Utvrđen Prijedlog Zakona o nepoduštenom oglašavanju

Bez autora
Feb 18 2016

Vlada FBiH utvrdila je Prijedlog zakona o nedopuštenom oglašavanju. Zakon se odnosi na sve trgovce, osim ako posebnim zakonom nije drugačije propisano, a cilj mu je njihova zaštita od nedopuštenog oglašavanja. Pod nedopuštenim se smatra zavaravajuće i upoređujuće oglašavanje.Zavaravajuće oglašavanje je ono koje, na bilo koji način, uključujući i njegovo predstavljanje, dovodi ili može dovesti u zabludu osobe kojima je upućeno ili do kojih dopire, pa zbog toga može utjecati na njihovo ekonomsko ponašanje. To je i oglašavanje koje povređuje ili može povrijediti konkurente na tržištu.

Utvrđen Prijedlog Zakona o nepoduštenom oglašavanjuVlada FBiH utvrdila je Prijedlog zakona o nedopuštenom oglašavanju. Zakon se odnosi na sve trgovce, osim ako posebnim zakonom nije drugačije propisano, a cilj mu je njihova zaštita od nedopuštenog oglašavanja.

Pod nedopuštenim se smatra zavaravajuće i upoređujuće oglašavanje. Zavaravajuće oglašavanje je ono koje, na bilo koji način, uključujući i njegovo predstavljanje, dovodi ili može dovesti u zabludu osobe kojima je upućeno ili do kojih dopire, pa zbog toga može utjecati na njihovo ekonomsko ponašanje. To je i oglašavanje koje povređuje ili može povrijediti konkurente na tržištu.

U postupku ocjenjivanja je li oglašavanje zavaravajuće uzimaju se u obzir sve njegove karakteristike. Uz ostalo, to su svi pokazatelji koje ono sadrži u svezi karakteristika roba ili usluga. U obzir se uzima i cijena ili način njezina formiranja, kao i uvjeti pod kojima se prodaje roba ili pružaju usluge. Uzimaju se u obzir i narav, svojstva i prava oglašivača, kao što su njegov identitet i imovina, kvalifikacije i vlasnička prava nad industrijskom, trgovačkom ili intelektualnom svojinom i njegova priznanja i nagrade.

Upoređujuće oglašavanje je ono koje izravno ili neizravno upućuje na konkurenta na tržištu, odnosno na konkurentsku robu ili usluge. Ovakvo oglašavanje je, uz ostalo, nedopušteno ako upoređuje robu ili usluge kojima se ne zadovoljavaju iste potrebe ili ne služe istoj namjeni, zatim ako neobjektivno upoređuje jednu ili više bitnih, reprezentativnih ili povjerljivih karakteristika robe ili usluga, što može uključivati i cijenu. Upoređujuće oglašavanje može dovesti do poistovjećivanja ili omalovažavanja između trgovaca, odnosno između oglašivača i njegova konkurenta na tržištu ili između roba ili usluga, trgovačkog naziva, znaka (žiga) ili drugih znakova razlikovanja roba i usluga oglašivača i njegova konkurenta na tržištu.

Trgovci i njihove udruge trgovaca, oglašivači, kao i druge zainteresirane osobe koje imaju pravni interes za individualnu ili kolektivnu zaštitu od nedopuštenog oglašavanja, mogu tužbom od suda zahtijevati da naloži prekid takvog oglašavanja. Ako oglašavanje još nije objavljeno, ali njegovo objavljivanje predstoji, ovlašteni su tužbom od suda zahtijevati zabranu objavljivanja. Postupak pokrenut na temelju tužbe je žuran, a za suđenje je stvarno i mjesno nadležan općinski sud prema mjestu sjedišta, odnosno prebivališta tuženog.

U obrazloženju Prijedloga zakona navedeno je da je Vlada FBiH, kroz Reformsku agendu za razdoblje 2015. - 2018. godina, kao strategijski prioritet identificirala intenziviranje gospodarskog razvoja i jačanje unutarnje društvene stabilnosti Federacije BiH, kao i iniciranje i provedbu reformi usuglašenih s potrebama Bosne i Hercegovine na putu ka pridruživanju Europskoj uniji. Sukladno postavljenim ciljevima u oblasti uređenja unutarnjeg tržišta, zaštite fer konkurencije i zaštite potrošača, nužno je usvojiti i europske standarde u ovoj oblasti.

Oglašavanje u Federaciji BiH je uređeno kroz cijeli niz zakona i drugih propisa. Odredbe o oglašavanju sadržane su u Zakonu o zaštiti potrošača BiH, Zakonu o hrani, Zakonu o ograničavanju upotrebe duhanskih proizvoda, Zakonu o medijima, Zakonu o općoj sigurnosti proizvoda, Zakonu o trgovini, Zakonu o lijekovima, itd. Iako Prijedlog zakona o nedopuštenom oglašavanju sadrži mnoge institute koji su već obuhvaćeni tim propisima, bitno je što bi on trebao predstavljati opći propis kojim je uređena kontrola nedopuštenog oglašavanja. u pogledu odnosa između trgovaca, jer je to područje u Zakonu o zaštiti potrošača BiH ostalo neuređeno.

Ovaj zakon neće biti primjenjivan na oglašavanje određenih skupina proizvoda i usluga, niti utječe na primjenu posebnih propisa kojima se zabranjuje ili ograničava oglašavanje određenih roba ili usluga (npr. lijekova, oružja, određenih djelatnosti poput odvjetničke i slično). Drugim riječima, postojanje ovog zakona ne sprječava da posebnim zakonima bude zabranjeno ili ograničeno oglašavanje određenih proizvoda ili usluga.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik