Izgleda da kod nas ni uplate letovanja u „prvom trenutku“ više nisu ono što su bile, jer u Srbiji ništa ne garantuje - garantovanu cenu. Tako sada svi oni koji su mislili da su uradili pravu stvar kada su još tokom februarskog sajma turizma odvojili novac i platili svoj letnji odmor, ovih dana moraju da odu u svoju turističku agenciju i, za već plaćeni aranžman, izvrše - doplatu! Naime, pošto gorivo u Srbiji stalno poskupljuje, nacionalni avioprevoznik je ponovo uveo „ipsilon kju“ taksu, kojom aviokompanije pokrivaju razliku između stare, niže, i nove, više cene goriva. Isto tako, kako vrednost dolara raste u odnosu na evro, turisti sada moraju da doplate i za smeštaj razliku u kursu. Najdrastičniji primer je cena za letovanje u Hurgadi. Prva doplata bila je tri evra, pa zatim još dva, onda još četiri, da bi sada turisti na postojeće aerodromske takse od 35 evra morali da doplate još 17,37 evra za gorivo avioprevozniku.
Izgleda da kod nas ni uplate letovanja u „prvom trenutku“ više nisu ono što su bile, jer u Srbiji ništa ne garantuje - garantovanu cenu.
Tako sada svi oni koji su mislili da su uradili pravu stvar kada su još tokom februarskog sajma turizma odvojili novac i platili svoj letnji odmor, ovih dana moraju da odu u svoju turističku agenciju i, za već plaćeni aranžman, izvrše - doplatu!
Naime, pošto gorivo u Srbiji stalno poskupljuje, nacionalni avioprevoznik je ponovo uveo „ipsilon kju“ taksu, kojom aviokompanije pokrivaju razliku između stare, niže, i nove, više cene goriva. Isto tako, kako vrednost dolara raste u odnosu na evro, turisti sada moraju da doplate i za smeštaj razliku u kursu.
- Mi smo našim gostima rekli da ćemo tek dva dana pred put znati dve stvari: kada poleće avion i koliko koštaju takse - kaže Saša Zarić iz agencije „Ponte“.
- U februaru, kada smo sklapali ugovore za čarter letove, bilo je jasno da tadašnja cena goriva neće biti ista i u junu.
Najdrastičniji primer je cena za letovanje u Hurgadi. Prva doplata bila je tri evra, pa zatim još dva, onda još četiri, da bi sada turisti na postojeće aerodromske takse od 35 evra morali da doplate još 17,37 evra za gorivo avioprevozniku.
- Uveren sam da ćemo uskoro vraćati novac, jer ako gorivo pojeftini i taksa će biti ukinuta - kaže Zarić.
Ovogodišnja sezona je po svemu jedinstvena, pa čak ni iskusni turistički radnici ne znaju šta će se dogoditi i kako bi trebalo da se ponašaju.
- Ja sam sve manje turistički radnik, a sve više geopolitičar - kaže Srđan Andrejević iz „Argusa“. - Pratim šta radi vulkan na Islandu. Gledam vesti da bih saznao šta se dešava u Grčkoj. Vodim računa kakvo je stanje na berzi i kakav je odnos dolar - evro.
Upravo zbog skoka dolara u odnosu na evro, čemu se malo ko zimus nadao, neke agencije su podigle cene aranžmana u Egiptu i Turskoj, koji su van evrozone. Turisti koji su u „ranom bukingu“ već uplatili aranžmane sada se suočavaju sa vešću da moraju da doplate i do 50 evra! Nažalost, putnici su se zatekli u nebranom grožđu, jer, prema Opštim uslovima putovanja, ukoliko aranžman poskupi za 10 odsto, turisti moraju da izvrše doplatu.
Da stvari za turiste mogu da budu još gore čulo se na nedavno održanom sastanku JUTA, gde je konstatovano da ukoliko u nekoj zemlji dođe do prirodne nepogode, katastrofe ili revolucije, naša država neće moći da pomogne srpskim turistima koji se u njoj
nalaze!
Zloglasna taksa
„Ipsilon kju“ taksa, kojom aviokompanije pokrivaju razliku između stare, niže, i nove, više cene goriva, prošle sezone iznosila je 50 evra! Iako je gorivo prošlog juna pojeftinilo i u Srbiji, „Jat“ ovu taksu nije ukinuo sve do jeseni. Neke agencije su nastavile da je naplaćuju do Nove godine.
Nije čija nego...
U „Jat ervejzu“ kažu da za čarter letove ne postoji „ipsilon kju“ taksa, koja je ukinuta prošle godine, već da je ugovorom između Jata“ i turističkih agencija definisana formula po kojoj se obračunava cena prevoza. Ona se menja u skladu sa pojeftinjenjem ili poskupljenjem goriva