Zapadne kompanije koje su zbog specijalne operacije na teritoriji Ukrajine napustile rusko tržište, posle dva meseca ponovo se vraćaju u Rusiju.
Povratak je dozvoljen zapadnim akterima ali pod jednim uslovom –
vlasnici preduzeća nemaju pravo na korišćenje naziva starih brendova.
U Rusiji su krajem maja počele sa radom nekadašnje prodavnice poljskog lanca LPP kao što su „Rizerved“, „Mohito“, „Sinsej“, „Krop“ i „Hauz“, koje su u martu potpuno obustavile isporuku robe, kao i onlajn prodaju.
Prema rečima zamenice šefa odeljenja tržnih centara kompanije „Magazin magazinov“ Oksane Averkine, nakon što se LPP vratio na tržište pojavile su se informacije o mogućem povratku već u avgustu-septembru i ostalih stranih brendova među kojima su „Zara“ i „Berška“.
Aleksandar Lebedev, šef obrazovnog programa „Menadžment u maloprodaju“ na moskovskoj Visokoj školi ekonomije ocenjuje da strane firme trenutno razmišljaju kako da izbegnu moguće rizike izazvane antiruskim sankcijama.
„Zbog pritiska sankcija, preduzeća moraju da promene naziv brenda, a da pritom zadrže prepoznatljivost za ruskog kupca“, objašnjava stručnjak.
Mihail Beljajev, ekspert Ruskog instituta za strateška istraživanja, kaže da je Rusija predvidela povratak kompanija iz inostranstva na rusko tržište.
„Strane kompanije su dugo radile u našoj zemlji. One smatraju Rusiju idealnim mestom za razvijanje biznisa“, ističe on za Sputnjik.
Povlačenje tih kompanija sa ruskog tržišta je, prema rečima Beljajeva, samo znak da se poštuju pravila političke igre.
„Firme su poštovale pravila igre. Ali one nikako ne žele da izgube mesto na ruskom tržištu. Neke kompanije su jednostavno napravile pauzu, ali su davale zaposlenima minimalnu platu dok nisu procenile dalji tok situacije. Mnoge su čak prodale sopstveni biznis ruskoj državi“, kaže on.
Prema rečima Beljajeva, moglo se pretpostaviti da će kroz neko vreme strane firme pronaći način da prevaziđu poteškoće i skupe snagu za povratak.
„Sankcije uvedene od zapadnih zemalja su nanele više štete njihovoj privredi, nego ruskoj“, konstatuje ekspert.
Treba napomenuti da je najstabilnije stanje trenutno u sferi ugostiteljstva. „KFC nije napustio rusko tržište, a najveći lanac brze hrane Mekdonalds nastavlja sa radom. Posao je prešao u ruke njegovog ključnog franšiznog partnera. Suština institucije se neće menjati, samo će naziv biti prilagođen, kaže Oksana Averkina.
Ruski ekspert Vasilij Koltašov, rukovodilac Centra za političko-ekonomska istraživanja na Institutu novog društva, smatra da je zapadnim kompanijama isplativije da više ne napuštaju rusko tržište.
„Preduzećima je bolje da urade proces rebrendiranja i ostanu. Za nekoliko meseci, njihovo mesto može biti zauzeto, a profit izgubljen“, kaže on.
Podsetimo, zbog ruske specijalne vojne operacije u cilju demilitarizacije i denacifikacije Ukrajine, mnoge zapadne kompanije odlučile su da napuste rusko tržište. Na spisku se nalazio ogroman broj kompanija koje su prekinule saradnju sa Rusijom, uključujući firme kao što su „Folksvagen“, „Epl“, „Berška“, „Stradivarijus“, „Viktorija sikret“, IKEA, „Majkrosoft“, IBM, „Šel“, „Mekdonalds“, „Porše“, „Tojota“, HiM i druge.