Pre nego što uhvatite poslednji voz za neku luksuznu destinaciju i uplatite putovanje u nekoj od turističkih agencija vodite računa da se dobro raspitate s kim putujete, kome plaćate i šta možete da očekujete kada na zacrtano mesto stignete, savet je koji bi turistički radnici, ali i inspekcija dali svima koji se spremaju za putovanje. Nemili događaj s agencijom Konte koja je prošle godine prevarila putnike i bankrotirala bio je opomena za sve koji se spremaju na put, a u turističkoj inspekciji koja kontroliše rad agencija poručuju turistima da pre bilo kakvog potpisivanja i plaćanja obavezno zatraže program putovanja, opšte uslove, kao i obaveštenja o polisi osiguranja i dobro sve to prouče. Broj licence organizatora, na primer, mora biti naveden u programu putovanja, dobijene informacije treba proveriti na sajtu odabranog hotela ili kod konkurencije, a na sajtu APR-a bilo bi dobro proveriti podatke o agenciji, da li je aktivna, koliko dugo radi. Osim toga, usmene informacije nisu obavezujuće jer je agencija dužna da pruži samo usluge koje su navedene u programu, dok pre putovanja treba uzeti ime, telefon i ostale podatke o vodiču.
Pre nego što uhvatite poslednji voz za neku luksuznu destinaciju i uplatite putovanje u nekoj od turističkih agencija vodite računa da se dobro raspitate s kim putujete, kome plaćate i šta možete da očekujete kada na zacrtano mesto stignete, savet je koji bi turistički radnici, ali i inspekcija dali svima koji se spremaju za putovanje.
Nemili događaj s agencijom Konte koja je prošle godine prevarila putnike i bankrotirala bio je opomena za sve koji se spremaju na put, a u turističkoj inspekciji koja kontroliše rad agencija poručuju turistima da pre bilo kakvog potpisivanja i plaćanja obavezno zatraže program putovanja, opšte uslove, kao i obaveštenja o polisi osiguranja i dobro sve to prouče.
- Broj licence organizatora, na primer, mora biti naveden u programu putovanja, dobijene informacije treba proveriti na sajtu odabranog hotela ili kod konkurencije, a na sajtu APR-a bilo bi dobro proveriti podatke o agenciji, da li je aktivna, koliko dugo radi - kaže za Danas načelnica odeljenja u turističkoj inspekciji Brankica Bajat.
Osim toga, napominje ona, usmene informacije nisu obavezujuće jer je agencija dužna da pruži samo usluge koje su navedene u programu, dok pre putovanja treba uzeti ime, telefon i ostale podatke o vodiču. Ako putnik misli da uslovi putovanja nisu ispunjeni, ističe Bajat, svoja prava, prvo, može da ostvari podnošenjem prigovora agenciji.
- Izuzetno je važno odmah napraviti pismeni prigovor predstavniku agencije i pribaviti moguće dokaze za ugovorene, a neizvršene usluge jer je to osnov za ostvarivanje prava potrošača - kaže Bajat. Nezadovoljni putnik prigovor agenciji treba da podnese najdalje, tvrdi ona, u roku od 30 dana od dana utvrđivanja neusaglašenosti sa programom putovanja, a u slučaju opravdanog prigovora, agencija je dužna da putniku vrati razliku između ugovorene cene i cene snižene srazmerno neizvršenju usluge, u roku ne dužem od 15 dana od dana podnošenja prigovora.
- Ako nije došlo do direktnog dogovora ili putniku nije u roku vraćen novac, nezadovoljni putnik može da podnese prijavu turističkoj inspekciji, koja kontrole na osnovu tih prijava obavlja prioritetno - ističe Bajat. Ono što na kraju svakom potrošaču ostaje jeste da podnese tužbu nadležnom sudu.
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (Yuta) Rade Stanković kaže za Danas da su potrošači, odnosno putnici sada mnogo sigurniji nego ranije i „višestruko zaštićeni“ jer su od 1. juna stupile na snagu i nove polise osiguranja koje značajnije štite putnike.
- Jedna polisa je s garancijom od 10.000 do 200.000 evra u slučaju kada agencija više nije solventna, a druga je ona koja se odnosi na delimično neizvršavanje obaveza iz ugovora, u kojoj je garancija do 30.000 evra - ističe Stanković.
On napominje da slučaj sa agencijom Konte koja je prošlog leta bankrotirala, a vlasnik uhapšen jer je prevario desetine putnika, kao ni neke druge slične priče nisu uticale na smanjenje broja turista.
- Naš narod zna kako da živi, ova predsezona je rasprodata, i naše agencije daju mogućnost plaćanja na rate, tako da se putnicima maksimalno olakšava. Godišnje s agencijama koje su članice Jute putuje oko 500.000 ljudi - napominje Stanković.
U poslednjih pet godina na adresu asocijacije, kaže Stanković, stiglo je svega tridesetak pritužbi na rad agencija koje su članice Jute što se „meri promilima“ za razliku od procenta u evropskim zemljama koji je i do četiri odsto. Stanković zato preporučuje svakom putniku da najpre poseti sajt Jute, a da dodatnu zaštitu predstavlja arbitražni sud.
- Osim toga svakome možemo da ponudimo besplatan pravni savet i to od 18 do 21 sat svakog radnog dana, ali putnici moraju da vode računa da svaki problem prijave čim se desi a ne da čekaju nekoliko dana - ističe Stanković.