Odbrojavanje do početka proizvodnje „fijata pande”

Bez autora
Oct 03 2024

Kako je pre samo nekoliko meseci najavljeno, novi električni model „fijat panda” trebalo bi da izađe sa „Stelantisove” trake u kragujevačkoj fabrici već u drugoj polovini ove godine, a to znači da bi serijska proizvodnja, po planu koji je ranije predstavljen javnosti, trebalo da počne upravo ovog meseca.

U međuvremenu, pojavila su se i spekulacije da će najavljivani početak serijske proizvodnje električnog modela, umesto u oktobru, početi krajem ove godine ili možda čak u martu 2025. O tome u „Stelantisu” za sada ništa ne govore, iako je oktobar počeo, a za „Politiku” jedino kažu da se ne bave spekulacijama u medijima.

– Možemo samo da kažemo da tim u Srbiji radi na ovom projektu posvećeno i, pre svega, uspešno – kratko su odgovorili iz „Stelantisa” na pitanje da li će serijska proizvodnja novog električnog modela „fijat pande” početi kasnije, i ako je tako, iz kojeg razloga.

I u sindikatu u Kragujevcu kažu da nemaju informacije o početku ili odlaganju serijske proizvodnje. Saša Đorđević, predsednik Samostalnog sindikata fabrike „Fijat”, tvrdi da u ovom trenutku nema nikakvih naznaka o odlaganju početka projekta ili o pomeranju termina, jer kako dodaje, „realizacija projekta teče po planu”.

– U okviru projekta već su urađene probne serije, ispitivanja, usaglašavanja opreme, tj. počela je probna proizvodnja električne „fijat pande” u fabrici u Kragujevcu – kaže Đorđević.

S obzirom na to da je Evropa u krizi što se tiče auto-industrije i da je recimo „Folksvagen” objavio planove za smanjenje troškova, potencijalno zatvaranje fabrika u Nemačkoj prvi put u istoriji, ukidanje oko 14.000 radnih mesta do 2028, da li takav scenario može da dođe i do nas?

– U ovom trenutku ne mogu to da kažem, ali de fakto kod nas nema takvih oscilacija, ali i mi smo deo Evrope. S druge strane, to što je u Italiji obustavljena proizvodnja „fijata 500”, ne znači da to može da bude i kod nas, jer je reč o totalno drugom modelu. Čak sumnjam da i najveći svetski eksperti za automobilsku industriju u ovom momentu mogu da daju prognozu i projekciju kuda će ići priča oko električnih automobila u svetu, pošto se novosti dešavaju velikom brzinom – ističe Đorđević.

U fabrici u Kragujevcu za sada nema serijske proizvodnje, ali radnici svakodnevno dolaze na posao i sve teče po planu projekta, tvrdi predsednik. Na pitanje koliko sada ima zaposlenih u fabrici i da li je od jula ove godine povećan broj radnika, s obzirom na to da je još krajem tog meseca izašla vest da je kompanija FCA Srbija tražila radnike za više otvorenih pozicija, Đorđević ističe da je broj radnika povećan, od tog perioda, ali ne otkriva koliko ih imaju fabrici. Ovog juna, kada smo pisali o „Fijatu”, bilo ih je 500.

– Tempo proizvodnje ide prema planu koji je kompanija utvrdila ranije. Voleo bih da sve ostane ovako. Ostaje da pratimo dešavanja oko nas i uklopimo se u novonastale situacije u auto-industriji – ističe on i dodaje da „i da dođe do kašnjenja u realizaciji projekta, to neće biti smak sveta”.

Ako bi serijska proizvodnja novog električnog modela „fijata pande” ipak na neko vreme bila obustavljena u Kragujevcu, da li to može da bude problem za privredu Srbije?

Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize PKS, ističe da takav scenario ne bi uticao na tok privredne aktivnosti koji je započet ove godine.

– Jer, on je iznad očekivanog. Očekivalo se 3,5 odsto, a biće 3,8 odsto, sa ili bez „Stelantisa”. Ipak, obustava proizvodnje bi uticala na to da bi počela da blede očekivanja da ćemo u skorije vreme moći da pojačamo izvoznu strukturu, u smislu većeg izvoza finalnih proizvoda, konkretno automobila – navodi Stanić.

Da bi se smanjio hronično visok deficit spoljne trgovine, posebno kada je u pitanju robna razmena, potrebno je da se poveća dodata vrednost u izvozu Srbije.

– Ako bi „Stelantis” odložio proizvodnju na mesec ili dva, to ne bi bio problem, ali je suština da serijska proizvodnja novog električnog modela „fijata pande” mora da počne, jer Srbija mora da poveća dodatnu vrednost izvoza – ističe on, podsećaju da se Evropa zaista suočava sa velikim problemima u auto-industriji, zbog čega mora da smanji proizvodnju.

– U kraćem roku mogle bi da se postignu neke uštede, ali na duže staze to bi značilo da sebi „puca u nogu”. Zato mislim da Evropa ne sme odustati ni od proizvodnje automobila, niti od regionalnog i kontinentalnog lanca snabdevanja, što uključuje i fabriku u Kragujevcu – zaključuje Bojan Stanić.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik