Top deset najboljih javnih prevoza u svetu

Bez autora
Oct 13 2010

Javni prevoz je ključ za uspešno rešenje saobraćaja u velikim gradovima. Individualni prevoz automobilima podrazumeva prateću infrastrukturu (autoputeve, obilaznice, parking mesta itd), saobraćajne gužve, zagađenje vazduha i zagađenje bukom, probleme sa postojećom putnom i uličnom infrastrukturom da primi veće opterećenje sa porastom broja stanovnika itd. Tema javnog prevoza čini okosnicu funkcionalnog grada i zato vam predstavljamo ukupno jedanaest najboljih primera sistema javnog prevoza u svetu po izboru sajta AskMen. Metro u Kopenhagenu, glavnom gradu Danske, završen je 2002. godine i povezan je sa železničkim sistemom S-train koji povezuje glavni grad sa predgrađima i ostatkom države. Pored metroa Kopenhagen ima i javne bicikle koji se iznajmljuju tako što ostavite novac i dobijete ga nazad kada vratite bicikl. U 2006. godini ovaj metro imao je procenat pouzdanosti od 98 do 99 odsto sa putničkim vagonima koji su poznati po svojoj higijeni što je direktno povezano sa izuzetno visokim stepenom kulture Danaca.

Top deset najboljih javnih prevoza u svetuJavni prevoz je ključ za uspešno rešenje saobraćaja u velikim gradovima.

Individualni prevoz automobilima podrazumeva prateću infrastrukturu (autoputeve, obilaznice, parking mesta itd), saobraćajne gužve, zagađenje vazduha i zagađenje bukom, probleme sa postojećom putnom i uličnom infrastrukturom da primi veće opterećenje sa porastom broja stanovnika itd.

Tema javnog prevoza čini okosnicu funkcionalnog grada i zato vam predstavljamo ukupno jedanaest najboljih primera sistema javnog prevoza u svetu po izboru sajta AskMen.

No. 10 - Metro u Kopenhagenu, Danska

Metro u Kopenhagenu, glavnom gradu Danske, završen je 2002. godine i povezan je sa železničkim sistemom S-train koji povezuje glavni grad sa predgrađima i ostatkom države. Pored metroa Kopenhagen ima i javne bicikle koji se iznajmljuju tako što ostavite novac i dobijete ga nazad kada vratite bicikl.

U 2006. godini ovaj metro imao je procenat pouzdanosti od 98 do 99 odsto sa putničkim vagonima koji su poznati po svojoj higijeni što je direktno povezano sa izuzetno visokim stepenom kulture Danaca. Metro se oslanja na automatski sistem zaustavljanja - ATS (Automated Train System) koji putem računara upravlja celim sistemom na bezbedniji i efikasniji način.

No. 9 - U-Bahn, Berlin, Nemačka

Podzemnu železnicu u Berlinu čini 132 km tunela. Metro je povezan sa S-Bahn-om, nadzemnom železnicom koja povezuje Berlin sa drugim delovima Nemačke. Kompletna mreža tunela ima dostupnost mrežama operatera mobilne telefonije. Voz u stanicu stiže na svakih dva do pet minuta u špicu, ali i van njega.

No. 8 - Hongkong MTR, Hongkong, Kina

Oko 90 odsto transporta ljudi u Hongkongu odvija se javnim prevozom, a najveći deo upravo u metrou - MTR (Mass Transit Railway). Metroom dugim 172 km dnevno se vozi oko sedam miliona ljudi, a vozovi su poznati po svojoj tačnosti. Vrata vagona imaju platforme koje povećavaju bezbednost za putnike koji ulaze u voz. Poznata je opcija kupovine “Octopus Card”, kartice kojom putnik limitira iznos koji će potrošiti za prevoz, parking, brzu hranu na metro stanicama, itd. Takođe, obezbeđena je i puna pokrivenost 3G mrežom za mobilne telefone i računare.

No. 7 – Metro u Njujorku, SAD

Njujorški metro je jedna od ikona grada, poput Kipa slobode. Star je preko sto godina i danas ima ukupno 375 km pruge. U sistemu paralelno postoje i ekspresne linije, a metro radi svakog sata svakog dana u godini. Nakon 11. septembra bezbednost u metrou je znatno povećana, a zajedno s njom i higijena (bio je poznat i po grafitima). Sistem dnevno koristi 4,5 miliona ljudi.

No. 6 - Metropoliten metro u Parizu, Francuska

Pored 110 godina tradicije i 214 km šina sa najkraćim stanicama na svetu, pariski metro odlikuje i najveća metro stanica na svetu - Chatelet les Halles. Dnevno se njime vozi 4,5 miliona ljudi, a pokriva veću oblast od one koju putnici mogu koristiti uz pomoć “Navigo card” (kartice za naplatu). Sistem javnog prevoza u Parizu obuhvata i autobuse, brzu železnicu (RER) ka predgrađima, ali i Velib – sistem javnog prevoza biciklima. Saobraćaj je uređen tako da autobusi imaju prednost u odnosu na individualni prevoz automobilima, dok neki smatraju da metro nije pouzdan kao u nekim drugim gradovima, naročito kada se dese već tradicionalni štrajkovi francuskih radnika.

No. 5 - Metropoliten metro u Seulu, Južna Koreja

Metro u Seulu dnevno preveze osam miliona putnika linijama dugim 287 km koje su povezane sa autobuskim javnim prevozom. Ovaj metro je posebno poznat po odnosu prema putnicima: redovna obaveštenja na LED ekranima (i na engleskom jeziku), Wi-Fi mreža, roboti koji daju informacije, itd. Nije ni čudo jer Južna Koreja planira da od 2015. do 2020. godine ima robota u svakom domaćinstvu i njihovo postavljanje u metrou je samo veliki test za ovu ideju.

No. 4 – Tjub – metro u Londonu, Velika Britanija

Tjub, čuveni londonski metro, najstariji je na svetu, ali i najduži - ukupna dužina linija je 400 km. U 2007. godini zabeleženo je da je ovaj metro prevezao preko milijardu putnika. Metro je povezan sa drugim železničkim sistemima van grada, uključujući i Docklands Light Railway (laka železnica) koja putnike vozi pored Temze. Tjub karakterišu tapacirana sedišta, LED ekrani za informacije, ali i povremena kašnjenja. Naravno, metro je pokriven poznatim Londonskim sistemom CCTV kamera koje pokrivaju ceo grad. U nekim anketama ovaj metro je proglašavan i najboljim na svetu.

No. 3 - Tajpej MRT, Tajpej, Tajvan

Metro u Tajpeju jedan je od najskupljih na svetu. Ipak, ovo se isplatilo jer već tri godine on biva ocenjen kao najbolji metri na svetu po bezbednosti, pouzdanosti i kvalitetu. MRT pruža putnicima na četiri jezika (mandarinski, tajvanski, haka jezik i engleski). U metrou (na stanicama i u vozovima) zabranjeno je pušenje, jelo, pa čak i žvakanje žvakaćih guma. Putnici su ovom metrou dali ocenu 95,5 odsto za urednost. Pored metroa, sistem javnog prevoza Tajpeja uključuje i sistem žičara ukupne dužine preko 4 km koja prevoze putnike na relaciji zoološki vrt – predgrađe Maokong. Samo žičara dnevno preveze 1,1 milion putnika.

No. 2 - Moskovski metro, Rusija

Ovo je jedan od najstarijih sistema podzemne gradske železnice i jedan od najopterećenijih na svetu - preveze preko 7,5 miliona putnika svakog dana. Metro u Moskvi ima ukupnu dužinu linija od 293 km, a poznat je po reprezentativnim stanicama koje odlikuje visok stepen higijene, ali i arhitektura koju vredi videti. Ipak, možda najbolja odlika moskovskog metroa jeste efikasnost. Mnogi ga smatraju najboljim na svetu jer nekada stiže i po 40 vozova za jedan sat. Pored svega, ovaj metro je poznat i pomalo nesreća te za mnoge predstavlja najbolji metro na svetu.

No. 1 - Metropoliten metro u Tokiju, Japan

Podzemna železnica u Tokiju preveze osam miliona putnika dnevno, a deo je železničke mreže ukupne dužine 27.270 km koju čine i vozovi za predgrađa, ali i pruge sa jednim kolosekom. S obzirom na japansku kulturu mnogi koji imaju prilike da se voze ovim metroom tvrde da je bukvalno nemoguće ugledati otpatke. Sedišta u vozovima imaju grejače, a obaveštenja su na japanskom i engleskom. Metro je poznat po preciznosti, retkim incidentima (skoro bez vandalizma i zločina), a na peronima su obeležena mesta, gde će se naći vrata voza kada se zaustavi u stanici. Ipak, za ovoliki grad sve ovo i dalje nije dovoljno te će vam se u špicu desiti čuvene scene koje ste verovatno videli na sajtu “Jutjub”: u špicu radnici sa belim rukavicama bukvalno će vas gurati u prepune vagone.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik