Počela je izgradnja najdužeg podvodnog putno-železničkog tunela na svetu, Femarn Belta, koji će povezivati Dansku i Nemačku.
Tunel punog imena "Fehmarn Belt Fixed Link" biće dugačak 18 kilometara i spuštaće se do 40 metara ispod Baltičkog mora. Iako Femarn Belt neće biti najduži podvodni tunel na svetu (najduži je tunel ispod La Manša dug 50 kilometara), biće najduži "potopljeni" tunel, prenosi Jutarnji list.
Za razliku od tunela ispod La Manša koji je napravljen korišćenjem mašina za bušenje, ovaj tunel će se graditi uranjanjem unapred izgrađenih delova.
Izgradnja tunela Femarn Belt počela je nakon što je dovršena privremena luka na danskoj strani. U njoj će se nalaziti fabrika koja bi trebalo da izgradi 89 masivnih betonskih delova koji će činiti tunel.
Očekuje se da će prva od ukupno šest proizvodnih linija biti spremna krajem ove ili početkom sledeće godine.
Do početka 2024. godine prvi element tunela trebalo bi da bude uronjen. Na projektu izgradnje radi oko 2.500 ljudi, koji se trenutno suočavaju s problemima lanca snabdevanja.
"Lanac snabdevanja trenutno je izazov jer su cene čelika i ostalih sirovina porasle. Dobijamo materijale koji su nam potrebni, ali je situacija teška", rekao je za CNN Henrik Vincentsen, izvršni direktor Femern A/S, državne danske kompanije zadužene za projekat.
Podvodni tunel će se izgraditi preko Femarn Belta, moreuza između nemačkog ostrva Femarn i danskog ostrva Loland. Osmišljen je kao alternativa trenutnoj trajektnoj liniji iz Rodbija i Putgardena, koja svake godine prevozi milione putnika.
Putovanje koje sad trajektom traje 45 minuta vozom će trajati samo sedam minuta, a automobilom 10 minuta. Tunel Femarn Belt biće najduži kombinovani putno-železnički tunel na svetu. Sastojaće se od dva dvotračna auto-puta i dve elektrificirane železničke pruge.
Danas putovanje vozom od Kopenhagena do Hamburga traje oko četiri i po sata. Kad projekat bude završen, trajaće dva i po sata.
"Danas mnogo ljudi leti između ta dva grada, ali u budućnosti će biti bolje da idu samo vozom", izjavio je Jens Ole Kaslund, tehnički direktor u Femern A/S.
Tunel Femarn Belt jedan je od trenutno najvećih infrastrukturnih projekata u Evropi, sa budžetom za gradnju većim od sedam milijardi evra. Trebalo bi da bude otvoren 2029.
"Tunel Femarn Belt stvoriće strateški koridor između Skandinavije i centralne Evrope. Unapređeni železnički prenos znači premeštanje više tereta sa puteva na železnicu, podržavajući klimatski prihvatljiva sredstva prevoza", rekao je za CNN Majkl Svane iz Danske industrijske konfederacije, koji je uveren da će tunel biti koristan i za brojna preduzeća van Danske.