Solarni putevi budućnosti

Bez autora
Aug 08 2010

Zamislite Mekdonalds opremljen solarnim parkingom koji će moći potpuno da prestane da koristi strujnu mrežu ili koji je idealno mesto na kojem se napajaju vozila na električni pogon. Dok vlasnici jedu, auto se puni strujom.Tako bi mogle stvari da izgledaju u bliskoj budućnosti ako se provere i u praksi sprovedu ideje američkog naučnika Skota Brusoa, koji je naumio da neiskorišćene sunčeve zrake koji svakodnevno obasjavaju puteve širom zemlje iskoristi na zanimljiv način. Njegova kompanija „Solarni putevi“, naime, napravila je solarne panele u koje su uključene solarne ćelije i LED svetla i koji mogu da izdrže težinu saobraćaja...

Solarni putevi budućnostiZamislite Mekdonalds opremljen solarnim parkingom koji će moći potpuno da prestane da koristi strujnu mrežu ili koji je idealno mesto na kojem se napajaju vozila na električni pogon. Dok vlasnici jedu, auto se puni strujom.

Tako bi mogle stvari da izgledaju u bliskoj budućnosti ako se provere i u praksi sprovedu ideje američkog naučnika Skota Brusoa, koji je naumio da neiskorišćene sunčeve zrake koji svakodnevno obasjavaju puteve širom zemlje iskoristi na zanimljiv način.

Njegova kompanija „Solarni putevi“, naime, napravila je solarne panele u koje su uključene solarne ćelije i LED svetla i koji mogu da izdrže težinu saobraćaja. Svaki solarni panel na ovakvom autoputu proizvodiće oko 7.600 vati dnevno. Po tom proračunu, put sa četiri trake dužine kilometar i po može da obezbedi struju za 500 domova.

– Kada bismo mogli da zamenimo sve puteve u Americi, imali bismo više električne energije nego što sada koristimo kao nacija – kaže Bruso, inženjer elektrotehnike koji je završio prvi prototip solarnog panela u februaru.

Cilj ovog pronalazača je da cena jednog panela bude ispod 10.000 dolara. Iako je to otprilike tri puta skuplje od cene asfalta, ovi paneli će trajati tri puta duže od asfaltnih puteva, koji moraju da se obnavljaju svakih deset godina. Po tom proračunu, cena je skoro ista, ali je ceo projekat isplativiji jer je u pitanju ušteda električne energije.

Ključ komercijalne održivosti je u kvalitetnom staklu panela. Površina puta mora biti teksture koja je odgovarajuća za vuču vozila, mora da ima ugrađene grejače za topljenje snega i leda, kao i da bude u stanju da izdrži dosta godina saobraćaja. Najveći izazov će biti brza traka na autoputu koja će morati da izdrži kad po njoj ide kamion težak 40 tona, možda i sa lancima za sneg. Takođe, put mora sam da se čisti da bi sunčevi zraci mogli da dopru do solarnih panela.

Proverava se eksperimentalno hidrofilno staklo koje privlači i zadržava vlagu ili paru iz atmosfere, koristi sunčeve zrake da razloži organsku prljavštinu i kišnicu za njeno spiranje.

Sledeći korak u pravljenju „solarnog puta“ biće prikupljanje sredstava u naredne dve godine. Na kraju tog perioda Bruso se nada da će paneli biti spremni za testiranje na parkinzima, koje on vidi kao savršena mesta za dokazivanje ušteda i prednosti kad je u pitanju prikupljanje električne energije koja bi mogla da napaja preduzeća u blizini. Veliki tržni centri imaju parkinge koji su i do četiri puta veći od samih centara. Kada se to sabere, neverovatno je koliko struje može da se uštedi, čak i ako je parking ispunjen automobilima. Ušteda je i do deset puta veća od količine struje koja se trenutno koristi, a sam Bruso želi da proveri svoje ideje počne na manjim površinama kao što su restorani brze hrane.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik