Najveći svetski proizvođači automobila planiraju da potroše skoro 1,2 biliona dolara do 2030. godine na razvoj i proizvodnju miliona električnih vozila (EV), baterija i sirovina za podršku toj proizvodnji, prema Rojtersovoj analizi javnih podataka i projekcija koje su objavile te kompanije.
Iznos planiranih investicija u električna vozila prevazilazi prethodne
procene britanske agencije i više je nego dupliran u odnosu na računicu
objavljenu pre samo godinu dana.
Kako bi se stekao pojam o kolikom obimu ulaganja je reč, Rojters
navedeni iznos poredi sa tržišnom kapitalizacijom Alfabeta, matična
kompanije Gugla i Vaimoa, koja iznosi 1,3 biliona dolara.
U planovima proizvođača automobila predviđa se proizvodnja 54 miliona
vozila na baterije do 2030. godine, što predstavlja više od 50 posto
ukupne proizvodnje elektičnih automobila, napominje se u analizi.
Da bi podržali toliki broj električnih vozila, automobilske kompanije i
njihovi partneri u segmentu baterija planiraju da instaliraju 5,8
teravat-sati proizvodnih kapaciteta za baterije do 2030, prema podacima
britanske firme Benčmark Mineral Intelidžens i proizvođača.
S planovima predvodi kompanija "Tesla", čiji je glavni izvršni direktor
Ilon Mask izneo hrabar plan za izgradnju 20 miliona električnih vozila
do 2030. godine, što iziskuje, prema procenama, tri teravat-sati
baterija. Mask je izjavio da "Tesla" već radi na platformi za
proizvodnju manjih vozila koja će koštati upola manje od modela 3 i
modela Y.
Mada "Tesla" nije potpuno otkrio svoje planove potrošnje, takav
eksponencijalni rast - povećanje od 13 puta u odnosu na procenjenih 1,5
miliona vozila za koje se nada da će prodati ove godine - koštaće
stotine milijardi dolara, prema Rojtersovoj analizi finansijskih
podataka te kompanije i predviđene globalne tražnje za električnim
vozilima i proizvodnje baterija i minerala za baterije.
Nemački Folksvagen, iako zaostaje za "Teslom", ima ambiciozne planove do
kraja decenije, ciljajući ulaganja od preko 100 milijardi dolara za
izgradnju svog globalnog EV portfelja, dodavanjem novih „gigafabrika“
baterija u Evropi i Severnoj Americi i obezbeđenjem zaliha ključnih
sirovina.
Japanska Tojota Motor korporacija namerava da uloži 70 milijardi dolara u
elektrifikaciju vozila i povećanje proizvodnje baterija i očekuje da će
prodati najmanje 3,5 miliona baterijskih električnih modela (BEV) do
2030. Planira najmanje 30 različitih modela BEV-a i očekuje da će ceo
asortiman Leksusa prebaciti na električne akumulatore tokom tog perioda.
Kompanija Ford Motor takođe nastavlja da povećava potrošnju na nove
modele EV, sada na 50 milijardi dolara, i planira najmanje 240
gigavat-sati kapaciteta za baterije sa svojim partnerima, jer ima za
cilj da proizvede oko 3,0 miliona BEV-a do kraja ove decenije, što je
polovina od njegove planirane proizvodnje električnih automobila.
Mercedes-Benz je izdvojio najmanje 47 milijardi dolara za razvoj i
proizvodnju električnih vozila, a skoro dve trećine od toga namenjeno je
povećanju njegovih globalnih kapaciteta za baterije na više od 200
gigavat-sati.
Kompanije BMW, Stelantis i Dženeral Motors pojedinačno planiraju da
potroše najmanje po 35 milijardi dolara na električna vozila i baterije.
Stelantis je izneo najagresivniji program za baterije - planira
kakacitete od 400 gigavat-sati s partnerima do 2030. godine, uključujući
četiri fabrike u Severnoj Americi, piše Rojters.