Da niska cena automobila nije dovoljna garancija da će prodaja dobro ići i da će obezbediti komercijalni uspeh, potvrdila je sudbina najjeftinijeg vozila na svetu "nano" koga je indijski konglomerat "Tata" 2009. godine lansirao na jednom od tržišta sa najbržom stopom rasta na svetu.Strategija privatne kompanije "Tata" bio je logičan - da se ponudi prihvatljiva solucija za milione pripadnika niže srednje klase indijskih familija koje žele da učine socijalni i praktični iskorak sa dva točka na četiri, da siđu sa bicikla i uskoče u automobil.
Da niska cena automobila nije dovoljna garancija da će prodaja dobro ići i da će obezbediti komercijalni uspeh, potvrdila je sudbina najjeftinijeg vozila na svetu "nano" koga je indijski konglomerat "Tata" 2009. godine lansirao na jednom od tržišta sa najbržom stopom rasta na svetu.
Strategija privatne kompanije "Tata" bio je logičan - da se ponudi prihvatljiva solucija za milione pripadnika niže srednje klase indijskih familija koje žele da učine socijalni i praktični iskorak sa dva točka na četiri, da siđu sa bicikla i uskoče u automobil.
Ali, nakon nekoliko godina razočaravajuće prodaje, postalo je sasvim jasno da igranje samo na jednu kartu, na jeftinoću malog vozila tipa hedžbek, nije bilo dovoljno. Naprotiv, niska cena postala je kamen spoticanja na tržištu.
Umesto da "prigrle" narodno vozilo "nano", statusno svesni potrošači izbegavali su jeftino vozilo od 2.800 dolara i radije se opredeljivali za nešto skupljeg rivala, ili za nabavku korišćenog vozila po istoj ceni.
Loš imidž - identifikacija sa siromaštvom
Model "nano" se uvek dovodio u vezu sa siromašnim slojem stanovništva i mnogi su zbog toga odustajali od njegove kupovine, smatraju marketinški stručnjaci.
Prodaja jeftinog "nanoa" bila je daleko od cilja da se isporučuje do 25.000 komada mesečno, dok fabrika za izradu tog modela kapaciteta 250.000 jedinica godišnje, montira svega 10.000 kola mesečno, kaže šef proizvodnje putničkih automobila firme "Tata motori" R. Ramakrišnan.
Automobilski ekspert Murad Ali Baig smatra da prodaja "nanoa" nije na očekivanom nivou zbog toga što "nije projektovan pravi imidž" narodnog vozila. Takođe, smatra on, za istu sumu može se nabaviti solidno korišćeno vozilo, s vazdušnim hlađenjem.
Osnovini model "nanoa" sa hlađenjem, koje je nužno za indijsko podneblje, košta 140.880 rupija (2.800 dolara), dok se premijum verzija tog vozila, sa rashladnim uređajima, centralnom bravom i električnim podizačima stakala, prodaje za 196.959 rupija.
"Nano" se našao u nevoljama od samog starta kada se kompanija suočila sa protestom vlasnika zemljišta koji su sprečili podizanje fabrike zbog čega je "Tata" bila prinuđena da napušta jedan skoro završen pogon i da gradi drugi, što je znatno odložilo proizvodnju.
Na manju prodaju tog modela takođe su uticali izveštaji o nebezbednosti vozila, nakon što se jedan broj vozila zapalio.
Kompanija "Tata", koja je vlasnik britanskih autokompanija "Jaguar" i "Land rover", sada mora da nadoknađuje i štetu vlasnicima oštećenih kola.
Dodatne pogodnosti daju nadu u uspeh
Šef indijskog konglomerata Ratan Tata priznao je ovog meseca da je velika greška učinjena kada je stvarana percepcija modela "nano" kao vozila za "siromašni narod." On misli da je u marketinškim akcijama trebalo da se insistira na jednom "prihvatljivom, porodičnom automobilu za svako vreme."
Da bi se podstakla prodaja kompanija je u poslednje vreme ponudila više varijanti tog vozila sa različitim bojama i poboljšanim enterijerom, bez promene cene. Takođe je dvostruko povećana garancija vozila, sa 18 meseci na četiri godine, a ugovor za održavanje vozila mesečno košta svega 99 rupija.
Uprava "Tate" obezbedila je i kredite, koji se dobijaju za 48 sati, za nabavku "nanoa", što je već dalo prve dobre rezultate i oživelo nadu da je potencijalno tržište "narodnog vozila" ipak dosta veliko, kako se to prvobitno predviđalo.