Poznata je izreka da se lepo upakovan proizvod prodaje sam od sebe.
Dobro osmišljena i isprojektovana ambalaža, pored svoje osnovne funkcije zaštite proizvoda i održavanja njegovog kvaliteta, ima zadatak i da privuče pažnju kupca i natera ga na kupovinu. U savremenim uslovima poslovanja, ambalaža je postala jedan od najsnažnijih marketinških alata koji kupcima direktno prenosi određenu poruku, dok oni s druge strane, često nisu ni svesni na koji način dizajn proizvoda utiče na njihove odluke o kupovini.
Da ambalaža predstavlja jedan od ključnih faktora koji utiču na prodaju, govore i brojna sprovedena istraživanja, prema kojima se ogroman potrošača odlučuje na kupovinu određenog proizvoda baš na osnovu njegovog pakovanja. Nagli razvoj supermarketa najviše je uticao na proširenje osnovne funkcije ambalaže sa jednostavne zaštite proizvoda na najvažnije marketinško sredstvo za privlačenje kupaca.
Prema analizi P.Kotlera, u prosečnom supermarketu se nalazi oko 15.000 proizvoda, dok prosečni kupac prođe pored 300 proizvoda u jednom minutu. S obzirom da 53% svih kupovina predstavlja impulsivnu reakciju potrošača, efikasna ambalaža na kupca deluje kao reklama od 5 sekundi.
To znači da ukoliko je ambalaža privlačnog izgleda, uverljiva i deluje pouzdano, kupac instiktivno donosi odluku o kupovini.
Naime, kada se kupac nađe u rafu sa određenom vrstom proizvoda, on će najpre vizuelno identifikovati najprivlačniji proizvod, a za to je najzaslužnija ambalaža. Atraktivan dizajn uz dobru funkcionalnost ambalaže, podsvesno kreira razliku kod kupca između proizvoda koje će najpre primetiti, a na kraju i kupiti.
Dakle, dobar dizajn nema samo zadatak da privuče kupca, već i da na njega ostavi sjajan utisak koji će ga naterati da proizvod stavi u korpu.
Postoje brojni primeri na koji način su kompanije uspele da privuku potrošače zahvaljujući kreativnim rešenjima pakovanja i ambalaže proizvoda. Jedno od krajnje jednostavnih, a opet spektakularnih rešenja možemo videti na primeru kompanije Panasonic, koja je upakovala bežične slušalice u obliku muzičke note. Sličan primer imamo i od pre pad godina kada je ambalaža "Note" slušalica bila ovakvog dizajna, s tom razlikom što tada bežične slušalice još uvek nisu postojale, te je idejno rešenje podrazumevalo formiranje note od kabla slušalica.
Poznati brend vodke “Smirnof” je pre nekoliko godina takođe uspeo da privuče ogroman broj kupaca zahvaljujući originalnoj ambalaži. Tada je kompanija lansirala nove ukuse svojih proizvoda, a flaša je u potpunosti bila prekrivena folijom koja asocira na ukus pića, bez ikakve oznake marke proizvođača. Iako je na prvi pogled delovalo kao ludost, nova ambalaža je ipak naišla na pozitivne reakcije kupaca, koji su hteli da isprobaju nešto drugačije.
Promena ambalaže može i te kako uticati na povećanje ili smanjenje prodaje određenih proizvoda. Pojedina istraživanja govore u prilog tome da određene modifikacije u pakovanju i dizajnu ambalaže u praksi mogu povećati prodaju i do 50% ukoliko takve promene naiđu na pozitivne reakcije kupaca. Međutim, ovde proizvođači moraju biti naročito oprezni, jer ukoliko se kupcima ne dopadne novo izdanje proizvoda, to se može odraziti na pad prodaje u identičnom iznosu.
Zbog toga, prilikom promene izgleda ambalaže ili načina pakovanja proizvoda, kompanije moraju voditi računa da pored kreativnog i originalnog izgleda, ambalaža mora biti funkcionalna, odnosno praktična za rukovanje i laka za upotrebu, jer će u suprotnom izostati željena reakcija potrošača.
Znajući da ambalaža donosi i određene troškove, zadatak kompanija jeste i da pronađe način da pakovanje bude originalno i atraktivno, a da pritom ne košta previše. Idealan primer za to je i kreativno rešenje pakovanja četki za farbanje, koje je proizvođaču donelo izuzetno niske troškove nove ambalaže, a za uzvrat je dobio novi izgled proizvoda koji se definitivno izdvojio od ostalih na polici i doneo nove oduševljene kupce.
Imajući u vidu sve benefite koje donosi originalna ambalaža proizvoda, počevši od povećanja prodaje, preko stvaranja bliže veze sa kupcima, pa sve do besplatnog publiciteta, mnoge kompanije rade na redizajniranju stare ambalaže. U praksi vidimo da se i krajnje jednostavnim rešenjima mogu postići vrhunski rezultati u prodaji. Jedino što je potrebno jeste malo kreativnosti kako bi proizvod i ambalaža predstavljali originalnu i funkcionalnu celinu.