Najveći ruski izvoznik nafte Rosneft proširio je poslovanje s iznajmljivanjem tankera kako bi olakšao isporuke kupcima u očekivanju postroženih zapadnih sankcija, rekla su tri upućena izvora.
Rosneft proizvodi
više od 40 posto ruske nafte koju je do sada prodavao u luci utovara,
što je značilo da je kupac sam tražio tankere i snosio troškove
prijevoza i osiguranja. Situacija se sada promijenila budući da se zapadne zemlje spremaju
uvesti sankcije prijevoznicima i osiguravateljima koji rade s ruskom
naftom ako njezina cijena premaši određeni limit. Još se ne zna koliki
bi on trebao biti. Zbog najave tih sankcija kupci Rosneftove nafte sada od kompanije
traže da se pobrine i za dostavu do krajnjeg odredišta i da preuzme
troškove osiguranja i prijevoza, saznaje se iz tri dobro obaviještena
izvora. Mnogi Rosneftovi klijenti nemaju odjele za trgovinu koji se bave
poslovima poput otpreme, a Rosneftova ponuda usluga prijevoza pomoći će
klijentima izvan područja pod sankcijama da izbjegnu kašnjenja,
objašnjavaju trgovci. Novi smjer Otkada su joj zapadne zemlje zbog invazije na Ukrajinu uvele
sankcije, Rusija je povećala izvoz nafte u Aziju, Afriku i Južnu
Ameriku. Tako je od siječnja do rujna brodovima u Aziju otpremljeno šest puta
više ruske nafte nego u istom prošlogodišnjem razdoblju, pokazali su
podaci Refinitiv Eikona i izračuni Reutersa. Indija je pak u prvih osam mjeseci ove godine uvezla 13 puta više
ruske nafte nego u istom razdoblju lani, prema izračunu Reutersa,
baziranom na podacima Refinitiv Eikona, a Rusija je u razdoblju od
svibnja do srpnja postala i najveći dobavljač sirove nafte za Kinu. Značajne količine nafte i naftnih proizvoda još uvijek stižu iz
Rusije i u Europsku uniju, ali Moskva će od prosinca morati preusmjeriti
četvrtinu ukupnog izvoza nafte, nakon što na snagu stupi puni embargo
EU-a. Novi poslovi za Rosnefteflot Za pokrivanje troškova dostave za kupce Rosneft koristi svoju
podružnicu Rosnefteflot, koja se dosada uglavnom bavila poslovima poput
tegljenja, punjenja brodova gorivom i inspekcija. Glasnogovornica Rosnefta rekla je da kompanija "ima dovoljno iskustva
i spremna je naći učinkovite opcije za prijevoz svog tereta u svim, čak
i u vrlo turbulentnim tržišnim uvjetima". Dodala je i da "korištenje resursa Rosnefteflota, koji se uglavnom
bavi lučkim uslugama, neće biti potrebno u svim slučajevima", aludiravši
da takve usluge može pružati i sam Rosneft. Skromna flota Ruska je kompanija svoj prvi brod Suezmax nosivosti 140.000 tona
iznajmila u lipnju ove godine, za otpremu ruske nafte Urals iz Crnog
mora u Indiju, pokazuju podaci praćenja brodova Refinitiv Eikona. Obujam preveznog tereta otada se stalno povećavao i od početka
listopada Rosneft je iznajmio kapacitete za prijevoz oko milijun tona,
uglavnom preko Rosnefteflota, prema podacima iz trgovačkih izvora i
Refinitiv Eikona. To predstavlja gotovo 40 posto od 2,5 milijuna tona koliko je ruska
kompanija planirala izvesti u listopadu, prema podacima Refinitiv Eikona
i trgovaca. Rosnefteflot ima samo pet tankera, uključujući dva Aframaxa, kako se
navodi na njegovoj internetskoj stranici, nekoliko je brodova unajmio na
otvorenom tržištu, a često koristi i tankere ruske državne brodarske
tvrtke Sovcomflot, prema kazivanju tri izvora. Ostali tankeri koje je unajmio isporučivali su proteklih mjeseci
naftu u Indiju, Tursku, Španjolsku, Italiju, Grčku i Kubu, prema
izvorima koje potvrđuju podaci Refinitiv Eikona.