Avion na struju

Bez autora
Aug 15 2010

Putnički avioni na električni pogon još su daleka budućnost, ali sportski avioni koje će pokretati baterije, kao i manji helikopteri, mogli bi biti na tržištu u narednih nekoliko godina. Jedan takav avion nedavno je prikazalo Udruženje eksperimentalnih aviona na aeromitingu u Viskonsinu, u SAD.Džon Monet je dizajnirao Soneks (Sonex) avion, tj. novi eksperimentalni avion iz tzv. WAIEX serije. Dizajner kaže da on izgleda kao mali avion, ali ne zvuči kao mali avion. Jer ovu verziju WAIEX-a ne pokreće motor sa unutarnjim sagorevanjem, nego baterije.

Avion na strujuPutnički avioni na električni pogon još su daleka budućnost, ali sportski avioni koje će pokretati baterije, kao i manji helikopteri, mogli bi biti na tržištu u narednih nekoliko godina.

Jedan takav avion nedavno je prikazalo Udruženje eksperimentalnih aviona na aeromitingu u Viskonsinu, u SAD.

Džon Monet je dizajnirao Soneks (Sonex) avion, tj. novi eksperimentalni avion iz tzv. WAIEX serije, preneo je Glas Amerike.

Prednosti

Dizajner kaže da on izgleda kao mali avion, ali ne zvuči kao mali avion. Jer ovu verziju WAIEX-a ne pokreće motor sa unutarnjim sagorevanjem, nego baterije.

"Avion je spreman za let i u celosti se kreće na električni pogon. Dakle, ima svoju bateriju i električni motor", rekao je on.

Baterijom pokretani WAIEX je proizvod Soneks inicijative, kompanije koja je program promocije alternativne energije za avione započela 2006. godine.

Inježenjeri koji prate razvoj avione na alternativne pogone kažu da struja nema granice korišćenja ni na zemlji ni u vazduhu. To je čist, obnovljiv i jako efikasan pogon, kažu oni.

Džonatan Hartman, inženjer helikoptera "Sikorski" (Sikorsky), koji pokreću baterije, to potvrđuje.

"Električni pogon ima mnoge prednosti nad motorima sa unutarnjim sagorevanjem. Tiši je, pravi manje vibracije, manje je kompleksan, što smanjuje troškove, i lakše se upravlja", rekao je on.

Baterije – najvažnije pitanje

Hartman je u timu fabrike helikoptera "Sikorski", koji radi na Projektu Kresnica. To je helikopter sa jednim rotorom koji pokreću baterije kompanije "US Hibrid".

"Energiju helikopteru daju dva paketa baterija smeštena na obe strane helikoptera. To su jonske litijum baterije slične onima u laptop kompjuterima, specijalno prilagođene za ovu namenu", objašnjava Hartman.

On kaže da je rast cena nafte podstakao kompaniju "Sikorski" da traži alternativnu energiju, jer bi cene i nestašica goriva mogli ugroziti kako vojnu tako i komercijalnu upotrebu letelica.

Međutim, baterije koje daju električnu energiju su najveći problem. Sadašnje baterije su veoma teške i za mašine koje treba da budu lake najveći izum će biti lakša i manja baterija.

Hartman misli da je "Sikorski" našao rešenje. Mada je Projekat Kresnica još u povoju, on očekuje da će uskoro, možda već krajem godine helihopter leteti - sa ljudskom posadom.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik