Podaci Svetske banke o stanju puteva u Srbiji su alarmantni. Na njihovoj listi, po kvalitetu i bezbednosti, naši drumovi zauzeli su tek 134. mesto. Decenijama unazad, ali i danas, u održavanje putne mreže ulaže se i manje od „minimalca“ propisanog EU standardima. Vrednost putne mreže Srbije procenjuje se na oko 13 milijardi dolara.Svake godine, ako bi se poštovali standardi EU, u održavanje bi trebalo da se uloži od jedan i po do tri odsto vrednosti puteva. Za sređivanje 17.065 kilometara autoputeva, magistralnih i regionalnih saobraćajnica, koje su u nadležnosti „Puteva Srbije“, potrebno je minimum 20 milijardi dinara, a „na mišiće“ se godišnje uloži tek polovina.
Podaci Svetske banke o stanju puteva u Srbiji su alarmantni. Na njihovoj listi, po kvalitetu i bezbednosti, naši drumovi zauzeli su tek 134. mesto.
Decenijama unazad, ali i danas, u održavanje putne mreže ulaže se i manje od „minimalca“ propisanog EU standardima. Vrednost putne mreže Srbije procenjuje se na oko 13 milijardi dolara.
Svake godine, ako bi se poštovali standardi EU, u održavanje bi trebalo da se uloži od jedan i po do tri odsto vrednosti puteva. Za sređivanje 17.065 kilometara autoputeva, magistralnih i regionalnih saobraćajnica, koje su u nadležnosti „Puteva Srbije“, potrebno je minimum 20 milijardi dinara, a „na mišiće“ se godišnje uloži tek polovina.
U javnosti se nedavno otvorila priča o odgovornosti zbog kašnjenja na izgradnji najvažnijeg putnog pravca u Srbiji, koji bi i te kako trebalo da popravi „crnu sliku“. Jedni upiru prstom na sadašnje rukovodstvo „Puteva“, a drugi na prethodnog ministra Velju Ilića, prethodne vlade i direktore.
- Kašnjenja u samoj izgradnji najvažnijeg putnog pravca u Srbiji u mandatu ove vlade nije bilo - kaže, za „Novosti“, Zoran Drobnjak, generalni direktor „Puteva Srbije“.
- Rokovi su se u poslednjih godinu dana probijali samo na tenderima za izbor izvođača radova, a za taj deo „Putevi“ nisu nadležni, već Ministarstvo za infrastrukturu i preduzeće „Koridor 10“.
Spekulacije o svojoj smeni i smeni predsednika Upravnog odbora ovog javnog preduzeća, Zorana Lilića, Drobnjak ne želi da komentariše. O eventualnoj smeni još ga, tvrdi, niko iz Vlade Srbije nije obavestio. Nezvanično, „Novosti“ saznaju da od tih smena neće biti ništa.
- Nije mi jasno zašto se u javnosti govori o izgradnji 250 kilometara Koridora u roku od godinu dana - kaže Drobnjak.
- Plan ove vlade, odnosno Nacionalnog saveta za infrastrukturu, bio je da se u roku od četiri godine Koridor kompletira sa novih 300 kilometara, što poluatoputa, što punog profila autoputa.
Kasnilo se sa izborom izvođača, što je slučaj i sa severnim krakom Koridora 10, gde je izvođač trebalo da bude poznat još pre dva meseca. Iako je preduzeće „Koridor 10“ firma-ćerka „Puteva,“ na njihov rad „Putevi“ nemaju nikakav uticaj.
- Svi projekti za Koridor 10 biće završeni do 1. juna ove godine - ističe Drobnjak.
- U nadležnosti „Puteva“ su projekti i eksproprijacija. Samo u ovoj godini „Putevi“ treba da daju oko tri milijarde dinara za eksproprijaciju i oko četiri milijarde za projektovanje. Od januara do sada dali smo 850 miliona za eksproprijaciju.
U medijima se govorilo i o gubicima zbog nezavršenog Koridora 10, pa tako, navodno, Srbija godišnje izgubi milijardu evra. Drobnjak kaže da je to glupost i da na 450 kilometara autoputeva, koliko je pod naplatom putarine, „Putevi“ godišnje uberu prihod od 160 miliona evra.
Veliki penali
Na pitanje kako ocenjuje rezultate rada u „Putevima“, Drobnjak kaže:
- Direktor sam dve godine i četiri meseca. „Putevi“ su mnogo uradili što se tiče Koridora 10. Za više od dve godine objavili smo 64 tendera za razne projekte koje kreditiraju međunarodne banke, i nijedan nije pao. Za sedam dana objavićemo tender za izgradnju obilaznice oko Beograda na delu od Batajnice do Dobanovaca, a posle 1. maja i tender za petlju Batajnica.
Drobnjak ipak priznaje da na ime kredita, koji su ugovoreni a nisu „povučeni“ za Gazelu i obilaznicu Batajnica - Dobanovci, „Putevi“ plaćaju godišnje „penale“ od 70 miliona dinara.