Priče o nastanku najpoznatijih logotipa

M.D.
Oct 07 2020

Logotipi predstavljaju veoma važno oruđe pomoću kojeg se ljudi lakše povezuju sa kompanijama i proizvodima koje nude.

Mnogim svetskim brendovima je pošlo za rukom da kreiraju vrlo efektne logotipe, koji su jednostavno postali sinonimi kompanija iza čijih imena stoje, te ih sa lakoćom prepoznajemo gotovo istog trenutka kada ih ugledamo.

Neke od najprepoznatljivijih logotipa prate i vrlo interesantne priče o njihovom nastanku, te vam u nastavku teksta predstavljamo neke od njih.

„Coca-Cola“

O popularnosti ovog brenda najbolje svedoče podaci da je „Coca-Cola“ druga najpoznatija reč na svetu, odmah iza reči „ok“, te njen jedinstveni logo prepoznaje čak 94% svetske populacije! Dizajn prvog „Coca-Cola“ logotipa pripisuje se Frenku Mejsonu Robinsonu, knjigovođi njenog izumitelja Džona Pembertona. Logo datira iz 1885. godine, a kurzivni ispis slova u logotipu poprilično odgovara opšteprihvaćenom načinu pisanja od strane američkih knjigovođa tog vremena. Talentovani knjigovođa je bio ubeđen da će dva slova „C“ u logotipu doprineti različitosti proizvoda u odnosu na konkurenciju. Pored toga, bela krivudava slova na jarko crvenoj pozadini, uz unikatnu bočicu bio je recept za svetski uspeh. Logo „Coca-Cole“ je preživeo brojna iskušenja do danas, ali i dalje predstavlja jedan od najčuvenijih pisanih logotipa na svetu. U upotrebi je već 135 godina, a ako bi neko poželeo da ga otkupi, procenjena suma bi bila negde oko 67 milijardi dolara.

“Apple”

Zanimljiva priča prati i logo kompanije “Apple”. Na osnovu samog imena kompanije, za logotip je 1976. godine izabrana jabuka, kao glavni vid brediranja. Međutim, postoje različite teorije o tome zašto je Stiv Džobs izabrao baš nju. Jedna od teorija kaže da jabuka predstavlja simbol baš one jabuke kojaje pala na glavu Isaka Njutna kada je otkrio gravitaciju, pa je ime “Apple” svojevrsni omaž tom događaju. U prilog ovim tvrdnjama govori i prvi “Apple”-ov logotip na kome prikazan Isak Njutn koji čita ispod drva jabuke, sa natpisom “Apple Computer Co” postavljenim u okviru slike. Prema drugoj teoriji, celokupni koncept logotipa povezan je sa biblijskom pričom o Adamu i Evi, u kojoj je zmija nagovorila Evu da zagrize jabuku sa “drva znanja”, pa “Apple” na taj način predstavlja jabuku kao simbol znanja. U svakom slučaju, prvi logo kompanije sa Isakom Njutnom smatrao se previse komplikovanim i teško vidljivim, pa je ubrzo kreiran novi logo u vidu “ugrižene” jabuke obojene duginim bojama, a njegov dizajner bio je Rob Janof. Od tada, izgled logotipa se nije značajnije menjao, izuzev boje.

“Nike”

Opšte je poznato da “Nike” posvećuje ogromnu pažnju promociji svog brenda, kao i to da ulaže ogromne svote novca u svoju reputaciju. Priča o genijalnom dizajnu logotipa kompanije počinje 1971. godine, kada je upravo ovo rešenje odabrano između 35 radova dizajnera angažovanih na istom zadatku. Naime, “Nike” znak je razvila Karolin Dejvidson, tada apsolutno nepoznata studentkinja dizajna na Univerzitetu u Portlandu. Ovu uslugu Karolin je naplatila čitavih 35 američkih dolara, odnosno 200 dolara u današnjoj vrednosti. Vlasnici kompanije su prihvatili njeno konceptualno objašnjenje „swoosh“ znaka, prema kome je to u stvari krilo grčke boginje pobede Nike, po kojoj je i sama kompanija dobila naziv. U svojim kasnijim izjavama, Karolin Dejvidson je isticala da je vlasnik kompanije, Fil Najt, tražio znak koji asocira na pokret, te da mu se njen rad nije naročito dopao. Ipak, na kraju prihvatio novi znak uz komentar: „Ne sviđa mi se, ali prirašće mi za srce vremenom“. Kako je vreme odmicalo “swoosh” znak je postao sinonim za kompaniju, a zajedno sa „Just Do It“ sloganom savršeno oslikava “Nike” brend i njegovu filozofiju. Priča Karolin Dejvidson na kraju ipak dobija srećan kraj. Kada je projekat “Nike”- a uspeo, Fil Najt je u znak zahvalnosti dizajnerki poklonio 500 akcija kompanije.

“Lacoste”

“Lacoste” je francuska kompanija koja se bavi proizvodnjom odeće, obuće, parfema, sunčanih naočara i naočara za korekciju vida, satova i raznih proizvoda od kože, a simbol i logo kompanije je čuvena slika zelenog krokodila. Priča o nastanku ovog logotipa jeste još jedan slučaj u kom je kompanija gotovo besplatno dobila svoj nadaleko poznati simbol. Naime, 1933. godine Rene Lakost je zajedno sa Andreom Žiljeom, vlasnikom i predsednikom tadašnje najveće trikotažne kompanije, osnovao firmu “La Societe Chemise Lacoste”, koja je proizvela do tada neviđene polo majice, koje je na teniskim terenima nosio sam Lakost, inače velika teniska zvezda tog perioda. Nadimak Krokodil dobio je još 1927. godine za vreme teniskog meča. Naime, on se pre meča opkladio sa predsednikom Francuskog teniskog saveza, koji mu je obećao torbu od krokodilske kože ukoliko pobedi u meču koji je bio izuzetno važan za njihov tim. U tom meču Lakost ipak nije pobedio, ali je ta priča dospela u američke štampane medije, u kojima je jedan novinar napisao: “Rene Lakost nije uspeo da pobedi i zaradi torbu od krokodilske kože, ali se zato jeste borio kao pravi krokodil.” Nadimak je ubrzo prihvatila i publika, a krokodila koji će kasnije postati logo kompanije, nacrtao je njegov prijatelj Robert Džordž. On je pre sledećeg meča gotovo iz šale na majici nacrtao krokodila sa otvorenim ustima, a Lakost ga je nosio izvezenog na džepu tokom narednih mečeva. Nakon tog događaja, čuveni krokodil je i dan danas prisutan na gotovo svim “Lacoste” proizvodima.

“Milka”


“Milka” predstavlja jedan od najpoznatijih svetskih brendova čokolade, prepoznatljiv po ljubičastoj kravici na omotu, a pripada nemačkoj kompaniji Kraft Foods. Ovu čokoladu je prvi proizveo švajcarski poslastičar Filip Sušard 1901. godine u švajcarskom gradu Neuchatelu, kada je i pustio u prodaju. Ime “Milka” potiče od glavnih sastojaka ovih čokolada – mleka i kakaa, mada mnogi smatraju da naziv potiče od imena poznate operske dive, Milke Trnine, koja je bila veoma popularna u vreme nastanka ovog brenda. No, bez obzira na to, najveću popularnost "Milka" čokoladama doneo je njihov ljubičasti omot, a kasnije i čuvena krava, koja je na samom početku bila bele boje, da bi se kasnije stopila sa bojom omota. Inače, upravo ova boja ambalaže imala je za cilj da izdvoji “Milku” u moru drugih čokolada sa ambalažama monotonih boja. Interesantno je da je nekoliko godina pre pojave “Milke”, pesnik Gelet Berges napisao je pesmu u kojoj se pominje ljubičasta krava, a citat glasi: “Ljubičastu kravu nikada nisam video, ne mislim ni da hoću, ali mogu vam reći sa sigurnošću, radije bih je video nego sam takav bio”. Bilo da je ovo slučajnost ili da je ideja o ljubičastoj kravi zaista pozajmljena iz stihova pesme, “Milka” je zahvaljujući tome uspela da kreira svetski prepoznatljiv brend, a ljubičasti omot je od 2004. godine odlukom nemačkog vrhovnog suda zaštićen samo za proizvode sa nazivom “Milka”.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik