2,79 miliona noćenja, što je pad od 15 odsto u odnosu na 2009. Broj noćenja stranaca u ovom periodu bio je gotovo četiri puta manji - 780.927 ili za 13 odsto. U strukturi ukupnog broja dominiraju domaći gosti, sa čak 78,1 odsto. Upravo taj podatak, sa oštirijim padom noćenja, posebno domaćih gostiju, potvrđuje visoku zavisnost razvoja domaćeg turizma od domaćeg gosta. To je u uslovima ekonomske krize, najviše doprinelo negativnim tendencijama u srpskom turističkom prometu...

Ekonomska kriza oterala turisteU prvih sedam meseci ove godine, u Srbiji je ostvareno 3,5 miliona noćenja turista, što je za 15 odsto manje nego u istom vremenskom periodu prošle godine.

Ovako drastičan pad turističkog prometa u Srbiji posledica je izuzetno niske kupovne moći stanovništva i rastuće nezaposlenosti. Ovi faktori posebno dolaze do izražaja, jer je srpski turizam najviše oslonjen na domaćeg gosta.

Domaći turisti su tako u periodu januar-jul ove godine, imali 2,79 miliona noćenja, što je pad od 15 odsto u odnosu na 2009. Broj noćenja stranaca u ovom periodu bio je gotovo četiri puta manji - 780.927 ili za 13 odsto. U strukturi ukupnog broja dominiraju domaći gosti, sa čak 78,1 odsto.

- Upravo taj podatak, sa oštirijim padom noćenja, posebno domaćih gostiju, potvrđuje visoku zavisnost razvoja domaćeg turizma od domaćeg gosta - kaže Saša Đogović, saradnik Instituta za tržišna istraživanja.

- To je u uslovima ekonomske krize, najviše doprinelo negativnim tendencijama u srpskom turističkom prometu.

Dakle, oslanjajući se na naše turiste ili u najboljem slučaju one iz regiona, koji su takođe platežno loši, srpski turizam i ne može da očekuje preokret u postojećem negativnom trendu. Recesija je stoga u ovoj grani nešto sa čim treba računati sve dok se suštinski ne poboljša životni standard građana.

Inače, najveći broj noćenja evidentiran je u banjskim mestima - 1,17 miliona, slede potom planinski centri - 927.920, pa administrativni centri, odnosno naši veći gradovi - 687.530 noćenja.

Najveći broj turista u posmatranom periodu posetio je Beograd, gde za sedam prvih meseci imamo 596.490 noćenja. Ipak, i ovde je značajno redukovan turistički promet, za čak 17 odsto.

Najposećenije banjsko mesto u Srbiji je Vrnjačka Banja sa 314.264 noćenja, takođe u prvih sedam meseci 2010. To je, međutim, za devet odsto manji broj nego u isto vreme lane.

- Među planinskim centrima, najposećeniji je Zlatibor, koji polako preuzima primat od Kopaonika, usled loše cenovne politike na ovoj najvišoj srpskoj planini i nezadovoljavajućeg odnosa cena - kvalitet - dodaje Đogović.

Od januara do jula, na Zlatiboru je bilo 236.896 noćenja, odnosno za 10 odsto manje nego prošle godine, dok je Kopaonik imao 178.988 noćenja i čak pad od 34 odsto, na godišnjem nivou.

Zanimljivo je da su se domaći gosti odmarali mahom u banjama (1,1 milion noćenja) i planinama (848.099 noćenja). Nasuprot tome, stranci su najviše posećivali veće gradove kao što su Beograd i Novi Sad. To ukazuje na nedovoljnu atraktivnost ostale turističke ponude Srbije, odnosno slabu uslugu i loše saobraćajnice, što odvraća potencijalnog stranog gosta da poseti i neka druga turistička mesta u Srbiji.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik