Početkom 2004. godine Robert Noble, arhitekta specijalizovan za održiv dizajn, zapitao se zašto parkinzi u SAD nisu pokriveni solarnim panelima.Nekoliko firmi je imalo ponudu izgradnje solarnih sistema iznad parking prostora, ali nijedna nije pokušala da prodre sa većim projektima, već se zadržavala na individualnim projektima, uglavnom u stambenom sektoru. Parking prostori su izgubljeno zemljište, a zavređuju veoma malo pažnje i to je tržište veličine Alfe Kentauri koje nikada do sada nije ozbiljno taknuto.
Početkom 2004. godine Robert Noble, arhitekta specijalizovan za održiv dizajn, zapitao se zašto parkinzi u SAD nisu pokriveni solarnim panelima.
Nekoliko firmi je imalo ponudu izgradnje solarnih sistema iznad parking prostora, ali nijedna nije pokušala da prodre sa većim projektima, već se zadržavala na individualnim projektima, uglavnom u stambenom sektoru.
- Parking prostori su izgubljeno zemljište, a zavređuju veoma malo pažnje i to je tržište veličine Alfe Kentauri koje nikada do sada nije ozbiljno taknuto - kaže Noble.
Zato je on 2005. godine osnovao kompaniju “Envision Solar”, trenutno vodeću na polju izgradnje solarnih sistema na parkinzima.
Potpis njegove firme jeste solarni šumarak (solar grove) - platna površine 93 m2 koja prave senku na parkinzima i pokrivena su solarnim fotonaponskim panelima za proizvodnju najčistije energije.
Slično solarno postrojenje izgrađeno je prošle godine kod nas na parkingu bolnice u Zrenjaninu. Razlika je u tome što se solarna energija u ovom sistemu koristi za zagrevanje vode u solarnim kolektorima.
Prvi veliki posao bila je izgradnja konstrukcije za solarno postrojenje na parkingu američkog predstavništva japanske kompanije “Kyocera Corporation” 2006. godine. Ovaj proizvođač obezbedio je sopstvene PV panele ukupnog potencijala 235 kW iz 1.400 panela.
Uskoro su usledile i instalacije na parkingu sedišta kompanije za proizvodnju računara “Dell, zatim su sarađivali i sa kompanijama “Centocor”, “Johnson&Johnson”, univerzitetom u San Dijegu itd.
Naravno, “Envisio Solar” danas već uveliko razvija i sisteme sa aparaturom za napajanje električnih i hibridnih vozila.
Pilot projekat nastao je u saradnji sa odeljenjem za energiju Nacionalne laboratorije za obnovljivu energiju u Koloradu - NREL (pogledaj više o ovoj laboratoriji na tagu na kraju teksta), kao i sa proizvođačem stanica za napajanje električnih vozila “Coulomb Technologies”.
Još jedna prednost ovog rešenja jeste i ta što solarna platna bacaju senku na parkinge i smanjuju zagrevanje okoline, čime neposredno doprinose smanjenju pojave vrelih ostrva.
Proizvođači električnih vozila već trpe kritike da, iako neposredno smanjuju upotrebu fosilnih goriva, zapravo povećavaju potrošnju električne energije i onda kada ona potiče od termoelektrana, ne doprinose zaštiti životne sredine i resursa. Zato ovo rešenje budi njihovu veliku pažnju.
Takođe, nije odgovorno ni prekrivanje velikih površina zemljišta, makar i u pustinjama, kako bi se napravila velika postrojenja za sakupljanje solarne energije. Nobel zato tvrdi da je njegovo rešenje lek za oba problema.
On se slaže da je sa postojećim rešenjima teško ostvarivo napajanje električnih automobila samo iz solarnih sistema sa površine parkinga, ali i da to ne umanjuje činjenicu da praktično nedovoljno iskorišćen prostor već danas možemo pretvoriti u mini-elektrane.