Končar Elektroindustrija i njihov partner Tvornica željezničkih vozila Gredelj predstavit će 22. rujna na velikom svjetskom sajmu transportnih vozila InnoTrans u Berlinu prototip novog najmodernijeg niskopodnog elektromotornog vlaka koji su napravili za Hrvatske željeznice (HŽ), a s njim imaju i velike planove na svjetskom tržištu. To je vlak za regionalni promet, a posao je napravljen za samo desetak mjeseci. Končar i Gredelj su s HŽ-om potkraj prošle godine ugovorili izradu još dva prototipa vlaka: dizel-električnog te gradsko-prigradskog. Njihovo testiranje na prugama pokazat će treba li nešto mijenjati, pa će nakon toga HŽ imati vrlo jasnu sliku kakav regionalni, gradsko-prigradski te dizel-električni vlak trebaju. Očekuje se da će sva tri prototipa HŽ-u biti isporučena do kraja ove godine, a u drugom dijelu sljedeće očekuje se raspisivanje javnog natječaja i ugovaranje izrade novih vlakova u skladu s raspoloživim novcem. Budući da su potrebe HŽ-a velike, očekuje se da će se raditi o poslu vrijednom od 100 do 300 milijuna eura.
Končar Elektroindustrija i njihov partner Tvornica željezničkih vozila Gredelj predstavit će 22. rujna na velikom svjetskom sajmu transportnih vozila InnoTrans u Berlinu prototip novog najmodernijeg niskopodnog elektromotornog vlaka koji su napravili za Hrvatske željeznice (HŽ), a s njim imaju i velike planove na svjetskom tržištu.
»To je vlak za regionalni promet, a posao je napravljen za samo desetak mjeseci. Končar i Gredelj su s HŽ-om potkraj prošle godine ugovorili izradu još dva prototipa vlaka: dizel-električnog te gradsko-prigradskog. Njihovo testiranje na prugama pokazat će treba li nešto mijenjati, pa će nakon toga HŽ imati vrlo jasnu sliku kakav regionalni, gradsko-prigradski te dizel-električni vlak trebaju«, kaže predsjednik Uprave Končara Darinko Bago.
On očekuje da će sva tri prototipa HŽ-u biti isporučena do kraja ove godine, a u drugom dijelu sljedeće očekuje se raspisivanje javnog natječaja i ugovaranje izrade novih vlakova u skladu s raspoloživim novcem. Budući da su potrebe HŽ-a velike, Bago očekuje da će se raditi o poslu vrijednom od 100 do 300 milijuna eura.
Zbog nemogućnosti bitnog unaprjeđenja gradsko-prigradskog i regionalnog prijevoza putnika bez nabave novih vlakova, HŽ-Putnički prijevoz je u poslovnom planu od 2009. do 2015. predvidio nabavu 18 novih vlakova za gradsko-prigradski prijevoz te 25 dizelskih i 49 elektromotornih vlakova za regionalni.
Budući da je riječ o opsežnom projektu modernizacije voznoga parka, odlučili su prvo nabaviti prototipove da bi provjerili mogućnosti primjene suvremenih elektromotornih pogona za vuču na postojećoj infrastrukturi. Iskustva nekih susjednih željezničkih uprava upućuju na to da se uvođenje u promet većega broja novih vozila može negativno odraziti na redovitost prometa zbog lošeg utjecaja vozila na postojeću infrastrukturu. Osim toga, prototipove motornih vlakova, koji će biti napravljeni na temelju tehničkih zahtjeva HŽ-Putničkoga prijevoza, provjerit će i putnici tijekom njihova pokusnoga korištenja. Sve te provjere rezultirat će specifikacijom tehničkih zahtjeva za serijsku gradnju vlakova, koji će se nabavljati javnim natječajem, kažu u HŽ-u.
Novi elektromotorni vlakovi za gradsko-prigradski prijevoz trebaju unaprijediti prijevoz putnika u prigradskom prijevozu Zagreba suvremenom i većom udobnošću putnika, fleksibilnošću kapaciteta skraćivanjem vremena putovanja, manjim eksploatacijskim troškovima i novim prepoznatljivim dizajnom. Grad Zagreb subvencionirat će njihovu nabavu s 50 posto na temelju sporazuma potpisanog 2005.
Novi regionalni dizelski i elektromotorni vlakovi trebaju omogućiti postupnu zamjenu konvencionalnih vlakova za prijevoz putnika s lokomotivskom vučom u lokalnom i međugradskom prijevozu, te omogućiti skraćivanje vremena i veću udobnost putovanja i smanjenje troškova iskorištavanja.
Razvoj i izrada prototipova povjerena je TŽV-u Gredelj i Končar električnim vozilima, jer su oni renomirani proizvođači željezničkih vozila s dobrim referencama. Taj će posao s 20 milijuna kuna financirati Grad Zagreb, državni proračun s 40 milijuna kuna i HŽ-Putnički prijevoz s 54 milijuna kuna. Uspješan razvoj i izrada prototipova te njihova homologacija omogućit će domaćoj industriji tračničkih vozila ravnopravan status u postupku javne nabave za buduću serijsku isporuku motornih vlakova, ističu u HŽ-u.
Končar i Gredelj su poseban prototip novog vlaka već isporučili i Željeznicama Federacije BiH. Oni ga sada ispituju i onda će u skladu s rapoloživim novcem raspisati javni natječaj. Prema najavama, očekuju da će njihove željeznice u nabavu novih vlakova uložiti oko 150 milijuna eura, ali će to vjerojatno raditi postupno.
»Vrijednost tih prototipova za Končar je puno veća od ugovorene tržišne cijene, jer je riječ o ulaganju u budućnost i stjecanju važnih referenci za nove poslove«, ističe Bago.
Naime, tržište vlakova Europske unije u idućih pet godina procijenjeno je na čak 11,5 milijardi eura, a svjetsko je i mnogo veće, pa će hrvatske tvrtke nastojati uzeti što veći dio tog primamljivoga kolača. Dodatno ih ohrabruje činjenica da su se za nove Končarove i Gredeljeve vlakove, izrađene po standardima EU-a, zbog njihovih prednosti, prema Baginim riječima, već raspitivali i predstavnici nekih velikih država.
Hrvatska promocija novog modernog vlaka 13. rujna
Svi zainteresirani će prototip novog niskopodnog elektromotornog vlaka za regionalni promet moći vidjeti 13. rujna u 11 sati na zagrebačkom Glavnom kolodvoru tijekom njegovog svečanog ispraćaja na prvo putovanje prema Berlinu gdje će biti predstavljen na velikom svjetskom sajmu prometne tehnike InnoTrans 2010. Bit će to prvo predstavljanje prvog od tri prototipa vlakova koji Končar i TŽV Gredelj zajednički grade za HŽ-Putnički prijevoz. Vlakovi će voziti u zagrebačkom prigradskom prometu i u regionalnom prometu.