„Lou kost“ obara cene nacionalnim aviokompanijama

Bez autora
Sep 22 2010

Odluka Britiš ervejza da od zimske sezone zbog neisplativosti rute prestane da leti na liniji Beograd - London, došla je kao iznenađenje za mnoge, naročito kada se zna da je ova kompanija nedavno čak povećala broj svojih letova iz Beograda ka glavnom gradu Velike Britanije sa pet na sedam nedeljno. Iako je moguće da je na odluku najvećeg britanskog operatera uticala i konkurencija niskotarifnog prevoznika Viz era, koji je nedavno veoma uspešno počeo da saobraća do aerodroma London - Luton, podaci pokazuju da Britiš ervejzu ni pre dolaska novog igrača nije išlo dobro na ovoj liniji. Prema zvaničnim podacima, u prvih šest meseci 2010. ova kompanija je zabeležila pad broja prevezenih putnika sa aerodroma Nikola Tesla do Hitroua za čak 6,8 odsto, dok je Jat ervejz upisao još veći pad od 9,6 procenata u odnosu na isti period prethodne godine. Budući da se radi o vremenu kada se ova dva prevoznika nisu suočavala sa niskotarifnim konkurentom na ovoj liniji, razlog za loše performanse treba tražiti na drugom mestu.

„Lou kost“ obara cene nacionalnim aviokompanijamaOdluka Britiš ervejza da od zimske sezone zbog neisplativosti rute prestane da leti na liniji Beograd - London, došla je kao iznenađenje za mnoge, naročito kada se zna da je ova kompanija nedavno čak povećala broj svojih letova iz Beograda ka glavnom gradu Velike Britanije sa pet na sedam nedeljno.

Iako je moguće da je na odluku najvećeg britanskog operatera uticala i konkurencija niskotarifnog prevoznika Viz era, koji je nedavno veoma uspešno počeo da saobraća do aerodroma London - Luton, podaci pokazuju da Britiš ervejzu ni pre dolaska novog igrača nije išlo dobro na ovoj liniji.

Prema zvaničnim podacima, u prvih šest meseci 2010. ova kompanija je zabeležila pad broja prevezenih putnika sa aerodroma Nikola Tesla do Hitroua za čak 6,8 odsto, dok je Jat ervejz upisao još veći pad od 9,6 procenata u odnosu na isti period prethodne godine. Budući da se radi o vremenu kada se ova dva prevoznika nisu suočavala sa niskotarifnim konkurentom na ovoj liniji, razlog za loše performanse treba tražiti na drugom mestu.

Prema ocenama stručnjaka, glavni krivac je činjenica da građanima Srbije za ulazak u Veliku Britaniju još uvek treba viza, što London stavlja u podređen položaj u odnosu na gotovo sve druge evropske zemlje u koje Srbi sada mogu slobodno da putuju. To bi samo po sebi smanjilo broj putnika u Veliku Britaniju, ali kada se zna da je veliki broj građana zapravo koristio London samo kao tranzitnu luku za nastavak putovanja preko okeana, a da Hitrou gubi dominaciju u tranzitnom saobraćaju s obzirom da se recimo iz Nemačke sada može putovati na praktično bilo koju destinaciju, jasno je da putnici iz Srbije imaju sve manje razloga da kupuju karte za London.

S druge strane, uticaj dolaska niskotarifnih operatera na situaciju na tržištu teško se može poreći. Kada je Viz er najavio dolazak, Britiš ervejz je reagovao povećanjem broja letova. Slična situacija bila je i na liniji za Beč, na kojoj su tradicionalno saobraćali Jat i Ostrijan erlajns. Po najavi dolaska niskotarifnog operatera Niki, Ostrijan je takođe povećao broj letova, uspevši da podigne broj svojih putnika za 24,9 odsto.

Generalni direktor Aerodroma Nikola Tesla Velimir Radosavljević kaže da sudeći po statistici, niskotarifne kompanije samo povećavaju broj putnika, ali ih ne preuzimaju od redovnih kompanija, s tim što su putnici zadovoljni njihovim „blagotvornim uticajem na cene karata nacionalnih aviokompanija“.

- Naš aerodrom ima izuzetan potencijal, jer pokriva teritoriju sa velikim brojem stanovnika, a tehnički je opremljen na svetskom nivou. Međutim, putnici će moći da u potpunosti iskoriste naše mogućnosti tek kroz masovnu ponudu niskotarifnih letova. Moramo, nažalost, priznati da je kupovna moć našeg stanovništva mala. Neko ko do sada nije putovao avionom ili je koristio druga prevozna sredstva, odlučiće se za avio-prevoz samo ako je putovanje dvostruko ili trostruko jeftinije - kaže Radosavljević.

Da su niskotarifne aviokompanije i u Srbiji našle plodno tle pokazuje podatak da je na liniji za London ukupni broj prevezenih putnika povećan za 27,1 odsto dolaskom Viz era (koji na toj ruti već drži 27,8 odsto putnika), dok je od početka rada Nikija, na liniji za Beč došlo do rasta od čak 42 odsto. Ukupan tržišni udeo „jeftinih“ avioprevoznika koji saobraćaju sa beogradskog aerodroma prošle godine je bio 4,56 odsto, do 20. septembra ove godine dostigao je 7,02 odsto, a očekuje se da će se do kraja decembra popeti na osam do devet procenata, što bi bilo duplo više nego u 2009.

Iako nacionalni i „loukost“ operateri računaju na različite kategorije klijenata, evidentno je da dolazak jeftinije konkurencije zaista obara cene etabliranih aviokompanija. Tako je, primera radi, na liniji za Beč najjeftinija karta pre dolaska Nikija bila 217 evra, a sada i Jat i Ostrijan u ponudi imaju i karte po ceni od 99 evra. Sam Niki naravno drži najnižu cenu od 58 evra.

Dolazak niskotarifnih aviokompanija i nacionalnih prevoznika koji do sada nisu leteli iz Beograda, značajan je i za Aerodrom Nikola Tesla, koji je u prvom kvartalu ove godine zabeležio rast od pet odsto, u drugom 10 odsto, a u julu i avgustu broj prevezenih putnika je rastao čak po 14 i 19 procenata. Koliko juče, iz beogradske vazdušne luke saopšteno je da će švajcarski nacionalni avio-prevoznik Svis, od 17. decembra ove godine udvostručiti broj svojih letova na liniji Beograd - Cirih. Novouvedeni letovi ce se obavljati ponedeljkom, sredom, petkom i nedeljom u 09.40, a utorkom, četvrtkom i subotom u 19.55.

„Na ovaj način će se putnicima još više poboljšati ponuda Star alijanse, ciji je u Evropi nosilac nemačka Lufhansa, a jedan od članova je i Svis. To se posebno odnosi na mogućnost transfernog putovanja ka drugim kontinentima“, saopšteno je iz Aerodroma Nikola Tesla.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik