Leto je počelo i prve kolone turista uskoro će preplaviti drumove širom Balkana, a zemlje regiona dočekaće ih sa različitim ponudama, cenama i stanjem na putevima. Dopisnici Tanjuga iz susedstva proverili su šta bi turiste moglo da očekuje u susednim zemljama i na šta posebno da obrate pažnju kad je reč o propisima koji se razlikuju od srpskih. U Hrvatskoj nas čekaju dobro održavani autoputevi, ali i za srpski džep prilično visoke putarine. Od srpsko-hrvatske granice do Zagreba za automobile i manje kombije putarina košta oko 14 evra, dok je cena za vozila s prikolicom i veće kombije 22 evra. Do Rijeke, Zadra, Splita ili gradova u Istri, ukupna cena putarina biće 30 evra. Kafa na hrvatskom primorju košta jedan i po evro, sokovi do dva evra, a te cene su ponegde, kao na dubrovačkom Stradunu, i nekoliko puta veće.
Leto je počelo i prve kolone turista uskoro će preplaviti drumove širom Balkana, a zemlje regiona dočekaće ih sa različitim ponudama, cenama i stanjem na putevima.
Dopisnici Tanjuga iz susedstva proverili su šta bi turiste moglo da očekuje u susednim zemljama i na šta posebno da obrate pažnju kad je reč o propisima koji se razlikuju od srpskih.
Hrvatska
U Hrvatskoj nas čekaju dobro održavani autoputevi, ali i za srpski džep prilično visoke putarine. Od srpsko-hrvatske granice do Zagreba za automobile i manje kombije putarina košta oko 14 evra, dok je cena za vozila s prikolicom i veće kombije 22 evra. Do Rijeke, Zadra, Splita ili gradova u Istri, ukupna cena putarina biće 30 evra.
Kafa na hrvatskom primorju košta jedan i po evro, sokovi do dva evra, a te cene su ponegde, kao na dubrovačkom Stradunu, i nekoliko puta veće.
Hrvatski mediji su izračunali da za četvoročlanu porodicu i automobil za trajekt za Lastovo treba platiti 230 evra - što je više od cene sedmodnevnog predsezonskog aranžmana u Grčkoj ili Tunisu.
U Hrvatskoj se može plaćati isključivo kunama, ali će od ove godine ugostiteljima i trgovcima biti dozvoljeno da u vreme kada menjačnice ne rade primaju stranu valutu.
Hrvatska policija striktno primenjuje saobraćajne zakone i naplaćuje kazne, pa se za prekoračenje brzine u zonama oko naseljenih mesta plaća od 40 do 135 evra. Kazne od oko 70 evra čekaju one koji nemaju vezan pojas, a istu kaznu platiće i oni koji nemaju sedište za decu ili koriste mobilni telefon u vožnji. Za prolazak kroz crveno svetlo predviđena je kazna od najmanje 135 evra.
Hrvatska policija na granicama sankcioniše one kod kojih nađe "bensedine" ili druge lekove za smirenje, u slučaju da ne poseduju dokument koji potvrdjuje da je reč o prepisanoj terapiji. Iako zvuči banalno, takvi slučajevi su česti i lokalni mediji o njima izveštavaju.
Makedonija
Makedonija nije u potpunosti povezana autoputem, ali su zato putarine najniže u Evropi - od Skoplja do Ohrida za nekoliko putarina treba izdvojiti ukupno 2 evra, od Skoplja do graničnog prelaza sa Grčkom 2,5 evra. Duž puteva ima malo odmorišta, izuzev nekoliko motela i kafeterija u sklopu benzinskih pumpi.
Cena benzina na svim pumpama je ista - litar bezolovnog benzina "super" košta 1,20 evra, dok za litar evrodizela treba izdvojiti 1,08 evra.
Ono na šta turisti treba da obrate pažnju su veoma visoke kazne za saobraćajne prekršaje. Najveća je kazna za voznju pod dejstvom alkohola - 500 evra, u slučaju da vozač odbije da uradi alko-test. Za prolazak na crveno svetlo ili za nepropušatnje pešaka na pešačkom prelazu kazna je 300 evra, a za nepropisno parkiranje kazna se kreće od 25 do 250 evra, dok je za nenošenje pojasa 50 evra. Na sve važnije raskrsnice i bulevare postavljene su i video kamere koje registruju prekršaje.
Bugarska
Bugarska je članica EU i posebno je potrebno voditi računa o pravilima saobraćaja - a to znači obavezu da se na graničnim prelazima pokaže zeleni karton, saobraćajna dozvola i pasoš, potom kupi vinjeta i plati putarina.
Maksimalna dozvoljena brzina na bugarskim autoputevima je 130 kilometara na čas i nisu obavezna upaljena svetla danju. Putevi su dobri, a rastojanje od Sofije do Burgasa je 400 kilometara, a od Sofije do Varne 500 kilometara i ovi gradovi su većim delom povezani autoputem. Mora se voditi računa o ograničenjima, a takođe treba znati da nekadašnja nepisana pravila da se vozač "dogovori" sa policajcem kako bi izbegao plaćanje kazne, više ne važe. Posebno se rigorzno sankcioniše vožnja pod dejstvom alkohola.
BiH
Bosna i Hercegovina se ne može pohvaliti razvijenom putnom infrastrukturom. Izgradnja autoputeva uglavnom je u fazi projekata, a jedina naplatna rampa u celoj BiH postoji na ulazu, odnosno izlazu iz Sarajeva u pravcu Zenice. Cena je jedan evro.
Što se tiče bezbednosti u saobraćaju, na snazi su prilično rigorozne mere za vozače koji ne poštuju propise. Većina putnih komunikacija pokrivena je video kamerama, a postoje i mobilne policijske ekipe koji presreću i iz saobraćaja isključuju nesavesne vozače. Svako ko ne veže sigurnosni pojas moraće da plati kaznu od 15 evra, a za prolazak kroz crveno svetlo 50 evra.