Sve je više Italijana koji ovog leta primećuju čudne „dodatke“ na računima do te mere da se danas utrkuju fotografijama koje prikazuju račune sa apsurdnim stavkama tipa: kašičica više, tost isečen na pola…
I dok sa jedne strane Italijani smatraju da je apsurdno da im naplate vodu iz česme ili dodatnu salvetu, ugostitelji kažu da imaju pravo da naplate sve što žele i da su za sve krive generalno visoke cene ovog leta u Italiji.
Ukoliko zatražite da vam u Italiji iseku tost na pola ne bi li ga podelili sa osobom sa kojom ste u kafiću, možda je bolje da pitate da li to košta ili je besplatno.
Naime, veliki broj Italijana objavio je na društvenim mrežama fotografije računa na kojima piše da je cena deljenja tosta na dva dela – dva evra više. Dakle potez nožem kojim se tost seče na dva dela ima svoju cenu koja i nije tako mala.
Ista priča kada zatražite kašičicu više jer možda sa nekim želite da podelite kolač – moguće je da će vam je naplatiti evro i po. Ti takozvani apsurdni računi vrlo brzo su postali popularni na društvenim mrežama i sve je više onih koji objavljuju njihove fotografije pitajući se šta se dešava sa ugostiteljima i da li su zaista tako „nisko pali“ da žele da „ogule“ turiste koji čitavu godinu iščekuju da odu na odmor.
Sa druge strane, ugostitelji, kako to potvrđuju iz Udruženja „Asoutenti“ za zaštitu potrošača, imaju pravo da dodaju mnogo toga na račun, dok sami ugostitelji kažu da se ne radi o tome da žele da opelješe turiste već da se susreću sa izuzetno visokim cenama na veliko, koje je na neki način potrebno nadoknaditi, pa čak tako i što će naplaćivati vodu iz česme.
Naplaćuju uslugu da bi nadomestili visoke nabavne cene
Tako je moguće na računu naći i stavku od čak dvadeset evra jer su vam u restoranu u kome ste odlučili da proslavite rođendan učinili uslugu da iseku tortu. To se dogodilo u restoranu u Palermu koji je izračunao da sečenje svakog parčeta treba da košta po evro. Na pitanje medija zašto su naplatili sečenje torte odgovor je bio isti kao i kod svih ugostitelja: jedan od načina da nadomeste prevelike cene je i da naplate dodatne troškove.
U Italiji nije uobičajeno da vam donose vodu uz kafu, ponekad se to desi, ponekad morate vi da je zatražite ali u jednom kafiću blizu mesta Pordenone, lekaru u penziji je naplaćena voda iz česme 70 centi.
Tako da ga je kafa koju bi inače platio 1,3 evra koštala ukupno dva evra jer je zamolio i za čašu vode. Takođe, ukoliko zatražite led svaka kocka može koštati i po 50 centi. A ukoliko je do sada bilo uobičajeno pitati gosta da li želi da meso bude pečenije ili sirovije, danas se takvi zahtevi naplaćuju.
Naime, u piceriji u mestu Albenga kod Savone, klijentima koji su zatražili malo rešiju picu je naplaćeno dva evra više za uslugu. Nedaleko od tog mesta jednoj majci je naplaćen dodatni tanjirić koji je zatražila ne bi li na njega stavila malo paste koju bi po prvi put probala njena ćerka od tri godine. Cena: dva evra.
Slična situacija je i ako zatražite kapućino bez mnogo pene, moguće je da će vam naplatiti 10 centi kao u jednom baru u Ostiji, zatim tost isečen na dva dela kao što se dogodilo turisti na jezeru Komo kome je to naplaćeno dva evra više te sečenje palačinke na dva dela, evro više u mestu Leće.
Ugostitelji su izjavili da je razlog tome što su iskoristili dva tanjirića i dve salvete te da je potrebno ceniti rad. Jedna mama je ispričala novinarima da je rezervisala mesto u restoranu za sebe, supruga i bebu od 15 meseci koja je slučajno oborila jedan tanjir. Tek kada je stigao račun primetili su da im je tanjir naplaćen 20 evra više.
„Nije problem u tome što su nam naplatili slomljeni tanjir već što nam nisu rekli da će to uraditi. Opravdali su se rečenicom da je to umetnički tanjir koji su sami napravili, a mi smo sasvim slučajno pregledali račun i otkrili o čemu se radi. Mi smo im najavili da dolazimo sa bebom, mogli su da nam daju tanjire koji ne vrede toliko", izjavila je Italijanka.
Šta kaže zakon
I dok se kao i obično na društvenim mrežama javnost deli na one koji su zapanjeni ovakvim ponašanjem i na one koji smatraju da su ugostitelji u pravu, advokat Antonela Nana iz Federacije potrošača izjavila je za italijanske medije da ova tematika ulazi u sektor transparentnosti te da je zakonom obavezno da klijenti znaju koliko koja usluga košta pa čak i kada se radi o uslugama ovog tipa.
„Cene moraju da budu jasne i čitljive te ukoliko nisu eksplicitne morale bi da budu uključene u „pokriveno". Ukoliko neko izabere kapućino bez pene, a to znači da će koristiti više mleka, moralo bi to da piše u jelovniku jer ako ne piše onda ne bi trebalo da se aplicira veća cena. Sa druge strane naše tržište je slobodno tako da svako ima pravo da napravi sopstvene cene kao što i klijenti imaju pravo da kada čuju koliko šta košta odu na drugo mesto". – izjavila je advokatica.
„Ukoliko neko na računu nađe da mu je naplaćeno nešto što ne piše u jelovniku mora da na to ukaže ugostitelju jer je on zakonom obavezan da sve unese u jelovnik te ukoliko smatra da je prevaren može da se obrati Finansijskoj policiji, Antitrastu ili da pozove lokalnu policiju. No ukoliko je cena unesena u jelovnik onda ne preostaje ništa drugo nego da se plati račun“, ističe Nana.
Ipak, ovakvo ponašanje nije prošlo nezapaženo te ne čini uslugu italijanskom turizmu obzirom na to i da je Si-En-En objavio jedan članak u kome piše: „Dva evra više da bi vam isekli sendvič i ostale prevare koje mogu da vas zadese ako ste turista u Italiji". Dakle, pitajte da li se naplaćuje, šta god da tražite od ugostitelja i ipak, za svaki slučaj, proverite svoj račun.