Kineski brendovi postaju globalni, a neki su se već uvukli u mejnstrim.
Neki brendovi, kao što su Lenovo i Tencent, čak su uznemirili prethodne lidere u industriji i sada su glavni igrači u svojim oblastima.
Ovaj fenomen je možda najbolji primer aplikacije za kratke video snimke TikTok, koja je vodeći u kulturnim trendovima i koja se široko koristi među mlađim generacijama, uprkos geopolitičkim tenzijama između SAD i Kine oko privatnosti korisničkih podataka.
Iako može postojati neka inherentna pristrasnost u vezi sa proizvodima „proizvedeno u Kini“ zbog reputacije zemlje kao jeftinog proizvođača, nekoliko kompanija je uništilo imidž.
„Ovo su kompanije koje generišu veoma dobru vrednost za kupce sa tehnološkog stanovišta, i malo je verovatno da njihova pozicija kao kineskog entiteta ima ikakve veze sa percepcijom ljudi“, Nirgunan Tiruhelvam, šef istraživanja potrošačkog kapitala i internet kapitala u Aleteji. Kapital, rekao je Insajderu.
Kineske kompanije koje su uspele na globalnom nivou, dodao je Tiruhelvam, generalno se pozitivno posmatraju kao međunarodne kompanije.
Ali ovaj status dolazi sa ogromnim ulaganjima u marketing i brendiranje kako bi se prevazišla politička osetljivost koja može doći sa njihovim kineskim vlasništvom, dodao je on.
Od platformi društvenih medija do proizvođača računara, evo pet kineskih kompanija koje su postale velike van Kine.
TikTok je na čelu
- Kompanija osnovana: 2012; aplikacija TikTok je globalno lansirana u septembru 2017
- Tržišni udeo u 2022: 26% (prihod od aplikacija u SAD)
- Konkurenti: Facebook, Instagram, Snapchat
Izuzetno popularna platforma društvenih medija, TikTok, treba malo predstavljanja.
Aplikacija za kratke video snimke katapultirala se na vrh lista popularnosti za samo nekoliko godina i poznata je po vodećim kulturnim trendovima.
U stvari, Douiin — kineska verzija TikToka — došao je na četvrto mesto na rangiranju najvrednijih kineskih brendova u 2022. od analitičke firme Kantar. Procenjuje vrednost Douiina na 43,5 milijardi dolara, što je 12% više nego godinu dana ranije.
U SAD-u i dalje vlada Fejsbuk, sa oko 180 miliona korisnika 2022. godine, napisala je Insajderska inteligencija u izveštaju objavljenom u aprilu. Međutim, Facebook-ova korisnička baza je bila relativno stabilna u poslednjih nekoliko godina u poređenju sa eksplozivnim rastom TikTok-a.
Broj korisnika TikTok-a u SAD porastao je sa 35,7 miliona u 2019. na skoro 96 miliona u 2022. – daleko nadmašivši rast od 16% u bazi korisnika Instagrama – druge najbrže rastuće platforme društvenih medija, prema Insider Intelligence-u.
I Douiin i TikTok su u vlasništvu pekinške kompanije BiteDance. Glavna TikTok-ova američka kancelarija je u Los Anđelesu.
Pošto je neverovatno popularni TikTok u vlasništvu kineske kompanije, poslednjih godina je bio pod lupom američkih zakonodavaca zbog zabrinutosti za privatnost.
Uprkos tome, nema sumnje u kulturološku relevantnost aplikacije, jer je pokrenula trendove od „bougie broke“ do „posla za lenje devojke“.
IBM-ova akvizicija kompanije Lenovo
- Kompanija osnovana: 1984
- Tržišni udeo: 24% u 2022. (globalno)
- Konkurenti: HP, Dell, Apple
Najveći proizvođač računara na svetu nije američki – to je kineski tehnološki brend Lenovo.
U 2022, Lenovo je isporučio skoro 69 miliona PC jedinica, zauzevši 24% globalnog tržišnog udela, prema Gartneru, istraživačkoj kompaniji.
Lenovo je pretekao američkog tehnološkog giganta HP u ukupnim isporukama računara pre oko 10 godina i sada je čvrsto na prvom mestu.
Osnovan 1984. sa brzim rastom u Kini, Lenovo je 2004. kupio IBM-ovu PC jedinicu, ThinkPad laptop i ThinkCentre desktop linije za 1,25 milijardi dolara.
Iako je postojao određeni skepticizam u vezi sa dogovorom 2005. godine, dok je analitičar JPMorgan Chase-a nazvao to „hrabrim ali rizičnim potezom“, Lenovo je uspeo da spajanje uspe.
Kinesko rukovodstvo je pristupilo američkoj kompaniji bez ruku i to je omogućilo kompaniju da napreduje, napisao je Tim Bajarin, tehnički konsultant za časopis Time 2015. godine.
IBM-ova akvizicija kompanije Lenovo je studija slučaja uspešnih međunarodnih spajanja koja uključuju različite kulture.
DJI je najveći svetski proizvođač dronova
- Kompanija osnovana: 2006Osnovan 2006. iz studentskog doma, DJI je najveći svetski proizvođač dronova, sa kancelarijama u SAD, Evropi i Japanu.
Izdala je svoj prvi dron spreman za let, Fantom 1, 2013. godine i nastavio da proizvodi bespilotne letelice za različite namene, uključujući snimanje filmova, poljoprivrednu setvu i operacije traganja i spasavanja.
U 2021, kompanija je imala 76% tržišnog udela na globalnom tržištu potrošačkih i komercijalnih dronova, navodi Statista.
Toliko je dominantan na tržištu dronova igračaka da je istisnuo svoju stariju konkurenciju — francuskog proizvođača dronova Parrot, osnovanog 1994. godine.
Parrot je 2019. rekao da napušta tržište igračaka-dronova kako bi se fokusirao na komercijalne dronove - potez koji posmatrači pripisuju oštroj konkurenciji DJI-ja.
DJI je privatna kompanija, tako da ne objavljuje svoje finansijske izveštaje.
Kao kineski proizvođač dronova, DJI je bio pod lupom američkih vlasti usred tenzija između Vašingtona i Pekinga. Kupci uključuju obične potrošače i vlade.
Ministarstvo trgovine je 2020. dodalo DJI na listu entiteta koja je ograničavala američke kompanije da izvoze proizvode proizvođaču dronova.
Trezor je takođe postavio ograničenja za ulaganja DJI-ju 2021. godine, navodeći da je njegova tehnologija dronova korišćena za praćenje muslimana Ujgura u Kini.
Međutim, potrošači u SAD mogu nastaviti da kupuju i koriste DJI dronove.
Tencent je programer video igara "Honor of Kings" i "PUBG Mobile"
- Kompanija osnovana: 1998
- Tržišni udeo: 13,2% u 2021. (globalno, prema prihodu)
- Konkurenti: Soni, Microsoft, NetEase
Zaboravite japanski Soni i američki Microsoft. Najveća kompanija za igre na sreću je iz Kine.
Tencent se svrstava među velikane na kineskoj tehnološkoj sceni. Trio kompanija je toliko veliko da ima svoj akronim — BAT: Baidu, Alibaba i Tencent.
Izvan Kine, Tencent možda nije popularno ime, ali igrači bi bili upoznati sa njegovim hit naslovima.
Tencent je najveća svetska kompanija za video-igre po prihodima i podstaknuta je igrama „Honor of Kings“ i „PUBG Mobile“. Oba blokbastera igraju milioni širom sveta.
U prvoj polovini 2023. godine, "Honor of Kings" je zaradio 766 miliona dolara prihoda od mobilnih igara, dok je njegova "PUBG Mobile" igra donela 344 miliona dolara, prema podacima Apptica, analitičke kompanije.
Osim igara, Tencentova preduzeća uključuju i VeChat platformu, koja je sveprisutna u Kini. VeChat je aplikacija za razmenu poruka, platforma društvenih medija i „superaplikacija“ za plaćanja koju Elon Musk pokušava da oponaša sa svojom Ks platformom društvenih medija, ranije poznatom kao Tviter.
Xiaomi
- Kompanija osnovana: 2010
- Tržišni udeo: 13% u drugom kvartalu 2023. (globalno)
- Konkurenti: Samsung, Apple
Tehnološke kompanije Apple i Samsung su možda poznata imena za većinu Amerikanaca, ali kineska kompanija Ksiaomi je na trećem mestu po globalnim isporukama pametnih telefona, što pokazuje da kineska tehnologija sve više postaje mejnstrim.
Dok je Samsung na prvom mestu, sa 21% globalnog tržišnog udela u pogledu isporuka pametnih telefona u drugom kvartalu 2023. godine, a Apple na drugom mestu sa 17% udela, Ksiaomi ne zaostaje toliko u treće mesto, sa tržišnim udelom od 13% u drugom kvartalu 2023. godine, prema Canalisu, kompaniji za tehnološki marketing.
U stvari, Ksiaomi — koji je najpoznatiji po svojim jeftinim telefonima — pretekao je giganta iz Silicijumske doline Apple kao drugi po veličini proizvođač pametnih telefona u drugom kvartalu 2021, prema tadašnjoj analizi Canalisa.
Ksiaomi je možda relativno nejasan u SAD, ali ima veliki tržišni udeo od skoro 15% u Indiji – jednom od svetskih tržišta u razvoju, prema investitorima visokog profila, uključujući Reja Dalija i Marka Mobijusa. Prema Counterpoint Research-u, Samsung i njegov kineski kolega Vivo za pametne telefone imaju 18% i 17% kolača, respektivno, u drugom kvartalu 2023. godine.
Osim mobilnih telefona, Ksiaomi je poznat po svojim robotskim usisivačima i proizvodima za pametne kuće.