Najmanje prodatih automobila u poslednje tri decenije

Bez autora
Jan 23 2023

Broj registrovanih novih automobila u Evropskoj uniji prošle godine bio je najmanji u poslednje tri decenije, uprkos skoku prodaje u decembru na nemačkom i italijanskom tržištu.

Ovo su podaci Evropskog udruženja proizvođača automobila, koje je prenela nemačka agencija DPA. Prošle godine registrovano je 9,26 miliona putničkih automobila, što je 4,6 odsto manje u odnosu na već slabu 2021. i manje nego bilo kada od 1993. godine. U decembru je bilo nešto bolje, kada je prodaja skočila za 12,8 procenata, na skoro 897.000 automobila. U Nemačkoj, prodaja se u decembru povećala uoči ukidanja državnih subvencija za kupovinu hibridnih vozila, kao i pred smanjenje premija za e-automobile od 1. januara. Među najvećim tržištima unutar EU, broj registracija je jedino porastao u Nemačkoj, ali za svega 1,1 odsto, dok je Italija imala pad od 9,7, kao i Španija – 5,4 procenta.

Evropski proizvođači automobila žalili su se, pre svega, na manjak delova, uključujući čipove. Lider na tržištu je i dalje „Folksvagen”, sa oko 2,3 miliona prodatih vozila u Evropi. Nemački proizvođač bio je ispred „Stelantisa”, u okviru kojeg posluje kragujevački „Fijat”. Stelantis je na evropskom tlu prošle godine prodao 1,8 miliona vozila. Na trećem mestu je „Reno grupa”, sa nešto manje od 985.000. BMV je, sa ostalim brendovima u svom vlasništvu, zaslužan za 624.940 novih registracija, a „Mercedes” za 549.023.

Prema pisanju Rojtersa „Folksvagen” je u 2022. imao najslabiju prodaju u poslednjih više od deset godina pošto su pandemijske mere u Kini i rat u Ukrajini poremetili lance snabdevanja. Na svetskom tržištu je u prošloj godini isporučio 8,3 miliona vozila, što predstavlja smanjenje od sedam odsto u odnosu na prethodnu. Druga dva velika nemačka proizvođača, BMV i „Mercedes”, objavili su manji pad prodaje od 4,8 i jedan odsto, na svetskom tržištu.

U najnovijem broju časopisa „Makroekonomske analize i trendovi” (MAT), može se pročitati zašto je to tako. Analitičari MAT-a upravo navode da će evropska industrija biti najveća žrtva sukoba u Ukrajini, energetske krize i  inflacije. Kao najveće gubitnike izdvajaju metalsku, hemijsku i auto-industriju.

Automobilska industrija, iako manje energetski intenzivna predstavlja oko sedam odsto autputa Evropske unije i veoma je uključena u vrednosne lance, kako kao snabdevač tako i kao konzument. Cene u 2022. su najviše porasle za inpute koji se koriste u proizvodnji električnih vozila (a koji se mahom nabavljaju iz Rusije i Ukrajine). „Automobilska industrija ima problem viška kapaciteta još od perioda pre pandemije, a u poslednje dve godine smanjena potražnja i problemi u snabdevanju dodatno su pogoršali profitabilnost automobilskog sektora. Očekuje se da će proizvođači vozila smanjivati investicije i proizvodnju u regionu, a da bi u bliskoj budućnosti moglo doći do dislociranja proizvodnje u područja gde su troškovi niži”, navodi se u MAT-u.

Što se tiče 2023, kako prenosi DPA, nemački proizvođači u ovoj godini očekuju povećanje prodaje u Aziji i Severnoj Americi, jer Kina i SAD su pokrenule programe za oživljavanje privrede koji bi mogli biti dobri i za automobilsku industriju.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik