Evropska komisija odlučila da od danas na aerodromima u EU zvanično sme da se počne sa korišćenjem kontrole putnika uz pomoć skenera. Za razliku od detektora metala, skeneri za telo mogu da otkriju i sve potencijalno opasne predmete koji ne sadrže metal. Upotrebom skenera za celo telo na aerodromima trebalo bi da budu sprečeni napadi u vazdušnom saobraćaju, ali njihovo korišćenje još uvek je sporno. Evropska komisija je odlučila da od danas, 7. decembra 2011. godine, na aerodromima u Evropskoj uniji zvanično sme da se počne sa korišćenjem kontrole putnika uz pomoć skenera. Putnici će morati da uđu u kabinu veličine telefonske govornice, rašire noge, podignu ruke i budu podvrgnuti pregledu takozvanim teraherc zracima. U osnovi je reč o malim radarskim uređajima koje emituju određeni signal, a potom primaju reflekse. Nakon toga nastaje virtuelna slika na monitoru na kojoj se može videti da li osoba koja se proverava, ispod odeće ima opasne naprave. Prednost nove tehnike je u sledećem: za razliku od detektora metala, skeneri za telo mogu da otkriju i tečnosti, prah i noževe sa keramičkom oštricom - dakle sve potencijalno opasne predmete koji ne sadrže metal.
Evropska komisija odlučila da od danas na aerodromima u EU zvanično sme da se počne sa korišćenjem kontrole putnika uz pomoć skenera.
Za razliku od detektora metala, skeneri za telo mogu da otkriju i sve potencijalno opasne predmete koji ne sadrže metal. Upotrebom skenera za celo telo na aerodromima trebalo bi da budu sprečeni napadi u vazdušnom saobraćaju, ali njihovo korišćenje još uvek je sporno.
Evropska komisija je odlučila da od danas, 7. decembra 2011. godine, na aerodromima u Evropskoj uniji zvanično sme da se počne sa korišćenjem kontrole putnika uz pomoć skenera.
Putnici će morati da uđu u kabinu veličine telefonske govornice, rašire noge, podignu ruke i budu podvrgnuti pregledu takozvanim teraherc zracima.
U osnovi je reč o malim radarskim uređajima koje emituju određeni signal, a potom primaju reflekse. Nakon toga nastaje virtuelna slika na monitoru na kojoj se može videti da li osoba koja se proverava, ispod odeće ima opasne naprave.
Prednost nove tehnike je u sledećem: za razliku od detektora metala, skeneri za telo mogu da otkriju i tečnosti, prah i noževe sa keramičkom oštricom - dakle sve potencijalno opasne predmete koji ne sadrže metal.
Do odluke o uvođenju takvih skenera došlo je nakon što je pre dve godine sprečen napad na liniji Amsterdam-Detroit. Tada je dvadesettrogodišnji putnik iz Nigerije uspeo da prokrijumčari eksplozivnu supstancu u avion.
Zamka se, kada je reč o novoj tehnici, krije u detalju: slika koju emituju skeneri vidno se razlikuje u zavisnosti od sprave. Tako je moguće videti sliku od simboličnih grubih crta i površina sa eventualnim opasnim predmetima, pa sve do detaljnog odslikavanja golog tela.
Zbog toga je došlo do protesta među putnicima, ali i u određenom delu političara.
Uređaji su vrlo brzo dobili nadimak: skeneri za skidanje do gole kože, preneo je nemački državni radio "Dojče vele".
Evropska komisija je između ostalog i zbog toga odobrila korišćenje skenera na evropskim aerodromima samo pod strogim uslovima. Tako je zabranjeno da skeniranje koje je obavljeno ostane sačuvano na serveru.
Osim toga, analiza fotografija mora se obavljati u strogo izdvojenoj prostoriji, a personal koji radi na tome ne sme da ima direktan kontakt sa osobom koja se kontroliše. Putnici, takođe, imaju pravo da odbiju takav način kontrole, odnosno imaju pravo da zatraže proveru uobičajenim metodama.
Evropska komisija zaključila je da "bezbednosni skeneri", kako su zvanično nazvani, ne bi smeli da predstavljaju opasnost po ljudski organizam. Naučnici, pak, po tom pitanju još nisu dali svoj konačni sud. Rezultati jedne evropske studije pokazuju da prilikom korišćenja skenera nisu zableženi biološki efekti nastali teraherc zračenjem.
Na nemačkim aerodromima je u poslednjih deset meseci izvršeno testiranje skenera u čemu je dobrovoljno učestvovalo oko 800.000 putnika.
Rezultati testiranja bili su poražavajući: u skoro polovini svih slučajeva izazvan je lažni alarm, a putnici kod kojih se to desilo morali su da budu dodatno pregledani. Tako se dešavalo da alarm izazovu fleke od znoja, nabori ili dugmad na garderobi.
Nemačka je zato, za sada, odustala od uvođenja telesnih skenera širom zemlje. Trenutno, prema navodima Evropske komisije, samo Velika Britanija i Holandija na aerodromima koriste te skenere, a Italija i Francuska izrazile su interesovanje za njihovo uvođenje.
Evropski parlament pozvao je zemlje članice EU da novu metodu kontrole putnika uvedu do kraja aprila 2013. godine.