“JAT” aterira u stečaj

Bez autora
Jun 29 2010

Nova nacionalna aviokompanija, kako sada stvari stoje, počeće da funkcioniše sredinom naredne godine. Plan je da to preduzeće preuzme od “Jat ervejza” deo flote i najviše 400 zaposlenih i to putem konkursa. Novi avioni biće ulog budućeg partnera, koji će biti izabran na tenderu. Strateški partner će dokapitalizacijom steći minimum 51 odsto akcija nove firme. Kada je reč o potencijalnim partnerima u javnosti se najviše govorilo o “Turkiš erlajnsu”. Međutim, kako saznajemo turska nacionalna aviokompanija ne želi većinsko preuzimanje. Za strateško partnerstvo zainteresovana je i jedna ruska aviokompanija, sa sedištem u Moskvi, ali i domaći biznismeni. Reč je o bivšim vlasnicima “Marbo grupe”, koji prema nezvaničnim informacijama ipak nisu odustali od aviobiznisa. Rukovodstvo nove nacionalne aviokompanije će biti profesionalno, odnosno neće ga predlagati političke stranke, koje su se u nekim kadrovskim rešenjima u javnim i državnim preduzećima i te kako opekle postavljajući na čelna mesta ljude bez iskustva u tim poslovima.

“JAT” aterira u stečajNova nacionalna aviokompanija, kako sada stvari stoje, počeće da funkcioniše sredinom naredne godine.

Plan je da to preduzeće preuzme od “Jat ervejza” deo flote i najviše 400 zaposlenih i to putem konkursa, saznaju “Novosti”. Novi avioni biće ulog budućeg partnera, koji će biti izabran na tenderu. Strateški partner će dokapitalizacijom steći minimum 51 odsto akcija nove firme.

Kada je reč o potencijalnim partnerima u javnosti se najviše govorilo o “Turkiš erlajnsu”. Međutim, kako saznajemo turska nacionalna aviokompanija ne želi većinsko preuzimanje. Za strateško partnerstvo zainteresovana je i jedna ruska aviokompanija, sa sedištem u Moskvi, ali i domaći biznismeni. Reč je o bivšim vlasnicima “Marbo grupe”, koji prema nezvaničnim informacijama ipak nisu odustali od aviobiznisa.

Rukovodstvo nove nacionalne aviokompanije će biti profesionalno, odnosno neće ga predlagati političke stranke, koje su se u nekim kadrovskim rešenjima u javnim i državnim preduzećima i te kako opekle postavljajući na čelna mesta ljude bez iskustva u tim poslovima.

I dok novi nacionalni avioprevoznik ne poleti, “Jat” sve dublje tone i sve je izvesnije da mu preti stečaj. U ovoj sezoni menadžment se izgleda odlučio za strategiju “što manje letova to manje kašnjenja”, ali ni to ne pomaže. Saobraćaj se odvija sa značajno manje aviona nego bilo koje prethodne godine i sa manjim naletom što značajno smanjuje konkurentnost na prejakom i potpuno otvorenom tržištu.

Saobraća najviše devet-deset aviona, koji su početkom dana ispravni, a onda od podneva počinju problemi i kašnjenja zbog kvarova na letilicama. Tako su primera radi u nedelju tek iz trećeg puta odnosno trećim avionom posle četiri sata kašnjenja odleteli putnici za Milano. Prošlog utorka let za Moskvu kasnio je 80 minuta, dan kasnije za Hurgadu putnici su čekali na poletanje četiri, a za Atinu i Štutgart dva sata...

Poznato je da je proteklih godina “Jat” imao svega nekoliko linija koje su donosile profit (Moskva, Tivat, Beč...) a u ovom trenutku sve linije sa ovakvom flotom donose gubitke posmatrajući na godišnjem nivou. Zbog toga je i razumljiva namera rukovodstva “Jata” da manje leti i na taj način smanji i gubitke. Jer, gledano čisto ekonomski “Jat” bi imao najmanji minus kad ne bi ni leteo. Sa druge strane, menadžment rasipa novac na marketing.

Plaćaju se medijske kuće, posebno one koje su prema “Jatu” prethodnih godina bile najkritičnije. Beograd je ovih dana oblepljen plakatima da je primljeno 50 novih stjuardesa i stjuarda, a to je praksa, koja je prisutna poslednjih osam godina da se tokom sezone primaju mladi, ali samo na određeno vreme.

Činjenica je i da banke, koje će dobiti državne garancije još ne ulažu novac u podizanje prizemljene flote. Naime, konzorcijum, koji čine Sosijete i Unikredit banka, pobedio je na tenderu i trebalo bi da kreditira “Jat” sa 40 miliona evra za konsolidaciju poslovanja, devet miliona za remont aviona i tri miliona evra za nabavku dva nova “boinga” na lizing. Navodno, banke čekaju “zeleno svetlo” svojih centrala. Nezvanično saznajemo, da ni “Telekom” još nije uplatio novac “Jatu” za poslovnu zgradu u Novom Beogradu, koju je od nacionalne aviokompanije kupio pre nekoliko meseci.

Po redu letenja

Tokom letnjeg reda letenja, koji se primenjuje do 30. oktobra “Jat” će saobraćati ka 38 destinacija. Uvedene su i nove redovne linije za Portorož i Dubai, kao i tri sezonske za Ohrid, Solun i Geteborg. Ukupno, “Jat” je ugovorio i 319 čarter letova. Uz besplatno zdravstveno osiguranje za zemlje EU, kao i besplatno plastificiranje prtljaga, “Jat” se u ovoj sezoni pohvalio i boljim keteringom. A, od obećane usluge besplatnog taksija od beogradskog aerodroma i ka njemu još nema ništa.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik