Mlaznjak 787 aviokompanije "Boing" posle dugog odlaganja juče je imao prvi probni let na relaciji Sjedinjene Američke Države-engleski Farnborou gde je sleteo na međunarodni avio miting.Taj putnički mlaznjak najvećim delom napravljen od lakih, kompozitnih i ekoloških materijala, prvi je od pet mlaznjaka 787 koji će u probnom letu preleteti Atlantik. Vazduhoplovni analitičar Rejmond Javorovski preneo je nadu "Boinga" da je današnjim letom pokazano da je program, uprkos mnogobrojnim teškoćama u poslednjih nekoliko godina, najzad na dobrom putu.
Mlaznjak 787 aviokompanije "Boing" posle dugog odlaganja juče je imao prvi probni let na relaciji Sjedinjene Američke Države-engleski Farnborou gde je sleteo na međunarodni avio miting.
Taj putnički mlaznjak najvećim delom napravljen od lakih, kompozitnih i ekoloških materijala, prvi je od pet mlaznjaka 787 koji će u probnom letu preleteti Atlantik.
Vazduhoplovni analitičar Rejmond Javorovski preneo je nadu "Boinga" da je današnjim letom pokazano da je program, uprkos mnogobrojnim teškoćama u poslednjih nekoliko godina, najzad na dobrom putu.
"Činjenica da su bili u mogućnosti da izvedu ovaj let i avion prizemlje u Farnborou predstavlja signal avio industriji da su uspeli. To će im verovatno pomoći", ocenio je Javorovski.
Rad "Boinga" na mlaznjaku 787 godinama je bio praćen raznim problemima.
Prošle godine je ta avio kompanija zbog strukturalne greške na avionu pet puta odlagala njegov prvi probni let.
Odlaganje početka proizvodnje modela 787 koštalo je "Boing" ugleda i milijarde dolara.
Model 787 bi trebalo da troši manje goriva jer je uglavnom napravljen od lakog, ugljeničnog, kompozitnog materijala. U "Boingu" kažu da će novi avion biti i efikasniji, tiši i manje zagađivati životnu sredinu od ostalih letelica.
Taj model, srednje veličine, imaće šira sedišta i prolaze između njih nego drugi avioni, kao i veće prozore.
Nazvan "drimlajner", boing 787 će imati sedišta u samo jednoj, zajedničkoj klasi za 290 do 330 putnika.
U izradi mlaznjaka 787, čije je projektovanje počelo januara 2003. godine, primenjen je nov pristup - "Boing" se oslanjaja na podizvođače širom sveta koji će praviti velike delove, a avioni će se sklapati u fabrici u Everetu.
Međutim, za sada se taj pristup pokazao kao problematičan jer se delovi ne poklapaju, a ima i drugih teškoća koje ometaju proizvodnju.
Do sada je 56 avio-prevoznika naručilo ukupno 850 "boinga 787", vrednih 150 milijardi dolara.
Prvobitno se planiralo da će redovno početi da leti u maju 2008, a prošle godine u avgustu je to odloženo za treći kvartal 2010. godine.